Creative poultry Breeding kan kjøpes fra Veronica Mayhew i England, som har trykket opp et faksimileopplag på 300 ekspl. desverre husker jeg ikke lenger prisen fra jeg kjøpte den, men det var ikke avskrekkende. (Anbefales, men en del småting er foreldet)
E-postadresse: veronica.mayhew@virgin.net
Problemet med Schiøttes gamle artikler er vel ikke kvaliteten. Han skulle forklare et komplisert område med sin egen terminologi til folk som ikke hadde noen forkunnskap. Da må man forenkle og prøve å være pedagogisk. Det var et nybrottsarbeid da det kom (med enkelte "skjønnhetsfeil"), men tida har løpt fra artiklene på vesentlige områder. Derfor må de leses med "en klype salt", som vi sier i Norge.
Det ser ud til, at Columbia-faktoren ingen effekt har på den sorte grundfarve, selvom det kunne lyde sådan ud fra Flemming Schiøttes arvelighedslære. Et sort individ med Columbia-faktor er bare sort, mens et brunt/vildfarvet individ er Columbia-farvet (mere eller mindre). Et sort individ med genet (eller generne) for randtegning, ser da også bare sort ud (de blå randtegnede får derne ensfarvet sort afkom). Men et sort individ med randtegning og Columbia, vil blive sølv/guld randtegnet, som set ved Sebright. I hvert fald hvis jeg har forstået det ret.
Selvfølgelig virker Co på sorte høns. Hvordan vil du ellers forklare lys Sussex' tegning? For å forklare dette må man ha litt kunnskap om de grunnleggende genene; E, ER, e+, eb, eWh. Man kan tenke seg dette som grunnlaget som fargene "males" på.
På E og ER, som riktig nok er grunnlaget for mange svarte dyr, undertrykkes effekten av Co. De vil kunne bære Co uten at det synes.
Svarte dyr kan jo også lages på andre grunnlag, og da vil Co synes.
Randtegning er en helt annen historie som innebærer samspill av flere gen, såvidt jeg husker i farten Pg, Ml samt Co.
Det finnes en helt oppdatert
og lettforståelig bok om hønsegenetikk, men problemet er at den foreløpig bare finnes på nederlandsk!!!
Men den er i ferd med å bli oppdatert og oversatt til engelsk (Det hjelper vel noe?) Her er en link til PDF-info, på engelsk, om den engelske utgaven, med mye bilder og noen prøvesider:
http://www.tuinvee.nl/Chicken%20Colour%20Genetics%20Dummies.pdfEllers for dem som behersker engelsk, er det mye informasjon om hønsegenetikk her:
http://www.the-coop.org/cgi-bin/UBB/ultimatebb.cgi?ubb=forum;f=3Lykke til!