Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Moskusænder  (Læst 15287 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline moskus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Moskusænder
« Dato: 02 Marts , 2010, 14:58 »
Hejsa er ny her. fik sidste efterår nogle moskusænder har en han og fire hunner. Hvornår er de klar til at få ællinger ?? skal til at bygge et nyt hus og gård til dem. Har nok plads men nogle som har gode råd og forslag til hus og indhegning. På forhånd tak.
1.mange lys sussex stor
moskusænder
gæs
en dejlig kone 4 unger to hunde og en håndfuld kaniner

Offline Elise ☺

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 728
    • www.beli-lys.webbyen.dk
Sv: Moskusænder
« Svar #1 Dato: 02 Marts , 2010, 15:16 »
Hvis dine ænder er fra sidste år burde de være klar til at få ællinger i år.

Velkommen til ;)
Mange Hilsner Elise

Brahma: Hvid-blå col. Hvid-sort col. Red pyle, sølv-sortbåndet
Engelsk araucana: Perlegrå
Sebright: Sølv sort randet
Serama
Gæs: alm landgæs
6 heste/ponyer
Mange katte
1 fantastisk gårdhund
2 dejlige piger og 1 forstående ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Moskusænder
« Svar #2 Dato: 02 Marts , 2010, 15:33 »
Velkommen på forum, Martin  :D
Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med ænder, men det er der heldigvis så mange af de andre herlige medlemmer, der kan.  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Moskusænder
« Svar #3 Dato: 02 Marts , 2010, 16:13 »
Velkommen her Martin.

Moskow er utrolige nemme at ha,og 1,4 er ret perfekt blot skal du vide de er meget produktive og kan nemt få 2 hold ællinger hver,det er minst 75 ialt,så hvis du ikke er meget glad for andesteg så brug nogle af æggene i din husholdning.

De er  ikke så krævende med hus behøves blot et godt læ og tørt,men de skal ha adgang til badevand,mine har en lille svimmingpool på ca 2 kvaratm hvor der bliver skiftet vand hveranden dag.

Her på Phillipinerne får mine Moskow ca 3 hold ællinger om året,og for det meste omkring 20 stk,det højeste jeg har set er 27.

                    Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline moskus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Moskusænder
« Svar #4 Dato: 02 Marts , 2010, 16:21 »
Hej alle. Tak for de allerede mange hurtige svar. det gjorde mig meget klogere. glæder mig til at komme igang med indhegningen.
1.mange lys sussex stor
moskusænder
gæs
en dejlig kone 4 unger to hunde og en håndfuld kaniner

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Moskusænder
« Svar #5 Dato: 02 Marts , 2010, 19:00 »
Vores 1,2 holdes så de har adgang til stald om natten. Hele sommeren er det dog sjældent de går ind.
Vi holder dem bag hegn på 1,2 m. Vi stækker dem, så de ikke kan flyve.

Vi har sådan en muslingesandkasse, vi bruger til badekar til dem. Et bræt nede i vandet op af kanten, så kan alle komme op.
Små ællinger kan drukne hvis de ikke kan komme op af vandet. Til de små har vi en bradepande med vand de kan pjaske i.

Som der er skrevet, så kan der komme mange ællinger, så lidt familieplanlægning er ikke uvæsentlig.

Held og lykke med dem, det er fantastiske dyr.
Hilsen Susanne

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Moskusænder
« Svar #6 Dato: 02 Marts , 2010, 19:06 »
Her er min andegård


Flere billeder i galleriet
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=gallery;album=33
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Moskusænder
« Svar #7 Dato: 02 Marts , 2010, 20:40 »
Vi har sådan en muslingesandkasse, vi bruger til badekar til dem. Et bræt nede i vandet op af kanten, så kan alle komme op.
Små ællinger kan drukne hvis de ikke kan komme op af vandet. Til de små har vi en bradepande med vand de kan pjaske i.

Hvor tit skifter du vand i muslingefætteren?

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Moskusænder
« Svar #8 Dato: 02 Marts , 2010, 21:18 »
@ Christina

Hmm, det kommer an på hvor mange ænder her er og hvor meget de bruger den. Men nok hver 2-3 dag. De har altid frisk vand i deres hus, som de kan drikke af.
Hilsen Susanne

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Moskusænder
« Svar #9 Dato: 02 Marts , 2010, 22:08 »
Ok...har nemlig selv overvejet en overgang, men kom frem til at jeg ikke ville orke at skifte vand hele tiden...  :-\

Offline moskus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Moskusænder
« Svar #10 Dato: 02 Marts , 2010, 23:49 »
Dejlig at se dette er det rigtige forum for en nybegynder. Fed andehus på billedet finn. men kommer de også ud eller er de kun i huset. jeg har ca 400 kvm græsareal jeg vil starte med at indhegne til ænderne og så lave et hus de kan gå ind i. nogen der ved hvor højt hegnet skal være hvis de er stækket. Her er et billede af et kar de har gået i vinteren igennem hvor de ikke har haft for meget plads udenfor. men har så haft en stald de gik ind i når det blev mørkt. Har tænkt mig at grave baljen ned. men hvad med ællinger kan de godt bade i så stor en balje.  ??
1.mange lys sussex stor
moskusænder
gæs
en dejlig kone 4 unger to hunde og en håndfuld kaniner

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Moskusænder
« Svar #11 Dato: 03 Marts , 2010, 09:36 »
Vores ænder går bag hegn på 1 m og 20 cm. Det er vores hundehegn og holder alle dyr inde her.

Ællinger kan godt bade i et stort kar. Men der skal være gjort noget for at de kan komme op af vandet igen. Her kommer de ikke op i starten. Først når de selv kan. Hvis nu de er oppe og en anden voksen vil bade, så tages der ikke hensyn. Og en badende and er voldsom.
Hilsen Susanne

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Moskusænder
« Svar #12 Dato: 03 Marts , 2010, 09:41 »
Har tænkt mig at grave baljen ned.

Du skal lige have i tankerne at baljen også skal tømmes/rengøres af og til, det kan være besværligt hvis den er nedgravet.

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Moskusænder
« Svar #13 Dato: 03 Marts , 2010, 13:21 »
Hvor køber man sådan en dejlig stor balje henne? :) (Den ville da være god til gæssene også :))

Offline moskus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 29
Sv: Moskusænder
« Svar #14 Dato: 03 Marts , 2010, 15:03 »
Hej ved faktisk ikke hvor vi har baljen fra den stod her på den gamle gård. Men den er rigtig smart. Tror det har været noget drikketrug eller lignende til køer på marken. Der er en prop i siden ved bunden som jeg sætter en slange til inden jeg graver den ned. Så kan jeg tømme den med en pumpe imens bunden bliver spulet. Nemt...
1.mange lys sussex stor
moskusænder
gæs
en dejlig kone 4 unger to hunde og en håndfuld kaniner