Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Løbeænder  (Læst 19471 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Chr. Holm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Løbeænder
« Dato: 26 Oktober , 2009, 15:06 »
Hej forum

Jeg er ny bruger her på dette forum.
Jeg ønsker virkelig at finde nogle løbeænder her og nu !!
Helst nogle som man kan bruge til og træne mine hyrdehunde på med det sammen. Har haft min nabo´s ilder på besøg i andegårdene !!
Temmelig træls og stå uden ænder nu hvor træninger er begyndt.
Håber at nogle kan hjælpe.
Jeg bo mellem Viborg og Aalborg !

Christian Holm

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Løbeænder
« Svar #1 Dato: 26 Oktober , 2009, 22:31 »
For at være helt ærlig tror jeg det bliver svært at finde nogen her på Forum der vil sælge ænder til at træne jagt- eller hyrdehunde med.

Vi på Forum holder af vore dyr og vil normalt ikke sælge medmindre vi er sikre på at dyrene får en god behandling under de nye forhold.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Løbeænder
« Svar #2 Dato: 26 Oktober , 2009, 22:34 »
Tror altså ikke at det er til jagt at Chr. Holm søger ænder til. Han skriver hyrdehund så mon ikke at ænderne skal drives af hunden.
Velkommen til forøvrigt Christian <I

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Løbeænder
« Svar #3 Dato: 26 Oktober , 2009, 22:45 »
Lene.

Så det godt så jeg skyndte mig at indføje hyrdehunde, formentlig mens du var ved at skrive dit indlæg.

Om ænderne skal jages eller drives gør for mig ikke den store forskel. Hvis du kunne spørge ænderne om de havde lyst til at deltage i den slags arrangementer ville du sikkert få et nej. Jeg er rimelig sikker på at begge ting stresser ænderne, selvom de nok ikke pådrager sig fysiske skader ved drivning.
Mvh
Erik Andersen

Offline Chr. Holm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Løbeænder
« Svar #4 Dato: 26 Oktober , 2009, 23:44 »
Jeg vil skynde mig og undskyld at mit indlæg åbenbare støder nogle.
Har set hvordan man træner og det er jeg ret overbevist at Pilegaarden også har når hun udtaler sig om enmet.
Men jeg er MEGET opmærksom på hvor meget og hvordan der bliver trænet på løbeænderne. Men er da 100 % sikker på at dyrene helst ville vælge det fri hvis de kun.
Der må jeg siger at det er mit ansvar at dyrene ikke stresses unødig.
Det træning jeg har oplevet med ænder og selv gør foregår i små ture, på 1-2 min og men flere pauser imellem og max 3-4 gange ialt.  Jeg har oplevet at ænderne selv kan finde på og gå og hygge spise græs imellem turene. Ja og det er jo ikke i hele timer sådan noget står på ja også er det jo ikke hver dag !! Mine ænder går tit selv ind på træningsområdet når jeg lukker lågen op. Så uden og skal til og snakke om hvor kloge disse dyre er (holdte faktisk meget af dyr mig har mistet) så vil jeg bare sige at de har en stor løbegård som er deres og hvor hundene IKKE må være, Med alt som der skal til for at være en lykkelig and. Jeg er også altid opmærksom på om der er en and som ikke følger med. Den bliver taget fra og bliver ikke brugt igen.
Der bruges løbeænder for at kunne træne hundene i og tage tempoet af den når de hyrder. Så man er meget ops på både hunden og ænderne.
Jeg håber at dette er svar nok.
Håber VIRKELIG ikke at folk tror at vi bare bruger ænderne og smider dem væk eller lader hundene bare bide dem.
Vi holder jo også af dyr !!

Offline Chr. Holm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Løbeænder
« Svar #5 Dato: 26 Oktober , 2009, 23:51 »
Hej Lene, Rungsted.

Tak - syntes faktisk der er RIGTIG mange spændene oplysninger på den her side. Vil også en dag gerne havde høns. Så jeg sidder og læser og kikke meget !!!

Chr


Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Løbeænder
« Svar #6 Dato: 27 Oktober , 2009, 10:43 »
Jeg er altså blevet ret så nysgerrig over det arrangement.

Skal dine hyrdehunde også drive ænder , når de er færdigudlærte eller er de fåre-hyrder?

Hvad slags hunde er det? Og er I mange ande-hyrder??

Har simpelthen aldrig før hørt om nogen, der hyrdede ænder. Men det kan altså lade sig gøre??

Vi driver jo også selv vores ænder ind og ud flere gange om dagen. Her er det bare mig, der er hyrdehunden :D

Jeg er heller ikke sikker på, at får er vilde med at blive hyrdet af hyrdehunde under oplæring, men tilgengæld sparer det dem for en masse stress, når de virkelig skal flyttes eller drives sammen til klipning og slagtning. Og både hyrden og de hyrdede skal jo faktisk lære det.

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Løbeænder
« Svar #7 Dato: 27 Oktober , 2009, 10:58 »
Hmmmm....havde jeg haft nogle måtte du gerne få herfra ...for jeg syns det sejt. /o

Men ak.
Med venlig hilsen Søs

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Løbeænder
« Svar #8 Dato: 27 Oktober , 2009, 14:22 »

Man dyrker det meget i Irland, hvor man styrer ænder iind i end fold eller gennem en "agilitybane".

http://www.youtube.com/watch?v=nMaiBDOGqiQ
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Løbeænder
« Svar #9 Dato: 27 Oktober , 2009, 14:48 »
Det var anderledes!

Jeg er ikke helt sikker på, at jeg kan lide det som sportsgren på en bane i en sportshal. Der synes jeg, ænderne bliver for meget en "genstand" uden hensyntagen til deres naturlige miljø og til hvad det gør ved dem at fange dem ind derhjemme, transportere dem til hallen og så videre.

Men hvem ved, måske bliver de vant til det?

Hvis det er fordi, man skal flytte ænderne, så synes jeg det er fikst. Meget mindre stressende ville jeg mene (uden nogen videnskabelige undersøgelser af ande-stress til at bakke mig op) end at blive jagtet rundt af mennesker, fanget i fødderne eller hvad man ellers kan se folk gøre rundt omkring.

Offline Chr. Holm

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
Sv: Løbeænder
« Svar #10 Dato: 27 Oktober , 2009, 15:23 »
Tak for jeres svare og "spørgsmål"
Jeg syntes at det går ALT for stærkt på det lille klip. Så travl har jeg LANGT fra. Jeg bruger det til og "tænde" hundene på og hyrte og ikke mindst fin pusse dem i komandoerne.
Så min har SLET ikke så meget gang i ænderne. Jeg er altså og hurtiger til og fjerne den langsomme som var med i klippet. Sådan en and vil jeg fjerne med det sammen og ringe til en ven *SF*
Han bliver altid så glad når jeg ringer. Han har aldrig snakket om at kødet ikke smager himmelsk så de er nok ikke så stresset at det går i kødet.

Vil lige sige at jeg på søndag skal hente 10 andriker så jeg kan komme igang igen.

Men nu er der startet et nyt projekt !!
Jeg vil finde nogle ænder så jeg kan selv avle løbeænder. Så jeg ikke står i den har situation igen !! Ja og kan da altid hjælpe andre som kommer til og mangle !!

Så hvis i kender nogle med for mange smukke ænder så køber jeg dem gerne !!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Løbeænder
« Svar #11 Dato: 27 Oktober , 2009, 15:37 »
Hvad er det for en "knold" den langsomme and har på hovedet???
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Løbeænder
« Svar #12 Dato: 27 Oktober , 2009, 15:47 »
Henriette..deet da bedstemor and ....... klart hun ikk er så hurtig  :)
Med venlig hilsen Søs

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Løbeænder
« Svar #13 Dato: 27 Oktober , 2009, 16:21 »
Det er en lidt speciel an(d)vendelse, du der har gang i. Er  det forskellige hunde der bruges eller er det træning med samme hund.

(Anden med knolden er en bali, det er en speciel afart af en løbeand.)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Løbeænder
« Svar #14 Dato: 27 Oktober , 2009, 16:51 »
 <H <H <H
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)