Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bamse, kylling(er) og ælling.  (Læst 19659 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Bamse, kylling(er) og ælling.
« Dato: 25 April , 2009, 20:27 »
Vi har haft et par hektiske dage med gæster og så vores eneste (desværre) ælling der klækkede i maskinen igår. Den sødeste gule ælling med en lille sort klat oven på hovedet.

Det er ikke nemt at være ene ælling, hvem skal man sove med? Hvem skal lære den at spise?

I aftes lod jeg den blive i rugemaskinen, men den var noget urolig, så vi fandt på at give den en lille bamse at sove med. Den puttede sig halvvejs ind under den, og faldt i søvn...

I dag kom den så over i en lille kasse med sand i bunden, og den begyndte straks at spise småsten. En pære blev installeret for at give varme (det er jo lidt meget at have griselampen igang for en enkelt lille ælling...) og kassen står inde i stuen. En meget lille bamse blev lagt under lampen - og vupti, ælling lå ved siden af, og faldt i søvn.

vi kunne godt få den til at drikke lidt ved at dyppe næbbet i en lille skål, men spise, nej. Men den tiggede helt klart om mad med de små vinger og var ved at hoppe ud af kassen når den så os. Min mand fandt på at blande lidt startfoder med vand og give den det på en teske - og så holde en lille skål med vand nedenunder. Kort tid efter blev der snadret foder og skyllet efter med vand.

Den sover bedst hos en af os, sådan lidt inde under en trøje eller under en hånd. Så har man en god undskyldning for at ligge på sofaen...  :) (Kan vi spise den til jul?? jeg spørger bare...)

Jeg er ved at finde den nogle kammerater, men det er ikke helt nemt så tidligt på året.

Kyllingerne NYDER at få fri adgang til haven halvdelen af dagen. De pusler under hækkene, tager solbad i bunke og drøner tilbage til deres lille hønsegård for at tage en 'drink' ved automaten - og så afsted igen. Lækkert og hyggeligt at se på!!


Mvh Marianne

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #1 Dato: 25 April , 2009, 20:35 »
Nejjj, hvor lyder det bare sødt.
Jeg læste lige din historie for min mand. Det er liiiige ved han gerne vil have ællinger - ikke mindst for at kunne ligge på sofaen med den. *p
Kan du ikke lige snuppe et billede af Ælle-Bælle med Bamsen
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #2 Dato: 25 April , 2009, 20:40 »
Jeg skal nok vende tilbage med et bamsebillede...

Forresten så har den også prøvet at svømme i en skål med lunkent vand, det var herligt at se - den gik helt amok og vaskede sig og stak hovedet under og sprøjtede vand til alle sider.
Mvh Marianne

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #3 Dato: 25 April , 2009, 20:52 »
Ser den slet ingen ænder? Ællinger bliver jo lynhurtigt præget, så måske har du allerede en menneske-and? Lad os høre, hvordan den udvikler sig... sådan som person ;)

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #4 Dato: 25 April , 2009, 21:00 »
Desværre er den eneste anden and vi har en gummibadeand med solbriller på... og hvor god den er som sovedyr for en lille blød ælling, ved jeg ikke...  :D
Jeg er klar over den præges på os nu og jeg har ringet land og rige rundt for at finde et par daggamle ællinger til at sætte sammen med den, men det nærmeste jeg kommer er måske nogle på mandag, med mindre nogle melder sig i morgen.
Selv om det ikke er en optimal situation, prøver vi at gøre det bedste vi kan for den, og det tror jeg ikke er at sidde alene i kassen. Den er meget trygheds- og varmesøgende.
Nå, ja, og så er den jo også ret sød...
Mvh Marianne

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #5 Dato: 25 April , 2009, 21:05 »
Jeg synes du gør det helt rigtige Marianne, tænk hvor ensom den må føle sig i kassen. :)
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #6 Dato: 25 April , 2009, 21:16 »
Det er vi ihvertfald ikke uenige om.
Som sagerne står, er det det eneste rimelige at gøre. Ingen babyer skal sidde ensomme i kolde kasser! Det er da bedre, at den vokser op og tror, den er en rar dame, end at den dør af ensomhed, angst og kulde!

Jeg har haft tilsvarende problemer med en flaskekilling. Den er siden i sin egen selvopfattelse blevet en art hybrid mellem menneske og kat, har jeg indtryk af. Men der er jo ikke noget i det, som en rummelig familie ikke kan klare  ;D

Jeg er spændt på at høre, hvordan den udvikler sig og krydser fingre for, at det lykkes jer at finde venner til den snart!



Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #7 Dato: 25 April , 2009, 21:23 »
Jeg har engang hørt om en der havde en ælling til at gå sammen med daggamle kyllinger... Dette er selvfølgelig meget forbudt i danmark, men det er også mange år siden det skete  ::)

Offline Peter Agger

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 125
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #8 Dato: 25 April , 2009, 21:32 »
Bjørn. Hvis det er H.C.Andersen du tænker på, så var det hvis en svane blandt ællinger.
Hilsen
Peter

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #9 Dato: 25 April , 2009, 21:39 »
Bjørn. Hvis det er H.C.Andersen du tænker på, så var det hvis en svane blandt ællinger.

Nej, det var ikke lige der mine tanker lå  :D Men det var måske nemmere at anskaffe sig daggamle kyllinger lige pt... men det ville kun folk og røvere fra Kardemommeby finde på...

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #10 Dato: 26 April , 2009, 14:12 »
Ja, Bjørn, det har jeg også hørt om i fordums tid, men nu er det mandag i morgen, og hvis jeg ikke finder nogle ællinger i morgen, går jeg i gang med plan B...  8) (kan vi ikke få en smiley med skæg og blå briller...)

Idag spiser den selv, og da det jo er dejligt og varmt vejr, har den været ude og gå på græsset. Den følger efter os som en lille hund, og kan dæleme løbe stærkt... Den kan godt lide græs og mælkebøtteblade. Den får et lille bad en gang imellem,for vi har lagt mærke til, at den skider hver gang den kommer i vand, så vi skal jo ikke have nogen forstoppelse her, ved at undlade det.
Mvh Marianne

Offline didde dich

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 11
  • Pensionist med høns og moskusænder
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #11 Dato: 28 April , 2009, 22:13 »
Hej Marianne
Har med stor fryd læst serien om bamse og kyllig.
Har selv lige fået ædt mine andedamer og var fortvivlet. Så fik jeg det tip at gå på den blå avis. Der var flere forskellige med salg af moskusænder, måske kan du finde ællinger der.
Jeg var så heldig at få 3 "damer" da jeg i aften tog hen for at aflevere hønseæg til rugning, så sorgen er slukt for denne gang men ræve er jo lumske!
Håber du kan finde noget.
Venlig hilsen Didde
Didde D.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling. Nu med venner.
« Svar #12 Dato: 29 April , 2009, 08:55 »
Ælling har fået nogle ælling-venner!! Moskusællinger har jeg ikke kunnet finde, og tro mig, jeg har snakket med mange venlige mennesker...
Så igår hentede jeg 3 små daggamle ællinger hos en fjerkræhandler ved Middelfart. Det er sådan små nogen evigt-ædende gromaskiner, som bliver slagteklar på 12 uger... Cherry Valley kaldte han dem (det er vist et produktnavn for denne slags hybridænder). Nå ja, men de kan vel spises når de har udtjent deres mission som venner for Ælling! Og de får det godt her med frisk luft og græs og den slags.   
Til den tid vil det også være nemmere at finde en ung and eller andrik af moskusand, som Ælling kan danne par med.

Når jeg kigger på dem og sammenligner, er Ælling altså mere den lille 'kække ælling' (Babe, den kække gris) end de andre dunbolde. Den er altså noget mere kvik i pæren og opmærksom m.m... eller er det bare fordi vi kender den??? Ikke til at sige... :D
Mvh Marianne

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #13 Dato: 29 April , 2009, 09:32 »
Det var da en god nyhed, kan du se om den regner de andre for artsfæller, eller er den allerede så menneskepræget?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Bamse, kylling(er) og ælling.
« Svar #14 Dato: 29 April , 2009, 10:32 »
Jeg tror, Ællings kvikhed er en kombination af flere ting. Han er præget på jer, så han stresser ikke og skal ikke vænne sig til jer..
Det øger chancen for, at hans hjerne fungerer optimalt.
Han er sikkert bedre stimuleret fra starten end de almindelige avlsællinger. Tænk på alt det, han har oplevet allerede! Det er virkelig godt for hans hjerne ;D

Og han er en moskusand. De er kvikke. ;)

Du kan jo træne ham - lære ham tricks, ligesom hunden!