Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: hvor mange holder gæs i DK?  (Læst 7425 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
hvor mange holder gæs i DK?
« Dato: 28 Januar , 2014, 11:24 »
Måske et underligt spørgsmål, men måske en her iblandt sad inde med den viden?
Jeg vil også prøve at kontakte dansk fjerkræavler forening (men de har jo kun styr på dem der ringmærker deres dyr)

Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

gunvor66

  • Gæst
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #1 Dato: 28 Januar , 2014, 12:02 »
Tror ikke der findes en opgørelse over det, jeg gør da f.eks men er mig bekendt ikke registreret nogle steder, har kun 12-15 stk om året til eget forbrug.

har flere bekendte som også har få dyr og ikke er registreret så kan ikke se hvordan
man skal kunne "måle det "

men ku da være rigtig sjovt med bare et ca tal  :D

Offline HøgsbergOlsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #2 Dato: 28 Januar , 2014, 14:10 »
Aner det ikke, men ved at Raunsmed (fjærkræsælger) sælger og slagter sammenlagt 8000-9000 gæs årligt

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #3 Dato: 28 Januar , 2014, 14:29 »
Du kan prøve at spørge Danmarks Statistik, http://www.dst.dk/da/informationsservice/spoerg.aspx, men jeg tror nu ikke, de ved det. De har lavet en undersøgelse om kæledyr med knap 1000 interviews, men gæs er ikke selvstændigt repræsenterede. Det er også tvivlsomt, om gæs ville blive nævnt i den kategori - undtagen selvfølgelig min egen faster Anna, men jeg blev ikke spurgt. Og hvis der er under 6000 gåseejere i landet, kan de let være smuttet i så lille en undersøgelse.

Mig bekendt er der ikke lavet undersøgelser vedr. gåsehold, og da det ikke skal registreres nogen vegne, er det svært at finde et svar. DS har registreret 120 gåsehold i DK, men det ser ud til at være professionelle - altså modsat hobby.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #4 Dato: 29 Januar , 2014, 00:03 »
Hvem holder gæs? Køber jeg nu 2 gæslinger i maj måned og slagter dem i november, holder jeg så gæs? Nej jeg producer blot 2 til jul. Det må jo være dem der har avlsdyrene der holder gæs?
Det bliver vist meget svært at få et rigtigt svar på det spørgsmål?
Tvivler meget på at der er 120 professionelle opdrætter af gæs i DK, men det kan godt være at det står i Danmarks Statistik?
 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #5 Dato: 29 Januar , 2014, 00:17 »
Som Alfred er inde på er spørgsmålet for uklart til at et entydigt svar kan gives/forventes, uanset hvem man spørger.
Ingen instans eller forening ligger inde med disse oplysninger.

Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #6 Dato: 29 Januar , 2014, 02:54 »
Det er nok 120 som opdrætter gæs til jul, og gæslingerne kommer vel fra store rugerier i Tyskland, ligesom de fleste hybrid høns gør
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #7 Dato: 29 Januar , 2014, 02:57 »
Et andet svar kunne også være "alt for få holder og opdrætter gåse racer". For da fugleinfluenza hysteriet var på det højeste i 05 og 06 der forsvandt der rigtig mange dyr, idet det var næsten umuligt at holde dem "hermetiks" lukket inde
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #8 Dato: 29 Januar , 2014, 04:32 »
Nu behøver vi ikke gøre det unødig indviklet.

At holde gæs betyder at have dem i sin husstand - i kortere eller længere perioder. Ligesom at holde avis. Eller hund - selv om de færreste nok slagter hunden til jul.
At producere gæs betyder at holde dem med henblik på at få et produkt ud af det - gåsesteg fx.
At avle gæs betyder at holde dem for lade dem få gæslinger.
At opdrætte gæs betyder at avle, udvikle og pleje gæs.

Alle, der ejer en eller flere gæs, kommer altså ind under spørgsmålet. Det hjælper selvfølgelig ikke med at besvare det - men selve spørgsmålet er faktisk meget klart formuleret.

DS havde kun noteret 120 gåsehold i her landet - altså hverken 120 producenter, 120 avlere eller 120 opdrættere.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline christina s

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #9 Dato: 29 Januar , 2014, 13:09 »
Tak allesammen
ja det var faktisk ment som dem der har dem som "hobby dyr" - ligesom folk der holder høns.
Fra 2-?? 100 dyr
Mvh Christina
1.7 spelsau får, 1.2 border collie, 1.4 Dansk gås grå broget,

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #10 Dato: 29 Januar , 2014, 21:57 »
Fra 2-?? 100 dyr
Ej altså, så er jeg slet ikke med, når jeg kun har én gås? Piv! :'(
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #11 Dato: 29 Januar , 2014, 23:03 »
Nu behøver vi ikke gøre det unødig indviklet.

At holde gæs betyder at have dem i sin husstand - i kortere eller længere perioder. Ligesom at holde avis. Eller hund - selv om de færreste nok slagter hunden til jul.
At producere gæs betyder at holde dem med henblik på at få et produkt ud af det - gåsesteg fx.
At avle gæs betyder at holde dem for lade dem få gæslinger.
At opdrætte gæs betyder at avle, udvikle og pleje gæs.

Alle, der ejer en eller flere gæs, kommer altså ind under spørgsmålet. Det hjælper selvfølgelig ikke med at besvare det - men selve spørgsmålet er faktisk meget klart formuleret.

DS havde kun noteret 120 gåsehold i her landet - altså hverken 120 producenter, 120 avlere eller 120 opdrættere.

Det er fint at du har en definition inde i dit hoved, men jeg tror ikke at det nødvendigvis matcher den definition som DS bruger når de opgør antal af gåsehold. Jeg kan naturligvis tage fejl. Det er sket før. Men jeg har også set meget både statistisk og videnskabeligt materiale gennem tiden, og derfor ville jeg sætte mit 'bet' på, at der er en ikke ubetydelig varians mellem DS opfattelse af gåsehold og din opfattelse af gåsehold.
Faktisk ville jeg blive yderst forbavset hvis DS havde registreret nogen med 1-10 gæs som gåsehold. Men det er jo bare min mening. Jeg har ikke spurgt DS.
Mvh
Erik Andersen

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #12 Dato: 30 Januar , 2014, 00:26 »
Det er fint at du har en definition inde i dit hoved, men jeg tror ikke at det nødvendigvis matcher den definition som DS bruger når de opgør antal af gåsehold.

Jeg kan naturligvis tage fejl. Det er sket før. Men jeg har også set meget både statistisk og videnskabeligt materiale gennem tiden, og derfor ville jeg sætte mit 'bet' på, at der er en ikke ubetydelig varians mellem DS opfattelse af gåsehold og din opfattelse af gåsehold.
Faktisk ville jeg blive yderst forbavset hvis DS havde registreret nogen med 1-10 gæs som gåsehold. Men det er jo bare min mening. Jeg har ikke spurgt DS.
Æv, det var altså ikke særlig venligt skrevet. Ords betydning kan findes - det er bare at slå op i ordbogen - jeg har brugt Nudansk.

Jeg ved ikke, hvad DS har gjort. Men jeg syntes ikke, 120 gåsehold lød af meget, og derfor gættede jeg netop i min første kommentar på, at de kun havde medregnet professionelle gåsehold.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: hvor mange holder gæs i DK?
« Svar #13 Dato: 30 Januar , 2014, 23:38 »
Berit.

Jeg bringer straks en undskyldning.

Det var aldeles ikke uvenligt ment.

Mere ment som en illustration af hvordan vi 'almindelige' mennesker tænker i forhold til hvordan statistikere tænker og arbejder.

Statistik kan bruges på mange måder. Desværre misbruges det ofte, for politisk at opnå visse mål. 
Mvh
Erik Andersen