Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad gør jeg med mine moskusænder  (Læst 5828 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Dato: 08 Marts , 2009, 12:21 »
Hejsa...
 
Vi har derhjemme 3 moskusænder og en andrik, de er meget tamme og hyggelige at se på... bortset fra at de virkelig klatter meget, særligt er deres ynglingsted på trætrappen op til vores bagdør, og ellers hele vores nye træ terrasse... og jeg må indrømme at det er ved at være lidt trælst... desuden som jeg har skrevet i et tidligere indlæg så tog de i sommers ingen dræbersnegle, de ville simpelthen ikke æde dem (men har andensteds læst at de ikke vil have voksne dræbersnegle??)..... nu står jeg lidt i et dilemma, for skal vi slagte dem eller give dem væk, eller skal jeg nøjes med at lufte dem nogle timer om dagen og håbe på at de æder nogle snegle æg og småsnegle ... jeg er nemlig meget glad for min nyanlagte have, og sidste år var ænderne meget hårde ved den, de åd simpelthen mine rodendendron, tulipaner og alle de små nye staudeskud ;o( men omvendt hvis sneglene æder det alligevel..... og ville gerne give ænderne endnu en chance, jeg kan jo læse at alle andre har stor succes med dem.. og hunden og katten ville savne dem..

men som det er lige nu, så går ænderne frit hele døgnet, og sover under vores træterrasse, de har ellers et fint hus med gård, men der vil de ikke ind.... så hvordan får jeg lige dem ind på "lås og slå" dagligt hvis jeg skal nøjes med at lufte dem nogle timer dagligt hvor jeg kan holde lidt øje med dem??? jeg fodre iøvrigt dem udelukket med byg som det er nu...

Håber at der er nogle gode løsningsforslag derude...

med venlig hilsen
Jane

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #1 Dato: 08 Marts , 2009, 12:27 »
Hej Jane,

Da jeg havde moskusænder, lavede jeg en udvidet gård til dem ved hjælp af et lavt flytbart havehegn et stykke ud på plænen, så kunne de gå ud af den lille gård og græsse. Det kræver at de er stækkede, men det er de måske alligevel. Arrangementet er lavet på få minutter, og tages lige så hurtigt væk igen.

Mvh Marianne
Mvh Marianne

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #2 Dato: 08 Marts , 2009, 13:10 »
hvis problemet er, at de sviner for meget, kan du jo starte med at slagte en af dem. 3 dyr vil også være nok. er det meningen, at i skal have ællinger eller hvorfor har i en andrik. hvis i gerne vil have dem til at sove inde, bliver i nød til at tvinge dem ind den første tid, og derefter vil de vænne sig til selv at gå ind. det er rigtig, at nogle har problemer med, at deres voksne ænder ikke vil spise sneglene. ællingerne skulle derimod være helt vilde med dem. jeg har selv rouen ænder, og har haft dem fra små. da de var ællinger, var de også vilde med snegle, men det aftog da de blev voksne. grunden til, at de tit er mere ivrige efter sneglene som ællinger, er fordi at de har brug for næring til at vokse, og en snegl skulle være ret næringsrig. 
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Jane Maibritt Petersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 25
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #3 Dato: 08 Marts , 2009, 14:52 »
Hej igen...

tak for de hurtige svar... mht at afskærme dele af haven, bliver lidt svært for os, da ænderne har fuld adgang til at komme ind under vores terrasse, da det er en forhøjet træterrasse og det omslutter 2/3 dele af vores hus, og så er der alligevel en del store som små smuthuller... og så ville det også være i vejen for vores små børn.... hmmm det er ikke nemt ;o) - og jeg tror ikke at slagte en enkelt ville løse så meget, for deres ynglingsplads er stadig der hvor vi færdes mest, sjovt de er så tamme... de lægger tit der foran døren sammen med vores hund... det er jo lidt sødt... men derfra og så fange dem, der er lang vej - de gider ikke løftes rundt på og er de først kommet ind under terrassen, ja så er det bare at vente til de selv vil ud igen, så hvis vi skulle indfange dem hver aften ville vi hurtigt få en god kondition eller miste tålmodigheden .... vi har også høns som elsker at skrabe i jorden og spise gode sager, mon ikke også de spiser snegle æg og småsnegle??

Mvh
Jane

Offline mathias christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 92
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #4 Dato: 08 Marts , 2009, 18:51 »
høns spiser små spæde snegle og snegleæg
mathias-3,3 rouen ænder, 1,1 grå landgæs, 2, 6 landhøns + det løse

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #5 Dato: 09 Marts , 2009, 07:42 »
Mine ænder der ozz var tamme og nuttede og fik de kæreste gule ællinger der var en fryd at omgås måtte altså ozz lade livet sidste efterår pga lortefaktoren. Ænderne kom alle vegne og det bar tydelige spor derefter. Så det var supertrist ..men må ærligt indrømme at vi nyder nu ikke at skride i hvert et sving  ::)
De voksne gad heller ikk tage snegle her....nu vi så heller ikke plaget af dræbersnegle ....så nu det op til hønsene at tage de små snegle og æg.
Mine ænder gik fint ind og sov i deres hus hver aften ,,,,,,skete der en forglemmelse fra deres side var det bare at tage en skål foder i hånden ......så fulgte de meget entusiastisk med ind i indhegningen. En nem løsning hvis man ellers ikk gled i en bæ eller blev tacklet af en and undervejs (taler af erfaring ....de færdes helst helt inde mellem/på fødderne  på en )
prøvede at afskærme med et hegn så de kun havde noget af haven...men det var de rene udbryderkonger da trappesten og terrasse var de foretrukne steder hvor man kunne banke på ruden og tigge. Ud over det foregik der en del væddeløb om hvem der først nåede døren og kom ind i huset  ;)
Sååååå..ingen ænder her før der forefindes en flugtsikker indhegning med dam ..og det vist lige endnu en femårsplan *gg*
Med venlig hilsen Søs

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #6 Dato: 09 Marts , 2009, 15:28 »
De våde klatter - har læst et sted at netop byg giver våde klatter - hos høns. Måske gælder det også for ænder. Måske det ville hjælpe at du giver dem hønsepiller med en anden slags korn (majs?) givet i en skål vand, så de kan snadre i det og så hønseguf (ikke i vand), som 'samler' klatterne. Så er de da ikke helt så ulækre at træde i... Kun at give byg, vil jeg mene er for ensidigt under alle omstændigheder. Er der nogen der kan støtte dette teoretiske synspunkt?
I øvrigt, så ville jeg aldrig have mere end maks 2 ænder i en alm. have (eller slet ingen), netop pga. klatterne. <Q

Med vel-menende hilsen  :)
Mvh Marianne

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #7 Dato: 09 Marts , 2009, 20:56 »
Martin som var bruger herinde (det er han vist ikke mere) var/er lidt af en foder ekspert. Han sagde at man kun "måtte" give hønsene maks. 25% byg i deres fodertildeling da det gav dyrene dårlig mave.
Dette var så høs høns. Men måske det også gælder for andet fjerkræ?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Pjaltenborg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 826
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #8 Dato: 09 Marts , 2009, 21:33 »
Nu er ænder jo svømmefugle ...og kan de komme til det snadrer de helst maden op sammen med vand. Får de mad et tørt sted drøner de direkte til vandtruget flere gange mens de æder.... sååååå tror bare der ER nogle skvatmåze  :-\
Med venlig hilsen Søs

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Hvad gør jeg med mine moskusænder
« Svar #9 Dato: 13 April , 2009, 17:25 »
Da jeg købte mine første fire moskusænder fik jeg dette gamle vers at vide da jeg spurgte om den bedste fodring af de små kræ:

Af havre blir de magre
Af byg blir de tyk
Men af hvede blir de "fede"

Så jeg fodrer med hvede og mine er rigtig flotte, kornfede og sunde at se på !
Jeg er så heldig at have en lille indhegnet sø som de plasker rundt i, så jeg har ikke problemer med deres "klatter" 
Har du ikke et hjørne at haven som du kan bruge som andegård i stedet for at de går frit omkring ??
Det er meget nemt at lave en indhegning på græsplænen med tentorpæle, alm. havehegn og/eller evt. hønsetråd hvis der er ællinger. Og hvis der bare er en stor bajle vand de kan plaske rund i, så klarer de sig fint.

MVH Vipse
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡