Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?  (Læst 5831 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Dato: 29 November , 2013, 09:05 »
hej
ville lige høre hvilken and/gås/kalkun i fortrækker at spise juleaften?

jeg har moskusænder som bliver slagtet her midt i dec
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline hnr11

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 9
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #1 Dato: 29 November , 2013, 09:42 »
Personligt foretrækker jeg moskus...
Synes at landænder hurtigt bliver for fede.
Dog skal man lige tænke over det når man tilbereder moskus så den ikke ender med at blive for tør :)
Mvh Heidi

Den glade ejer af hyggefjerkræ af diverse racer :)
0,2 Gøgespættet Maran
0,5 New Hampshire
0,1 Guldrandet Wyandot
1,1 Vorwerk
0,2 Welsumer
1,4 Lys suxxes
0,0,9 Silke
1,2 Moskus
Samt en dejlig mand og vores lille Cavalier :)

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #2 Dato: 29 November , 2013, 16:43 »
dvs. at moskus er lidt ala at tilberede en kalkun??
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #3 Dato: 29 November , 2013, 17:08 »
jeg gør det med moskus at den kommer i stegepose med og så står den stille og roligt ved 120-30 grader i 5-6 timer :-) fyldt godt op med æbler og svesker :-)
hvordan gør du/i
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #4 Dato: 29 November , 2013, 17:10 »
Moulard. Klart den bedste spiseand
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #5 Dato: 29 November , 2013, 17:18 »
Tja, det ligger vel egentlig også i tilberedningen af kræet eller ? Og det bliver godt eller ej.  ;) ;D

Men jeg har prøvet Dansk And - sort hvid/brystet blandt andet og den var ualmindelig lækker. Kontra de andre købeænder/hybrider.

Og så har selv Svanegæs og de er også fantastiske og heller ikke "fede" som andre gæs.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #6 Dato: 30 November , 2013, 05:58 »
 ::) Måske skulle jeg meeeget forsigtigt prøve at ændre vores traditioner. Selvfølgelig er der helt andre oplevelser med ænder og gæs også rent smagsmæssigt.... vi har bare kun prøvet de sørgelige frosne varianter fra købmændende.
 Man kan købe fersk kalkun og and hos den lokale slagter hver jul- de er opdrættet på sørgelig, traditionel vis og skal tilberedes med stor omhu for at smage af noget særligt. Min dårlige samvittighed ødelægger oplevelsen hver gang. Kalkunen bliver proppet med flødemættede brødtern, kalvefars og div. hakkede nødder. Jeg løsner skindet og putter alm., saltet smør ind under- især på brystsiden, og steger ved lige godt 100grader i 7-8 timer. De seneste år har jeg brugt en kanyle fra apoteket til at pumpe klaret smør/bouliion ind i de tørreste områder..........
 Vi spiser and Mortens aften- de bliver alm. lantidsstegt, fyldt med svesker og syrlige æbler. Alm. "fryseænder" er så ekstremt fede, at man ikke skal tænke på evt. tørhed i kødet ligemeget hvordan de tilberedes.......... :P Jeg ville gerne prøve en frilandsmodel engang, men familien mener altså ikke, at vi skal have mere fjerkræ på matrikler end nu.  :angel:
 Kan man købe en god, ikke nedfrosset, frilandsand hos nogle af købmandskæderne? Jeg kigger da i reklamer men måske ikke grundigt nok????
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #7 Dato: 30 November , 2013, 10:35 »
jeg har set at bla. føtex sælger frilandsænder. prøv at finde det link Lene har lagt ind med ænder. her er en undersøgelse om hvordan dyrene har haft det under opvækst. men ønsker du et dyr der har haft det som du selv ville have dem gående så skal du ud i at finde en der vil sælge en and eller to fra. jeg har bla. mange flere moskus end jeg selv kan bruge. men da jeg ikke er registreret nogen steder må jeg ikke sælge videre selv om de bliver slagtet af godkendt slagter.

du kan også finde en der har dyr gående frit og som sælger i gårdbutikker og lign. søg på frilandsænder på eks. google. men så kan du ricikere at skal køre langt efter det.

i år har mine moskus fået en lidt federe fodring op til slagt end normalt. og umiddelbart er de blevet en smule federe end de plejer. moskus er meget fedtfattig, så der svinder ikke ret meget ved stegning. jeg steger normalt ved lav varme og i en stegepose. and fyldt med svesker og æbler. og alle siger den bliver super god (er selv vegetar)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline GokkeLotte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 844
  • "Pulverheks- altid i træsko"
Sv: Hvilken ande race forstrækker du som din juleand?
« Svar #8 Dato: 30 November , 2013, 10:45 »
Du bor bare for langt væk for mig til at skrive en privat besked- vi kunne måske have fundet en løsning ellers........
En blandet flok i haven med mange skønne racehøns imellem :-)
www.DFfR.dk