Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?  (Læst 19904 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Edmond

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 378
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #15 Dato: 02 Juni , 2014, 13:35 »
Jeg kan dårligt tro, at kornet har skylden. Det har vi blandet i startfoderet masser af år. Jeg har kværnet byg, boghvede, kalk og trækul i kaffemøllen i masser af år til dem. Desuden får de fuglefrø, hamp, sand og grønt fra blenderen.
Vi har ikke købt startfoder, hvis vi ikke havde kyllinger nok til at spise op.
De dårlige ben KAN skyldes, at de vokser for hurtigt, så knoglerne ikke kan følge med styrkemæssigt.
Vi har haft en ælling, der vejede over 1½ kg, før den var  færdig med at sætte fjer. Den måtte vi aflive.
Hos os stoppede fjerpilningen, da de fik ektra trækul og kalk.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #16 Dato: 02 Juni , 2014, 16:21 »
Der kunne sagtens være noget om det med niacin (idet de jo får mere niacin jo proteinholdigt startfoder de spiser), du kan få flere tilskudsprodukter til heste med niacin tilsat. Eksempelvis produceres der flere E-vitamin tilskud med niacin tilsat - aner dog ikke noget om hvor meget en ælling bør indtage ...
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #17 Dato: 02 Juni , 2014, 17:02 »
nej de får ikke niacin mere. det var kun det ene hold perlegrå ællinger der fik det i en måneds tid, da det kun var dem der fik problemer. alle 205 andre ællinger fik ikke dette. og har aldrig oplevet det før i alle de år jeg har haft moskus. det startede hos et sent hold sidste år.

det kan vel derfor for pokker ikke være rigtig at man skal bruge flere 100 kr om måneden og en masse tid dagligt for at stopfodre nogle ællinger med ekstra vitamin???? de har græs at tygge i og får ekstra græs de bruger tid på at spise og det burde vel være nok?

nogle år har de fået væsentlig mindre græs de små end nu, og her har aldrig været noget.

ja må indrømme jeg er så træt af det her. mister aldrig ællinger der dør eller får syge eller svage jeg må aflive, så nej jeg ser det ikke som et most at man normalt mister nogle ællinger til div.

har før fodret med en større korn andel også uden problemer.
 
skal alle have niacin i vandet dagligt så skal jeg bruge en bøtte på en uge. og det er slut med badevand da det ellers bare ville gå tabt. (jeg har jo mange) og så er det altså slut med at have moskus for mit vedkommende. syntes jeg gør alt for de har det godt i forvejen.

nu er der så også 2 mindre perlegrå ællinger der har gå problemer. og de er kun fra d. 17 maj. og får ren start.

jeg har 2 hold en smule yngre ællinger end dem der spiser fjer. og her er hverken gå problemer eller fjerspisning. alle disse og de lidt ældre får det samme at spise.

vil lige tjekke datoen på fodret. sidst var det helt friskt, men har ikke tjekket sidste sending.





Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #18 Dato: 02 Juni , 2014, 20:54 »
Niacin, hvor køber I det henne og hvilken dosis giver I?

Jeg købte et glas med 50 tabletter (30 mg.) i matas. De kan sikkert også fås på apoteket. Faster Anna fik 1/4 tablet dagligt, stødt og drysset over foderet, mens hun voksede op. Det var lidt vel rigeligt, men så var der også plads til, at noget af pulveret blev siddende i skålen. Det skulle være ret svært at overdosere - eller rettere, der skal meget kraftig overdosering til, før det kan give problemer.

Jeg kan ikke huske, hvad jeg gav for dem, men en hurtig googling siger 100 tabletter (27 mg.) for 42,50.

John Metzer, en anerkendt amerikansk svømmefugleopdrætter, anbefaler 60 mg. niacin pr. kilo foder til ællinger og gæslinger.

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #19 Dato: 02 Juni , 2014, 21:29 »
mener jeg gav noget af det samme eller lidt mere. jeg købte så også en bøtte med meget stor dosis mere end 400mg.  og har været ude og finde begge bøtter frem da jeg havde mere tilbage.

nu har jeg givet de små i deres mindre drikkevands holdere, men kun det hold hvor få har problemer.

og tænker at prøve med 1/2 pille i halsen til den store der ligger ned hver anden dag. det er ikke fordi det er så besværligt når man først har taget på det. jeg skal bare bruge min kæreste som hjælper hver gang og det er det der besværlig gør det.

mit foder er friskt. pt. 1 måned gammel og kunne se på niacinen den kunne holde sig flere år.

når jeg kigger indhold på foderet kan jeg se flere steder der står E vitamin. men hvilket er det "rigtige"? fuld af pep indeholder en del mere kan jeg se, dog på nær den ene E vitamin der står.
overvejer om jeg skulle prøve med fuld af pep i stedet til de største.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #20 Dato: 02 Juni , 2014, 21:59 »
når jeg kigger indhold på foderet kan jeg se flere steder der står E vitamin. men hvilket er det "rigtige"? fuld af pep indeholder en del mere kan jeg se, dog på nær den ene E vitamin der står.

Niacin hedder også B3-vitamin eller nikotinamid.

E-vitamin er noget helt andet.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #21 Dato: 02 Juni , 2014, 22:37 »
Der er masser af niacin i græs og grønne planter. Der er også niacin i fisk. Sikkert også i snegle, frøer og insekter.

Så ællinger og gæslinger med adgang til grønne områder og nogenlunde ok foder vil oftest ikke få problemer.

Men nogle gange fødes der svage dyr. Og nogle gange får svage dyr med dårlige gener unger.

Derfor kan man opleve mange år uden problemer. Og herefter en masse problemer, selv om man gør som man plejer.

Årsagen kan være indavl eller uheldig udvælgelse af avlsdyr.

Men man må jo gøre op med sig selv, om man vil bruge:
- tilsætning af vitaminer
- ekstra godt foder
- øksen
- tilsætning af vitaminer/ekstra godt foder og senere slagtning (altså avle på nogle andre dyr).

Mit råd vil være, at man markerer de dyr der har haft problemer. Og ikke bruger dem til avl.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #22 Dato: 02 Juni , 2014, 22:42 »
okay. ja det er B3 det hedder. havde jeg glemt. mener også det stod på sækkene, må lige se på det i morgen.

de er ikke indavlede får ofte nyt blod ind. og har ikke holdt nogle fra sidste år med disse benproblemer/vitamin problemer.

de får jo en masse grønt, derfor det undrer mig. kunne bedre forstå dem der fik noget sidst på sommeren sidste år hvor der ikke var så meget grønt.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #23 Dato: 14 Juni , 2014, 22:57 »
Åh nej.. Nu gør mine 16 ællinger nøjagtig det samme.. De hiver og flår de små nye vingefjer ud af hinanden og det bløder vildt og de æder dem simpelthen.. Jeg kan godt huske, at der var lidt af det sidste år, men slet ikke så slemt som nu. De får en stor bøtte voksefoder, som er spist på en halv dag.. Resten af dagen er der korn ad libitum, sort havre, valset byg, hvede, hønseæglægn. Piller. Hertil græs fra græsplænen to gange ugentligt, og det er så rigeligt, de spiser lystigt af det i flere dage. Fri adgang til sand, sten og kalkskaller, sjove aktiviteter, bad og får tit skinketern ( fordi vi synes det er sjovt) og masser af madrester.. Den eneste, der ikke bliver spist er min store, 14 dage ældre ælling, der boede på badeværelset..men her er fjerene lige nøjagtigt vokset ud over selve fjer hylstrene.. Jeg fatter det simpelthen ikke!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #24 Dato: 14 Juni , 2014, 22:58 »
Benproblemer har jeg dog aldrig oplevet..heller ikke ved hybridslagtekyllingerne!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #25 Dato: 17 Juni , 2014, 11:43 »
I min ande-verden opstår fjerpilleri, når ællingerne begynder at sætte fjer - og "turbo" på vokseriet og foderindtaget.
I denne alder begynder de også at løbe om kap efter dræbersnegle, kyllinge- og andeskrog fra middagsbordet og andet animalsk protein.

Faktisk tror jeg at 'hunden' ligger begravet her: Manglen på animalsk protein i nutidens foder. Protein er ikke bare protein; der er forskel på fx indhold af aminosyrer og andre 'byggesten', og soya kan ikke bare lige erstatte en god dræbersnegl eller mundfuld myg, ligesom indholdsstofferne i forarbejdet kød (f.esk. stegt kylling eller skinketern) og i råt kød (f.eks. dræbersnegl eller firben) er forskellige.
- og hvor tit ser vi i øvrigt lige en and riste sin snegl over bål?  ;D

Moskusanden spiser meget alsidigt - både 'kød' og grønt. Og jeg mener faktisk at dens andel af 'kød' er ret høj. Jeg har set mine ænder stjæle mus fra mine katte og sluge dem i en mundfuld :0
Så mangel på animalsk protein på det tidspunkt i deres vækst hvor behover herfor stiger, tror jeg, får dem til at opdage hinandens fjerstubbe.

Og som Gåsepigen skriver ang b-vitamin: I ande-biblen "Storey's Guide to Raising Ducks" står, at bruger man kyllingestartfoder til ællinger skal man tilsætte ekstra b-vitaminer, især niacin, fordi ællingers behov er meget større end kyllingers. Andet steds i bogen foreslås bl.a. ølgær som b-vitamin-tilskud, da ølgær indeholder alle b-vitaminer (vist nok pånær b12) samt div. mineraler, aminosyrer m.m. Desuden er det min egen og mine kattes erfaringer at stort indtag af b-vitamin holder stikkende kryb på afstand ;)

Så jeg starter også mine ællinger på alm kyllingestartfoder men drysser altså ølgær over (købt hos America-Thisted under Kosttilstud til duer; kan vist også købes i sække som tilskud til heste) - 1 tsk per kilo sådan cirka...
Efter nogle uger begynder jeg at blande NAG's andefoder i sammen med lidt korn. Og nu hvor de er ca. 1 1/2 måned gamle, får de 2 dele andefoder og 1 del korn med ølgær blandet op i startfoder (for at ølgæren ikke bare drysser af). NAG's andefoder bliver i øvrigt altid spist først, af unge som gamle! Selv mine høns foretrækker andefoderet fremfor korn - det er aldrig sket før med noget andet foder i pilleform  :o

Alligevel oplever jeg fjerpileri i netop det beskrevne voksestadie, og så skyldes det altid for meget tid på stald og for lidt tid i haven. Moskusænder er i min erfaring frihedselskende dyr - og dermed meget pladskrævende. De bevæger sig meget omkring, især ællingerne! Så kedsomhed og frustration er helt klart også en årsag.
Bedste løsning er at kunne give dem (næsten) ubegrænset plads - eller i hvert fald meget plads men også gerne stor variation (grene, stubbe, sten, afklip osv) i deres andegård.

Og så er fjerpilleri "arveligt"!
De første gange jeg havde fjerpillende ællinger, gik det over med alderen, og jeg så det aldrig hos de pågældende ænder igen (hos dem der ikke røg i fryseren altså).
Men så et år "sneede jeg inde" med resterne af et kuld, og ænderne nåede både at blive skruk og få ællinger - hvor jeg til min skræk opdagede, at nogle af dem begyndte at pille deres egne ællinger!!!  :o Den ene har jeg endnu - af uransagelige årsager, for hun er bindegal! Styrer direkte mod min ællingeflok med et glubsk blik i øjnene, når hun ser dem - selv på bittesmå dunede ællinger piller hun  >:( Og hun ved, hun ikke må, for hun løber, når hun ser mig komme for at lukke hende ind i stalden... Af samme grund hedder hun Rillette / Ri'Jette (det samme som at kalde en høne for Suppe).

Når det så sker, at ællingerne - af den ene eller anden årsag - begynder at pille hinanden, er det ofte en eller tre der er banditterne. Dem har jeg med held isoleret fra de andre en periode, dels så de ikke 'smitter' de andre, dels har det nærmest en opdragende effekt på dem, så når jeg har sat dem tilbage til de andre, har de ligesom 'glemt' deres unoder? (Medmindre de hedder Rilette...). Jeg har så ladet dem gå med de andre ud i haven om dagen, for her er både pladsen og adspredelsen stor nok til at de lader være.

-------

Benproblemer har jeg ikke oplevet, men kender en der havde med en enkelt ælling, der var afkom af ællinger af mine ænder. Ællingen fik mangan og b3, det hjalp den op at gå igen, men den fik skæve ben. Måske ølgæren er med til at forhindre benproblemer også?   Jeg har dog heller ikke haft benproblemer, før jeg begyndte på ølgær - måske fordi ænderne selv supplerer med det de skal i haven?

Noget helt andet kan være mængden af startfoder som de vokser til - det skal vel 'fortyndes' med korn eller udskiftes med voksefoder, for ikke at give for hurtig tilvækst??Igen vil jeg anbefale at købe et decideret andefoder, udviklet til ænder (selvom en and ikke bare er en and…) - og så selvfølgelig motion :)
---

Det korte af det lange: Spadsereture i det fri uden for andegården kan løse en hel del problemer :)
« Senest Redigeret: 17 Juni , 2014, 12:42 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #26 Dato: 19 Juni , 2014, 22:23 »
tror helt sikkert at Mette har fat i noget af det rigtige med proteinet. og måske også kedsomhed. syntes jo mine har god plads, men de ligger alligevel bare meget. og da jeg havde vandhul og de brugte rigtig meget tid på vandet havde jeg heller ikke problemer. og her fik de en del mindre startfoder/voksefoder og mere korn.

glæder mig til det nye vandhul bliver lavet, og håber så disse problemer stopper.

det er alligevel mærkeligt for mig med det fjerspisning. dem der startede hos mig gør det faktisk stadig indimellem. og de andre har ikke revet et eneste fjer ud. det er det der undrer mig at der er så stor forskel på nogle der har samme forhold og får det samme at spise.

hvad med fiskemel, det må næsten være perfekt som animalsk protein til dem? tror jeg må prøve det og så også samtidig kan spare på det dyre startfoder.

jeg har pt kun 1 ælling med ben/B3 problemer. alle andre render rundt og er super fine. også ret mærkeligt syntes jeg.

jeg kan intet se på sækken med foder om det indeholder B3/niacin eller hvad det ellers kan stå som.

jeg plukker dagligt ekstra græs til dem, og smider i deres vand. det er også et hit  :) og de får samtidig ekstra græs og bruger lidt tid på at snadre i det.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #27 Dato: 20 Juni , 2014, 09:54 »
Jeg tror helt sikkert også, at det er noget med de animalske proteiner, når jeg lige tænker over det.. Så jeg gik ud og købte for 400 kr økologisk voksefoder til den, som indeholder animalsk protein (ihvertfald en lille bitte smule )..tror. I de gider æde det?? Åbenbart bedre at sulte :/
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #28 Dato: 21 Juni , 2014, 12:37 »
jo de spiser nærmest alt vil jeg mene.  men her er også fiskemel eller lign i start og vidst også i æglægningstilskudet. men det er så åbenbart ikke nok.

er der nogle der ved om der rent faktisk er forskel i indholdet på start/voksefoder til fjerkræ og et decideret andefoder, som vel kun fåes som fuldfoder? (som jeg så absolut ikke har råd til med alle de dyr jeg har som åbenbart ikke kan sælges i år  /d)

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #29 Dato: 25 Juni , 2014, 12:31 »
Der er forskel - men hvad forskellen er, er forskelligt fra producent til producent.
Du bliver nødt til at sammenligne indlægssedlerne 8)
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)