Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?  (Læst 19903 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Dato: 09 ſeptember , 2013, 17:01 »
oplever noget i øjeblikket jeg aldrig har set før. og håber nogle ved hvad jeg kan gøre ved det.

mine moskusællinger på ca 1,5 måned er begyndt at hive de nye vingefjer ud på hinanden og spiser dem efterfølgende.

dette er jeg bare ikke ret vild med da det kan skade deres vinger. og der er rigtig mange hunner iblandt, så ønsker da bestemt ikke de skal få skader. og det kan da aldrig være godt at få revet helt nye fjer ud.

jeg ser indimmellem blod efter udhevne fjer.

de får alt de har brug for og syntes de har plads nok (selv om de kunne have mere) de får dagligt en masse kål de spiser, og har skaller.
kan se de direkte går efter fjerene på vingerne, og kun der. de hiver ikke i vingerne som de også kan finde på som jeg syntes kan give skader. men da de hiver fjer ud giver det alligevel et ryk i vingen.


har nogle oplevet dette før og hvad gør jeg for at få det stoppet?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #1 Dato: 09 ſeptember , 2013, 17:44 »
Det har jeg ikke oplevet. Men der er protein i fjer, så kan det være for lidt protein i deres foder?

Gør de det alle sammen, eller er det blot en synder eller to?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #2 Dato: 09 ſeptember , 2013, 18:29 »
okay. syntes jeg fodrer som jeg plejer, men måske jeg sparer lidt mere på startfoderet i forhold til kornet end jeg plejer.

det er ikke kun en enkelt, men flere der gør dette. jeg har ikke stået og kigget om alle gør det, men ser flere forskellige. det er nok et par dage siden de startede på det.

da der åbenbart ikke er nogle der mangler ællinger, har jeg en del der går sammen (3 hold) og mener der er ca 30 ællinger sammen og 3 mødre. dog ingen problemer ud over dette.

men prøver lige i første omgang at give dem mere startfoder.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Raziel

  • Bruger
  • Indlæg: 2 759
    • Hobbydyrenes blog
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #3 Dato: 09 ſeptember , 2013, 19:36 »
Jeg synes jeg har set et par tråde der omhandler det samme her inden for dr sidste par måneder. Så måske er det en idé at kigge ludt tilbage i ældre tråde :-)
Mvh. Pia - www.hobbydyrene.blogspot.dk
5 kaniner - 3 katte - 2 marsvin - 1 kornsnog - 1 leopardgekko - mus til foder.
Blandet hønsehold med forskellige racehøns og blandinger.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #4 Dato: 09 ſeptember , 2013, 20:39 »
tja det er ikke helt det samme. syntes at huske de tråde er om at ællingerne hiver hinanden i vingerne. det er ikke direkte det de gør, de går umiddelbart kun efter fjerene for at spise dem.

hiven i vingerne oplever jeg indimellem især på de første hold ællinger syntes jeg, og mest kun når de bliver lukket sammen med større/andre ællinger. det gør disse så tilgængæld nærmest slet ikke.
ved nærmere tællen efter så har jeg 45 stk gående sammen og ikke 30  ;D
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Haugaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #5 Dato: 21 ſeptember , 2013, 09:15 »
Hej Maja


Jeg har haft samme problem med mine mulard ænder, den der gjorde det tog jeg fra...

Har forhørt blandt andre der holder ænder i nærheden.

De mente at den eller dem der gør det skal tages fra, det avler til de andre, hvis de får smagen for det så bliver de ved...

Det stoppede da jeg tog min fra, så blev der ro igen.

Havde isa Brown høns på et tidspunkt, 15 stk sindssyge hakkere, sprøjtede dem hver dag med hjortetaks olie og det gider jeg ikke igen, plus det er synd før dyrene.
Det tager meget tid og energi sådan en omgang og mener at der skal være ro i dyr holdet eller kapper jeg gerne hovedet på en for at skabe ro.

Men prøvede hjortetaks olie på ænderne, men det hjalp ikke en disse plus mine dyr blev stresset af at jeg sprøjtede dem hver aften, så tag den/dem fra så de andre kan få ro.

Vh
Rene
0.2 Maran, 2 tam katte, 147 dræbersnegle, 2 flagermus, 1.3 Moskus ænder, 4.5 moskus i fryseren.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #6 Dato: 22 ſeptember , 2013, 21:13 »
jeg ved ikke hvorfor de pludselig begyndte på det. jeg satte startfoderet op og skar ned på kornet og efter få dage stoppede de igen. om det var derfor eller en anden grund ved jeg så ikke.

skulle jeg tage dem fra der gjorde det skulle jeg nok nær isolere alle ællingerne hver for sig. for umiddelbart lignede det de nærmest alle gjorde det. :o


jeg tror måske det har været som jeg fik et svar på, protein mangel. siden det stoppede så hurtigt igen som det startede. hvordan og hvorfor de så lige plukker vingefjerene ud af hinanden aner jeg ikke.



Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Lipu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 104
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #7 Dato: 22 ſeptember , 2013, 21:38 »
Jeg har lige hørt at problemet ofte opstår når andelen af korn bliver sat for hurtig op i forhold til startfoderet så det er meget muligt relateret til proteinmangel...
Mange hilsner Liselotte

Broget flok af rød amerikaner, guld/sort-randet wyandot, guld/hvid-randet wyandot, blå wyandotter og 'snegle-dræbere' alias hvide moskusænder.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #8 Dato: 22 ſeptember , 2013, 21:47 »
jeg tror også det er det der har været problemet her. har nok blandet lidt mere korn i deres start end jeg plejer på det tidspunkt.

men hvordan hulen ved de de bare skal spise hinandens fjer? det er det der lidt undrer mig. og hvorfor lige de nye fjer på vingerne? som er det mest sårbare sted på dem.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #9 Dato: 01 Juni , 2014, 14:29 »
ja nu står jeg så i samme situation igen og hivet denne op igen for hjælp. de to første hold ællinger er nu begyndt på netop det samme og har gjord det i 4-5 dage nu. og da jeg var obs på det i forhold til sidste år kan det simpelthen ikke være pga protein mangel.

de får nemlig kun meget lidt korn blandet i starten.
og har iøvrigt en masse græs og plads, plus skaller. jeg forstår det simpelhen ikke.

den eneste forskel er at jeg i år har købt start fra møllerens hvor jeg sidste år havde fra andre firmaer. men møllerens burde jo bestemt ikke være ringere, nærmere tværtimod.

et andet problem jeg har fået er at et par stk har over nogle dage gået dårligere og dårligere for derefter at have meget svært ved at gå. og mest bare ligger ned. det ligner nærmest de har fået vokseværk i benene/hofterne. som jo er ret modstridende med de spiser fjer for proteinmangel.

jeg er virkelig frustreret over dette og håber nogle kan hjælpe. syntes jeg køber foder i dyre domme og gør alt hvad jeg kan for de får det bedste muligt og alligevel får jeg problemer.

havde nogle benproblemer sidste år med perlegrå ællinger som umiddelbart var vitamin mangel. det ligner ikke helt det samme i år. men alligevel lidt. her gav jeg niacin i halsen og vandet over en meget lang periode og det hjalp. fik at vide perlegrå er en sart farve og har fået nyt blod i dem også. de ællinger er indtil videre også uden problemer.

men disse andre farver har aldrig haft ben problemer og kan simpelhen ikke forstå de skulle mangle noget der kan gøre det. nærmere de får for "godt" foder.

kan man virkelig ikke købe/blande foder der dækker deres behov helt ind? hvad fodrer i med til moskus fra de er nye til de er fuld fjerede?

jeg ville helst kunne lave mine egne blandinger da jeg køber kornet billigt, men er for usikker til indholdet til jeg tør. men det kan vel næsten ikke blive værre end med det dyre købte foder.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #10 Dato: 01 Juni , 2014, 17:11 »
min moskusrappere får møllerens startfoder og senere voksefoder og først 1 md inden slagt voksefoder + korn.

De har fri adgang til groft sand, skaller, vand og hvad de vil have af grønt/insekter fra indhegningen.

Jeg har aldrig haft benproblemer eller andet lign. og har kun oplevet fjerspiseri fra én (og det var en gæsling og da den var "væk", var problemet også) - jeg er nu på (tænke, tænke) 4. sæson med moskus på den opskrift :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #11 Dato: 01 Juni , 2014, 21:37 »
tja jeg forstår heller ingenting af det her.

er der andre der ved noget om det ?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #12 Dato: 02 Juni , 2014, 01:39 »
Det var trist Maja.

Hvad angår foderpiller, så er datoen nærmest vigtigere end mærket. Vitaminindholdet går hurtigt ned, og derfor er der ikke så lang holdbarhed på.

Jeg har også oplevet benproblemer hos en gæsling og et par ællinger. I mine tilfælde har det ramt dem der var mindst fra starten. Måske virker deres fordøjelse bare ikke godt nok, og så løber de før eller siden ind i problemer.

Jeg har ikke nogen gylden løsning. Men jeg giver gerne ællingerne lidt kogte æg, ærter, spiret korn, fisk eller planteolie ind imellem. I starten mens de er små rækker en enkelt dåse tun eller torskerogn til et helt kuld.

Men helt undgå helbredsproblemer kan man nok ikke. Naturen sorterer jo mange fra.

Fjerpilning har jeg ingen erfaring med.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #13 Dato: 02 Juni , 2014, 05:55 »
et andet problem jeg har fået er at et par stk har over nogle dage gået dårligere og dårligere for derefter at have meget svært ved at gå. og mest bare ligger ned. det ligner nærmest de har fået vokseværk i benene/hofterne. som jo er ret modstridende med de spiser fjer for proteinmangel.

jeg er virkelig frustreret over dette og håber nogle kan hjælpe. syntes jeg køber foder i dyre domme og gør alt hvad jeg kan for de får det bedste muligt og alligevel får jeg problemer.

havde nogle benproblemer sidste år med perlegrå ællinger som umiddelbart var vitamin mangel. det ligner ikke helt det samme i år. men alligevel lidt. her gav jeg niacin i halsen og vandet over en meget lang periode og det hjalp. fik at vide perlegrå er en sart farve og har fået nyt blod i dem også. de ællinger er indtil videre også uden problemer.

Giver du stadig niacin? Benproblemer hos ællinger og gæslinger ses ret ofte og skyldes næsten altid niacinmangel. Svømmefugle har - i modsætning til kyllinger - sværere ved at optage niacin fra foderet. Det kan derfor anbefales at give tilskud som standard under hele opvæksten. Niacintilskud burde give synlige resultater inden for en uge. Hvis ikke, får de ikke nok.

Jeg har ikke erfaring med moskusællinger, men hos gæslinger er fjerspisning/-pilning næsten altid et udtryk for, at de keder sig og ikke har nok at rive i. Selv om de har masser af godt foder, har de også brug for at rode, gnave og hive i ting. Hos gæslinger hjælper det tit at grave græstørv op til dem, så de kan få afløb for deres "destruktionstrang" ved at pille dem fra hinanden. Måske gælder det samme for moskusællinger?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Pimu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 43
Sv: hvorfor hiver ællingerne fjer ud af hinanden?
« Svar #14 Dato: 02 Juni , 2014, 11:35 »
Niacin, hvor køber I det henne og hvilken dosis giver I?


Mvh Pia
Gæs, moskusænder og høns