Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: de flyver skisme  (Læst 27756 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #30 Dato: 16 August , 2013, 14:04 »
Havde de orm ville jo hele flokken lide under det, og da de går sammen med 35 ællinger, 10 voksende ænder, hold 1 gæslinger og 3 voksne gæs og de ikke lider af orm, tjaa så er det nok ikke det?? Alle har fri adgang til foder og græs hele dagen. For hold 1 virkede min foderplan fint, og hold 2 har fået den samme kost, netop fordi det så ud til at virke fint, så det er vist ikke her der kan ændres noget. Hvad end størrelsen skyldes, er de nu stekket og ender i fryserez<n til efteråret, og indgår ikke i min avl.

Jeg har ikke prøvet det med Youtube før, men skal se hvad vi kan hekse med i weekenden. Ville være dejligt hvis nogen gåseeksperter kan komme med et bud på hvorfor de flyver, da jeg jo er for uerfaren til at kloge mig her  ;) :P Måske skal der fodres på anden vis end 2:1 kraft/hvede (majs og kogte kartofler som hygge)efter de første uger eller så har jeg bare været heldig med hold 2 er kommet fra store forældre og så har udlignet?
Er Gåstavs vægt mon fin nok 7, 8kg?

Kan det være fordi hold 2 har spist mere græs fordi græsset var mere i vækst på det tidspunkt, og kunne/skulle jeg så have begrænset dem i at gå på græs og ladet dem blive på stald med deres tørkost længere end de første 4½ uge?

Vi fodre flere steder for netop at undgå voskne holder de små væk.

Jeg er bare så blank så gode ideer modtages meget gerne, så det ikke sker næste forår.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: de flyver skisme
« Svar #31 Dato: 16 August , 2013, 14:23 »
Jeg tror nu ikke at det skyldes forkert fodring eller orm. For så skulle alle vel kunne flyve, når de æder det samme. Ligeledes havde de orm, så ville de vel også være svækkede.

Eneste forklaring må være at de ikke er ægte Danske Gæs.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #32 Dato: 17 August , 2013, 00:20 »
.Her er foto af de små og store gæslinger.
De små går i hver side på fotoet og oppe foran.

Undskylder kvaliteten på billeder og film, men jeg er desværre det mest utekniske væsen :o ::) :P
« Senest Redigeret: 17 August , 2013, 09:41 Fra hønehuset »
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #33 Dato: 17 August , 2013, 09:28 »
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #34 Dato: 23 August , 2013, 08:35 »
Jeg holder stadigvæk på at hold 2 (dem fra mig) har overhalet hold 1 (evt. under din sygdom).
Jeg kan ikke huske det nøjagtige antal men mener at der klækkede 16 stk. i det kuld. Dig og Henriette delte 8-10 stk. og resten går her. Jeg tog helt tilfældige gæslinger i flokken og udvalgte på ingen måde. ALLE søskenede her vejer over 6 kg.

Jeg kunne godt tænke mig at høre fra Henriette om hvad hendes dyr vejer for jeg tror ikke på at de flyvende gæs kommer herfra.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: de flyver skisme
« Svar #35 Dato: 23 August , 2013, 08:59 »
Hej Danny. Jeg aner altså ikke hvad gæssene vejer. De render jo frit rundt på matriklen nu og er ikke sådan lige til at overtale til at stille sig på badevægten. Men flyve gør de ikke. Stort ståhej for ingenting er de mestre i. De render frem og tilbage og skræpper op, men kommer ikke mange centimeter over græsset. Til gengæld smider de fjer i hele haven så jeg nogen gange bliver helt bange for om ræven har været forbi.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #36 Dato: 12 ſeptember , 2013, 22:11 »
Ja, jeg tænker jo stadigvæk på disse gæslinger du har fået fra mig. Jeg synes heller ikke at de små ligner danske landgæs på dit billede, heller ikke engang små landgæs da hale stillingen også ser helt anderledes ud. Det ligner mere den vilde grågås. Som jeg skrev tidligere så kan jeg selvfølgelig ikke garantere at der ikke har været vilde grågæs og lægge æg imellem de 30-40 landgæs der gik på en mark, som var min. 2 HA stor.
Hvis vi nu antager at der skulle have været æg fra vilde gæs, imellem de æg jeg købte, så synes jeg nu stadigvæk at det er mærkeligt at du skulle få dem alle, når jeg nu selv har resten af de 2 kuld gående (minus dem Henriette købte)...

Nå, men er der noget nyt om flokken?
Er de blevet større? Eller evt. fløjet væk?
Hvornår skal de slagtes?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #37 Dato: 13 ſeptember , 2013, 12:42 »
De er nok ikke ægte danske gæs. De har som du selv har bemærket en anden holdning. Fjerfarven er også mørkere. Deres ben og næb er grå, hvorimod både de 3 vi har fra en prof opdrætter og de store gæslinger fra hold 1 alle har orange agtige. Størrelsen er markant meget mindre trods samme opvækst.
De 2 som er tilbage er stækket så de ikke længere kan flyve. De ender i fryseren i slutningen og okt. Og så må vi se hvad de kommer op at veje til den tid.
Hvordan det er gået til er jo ikke til at hitte ud af men jeg tvivler på vilde gæs ubemærket holder til og og føler sig trygge nok til at ligge æg i nærheden af en stor flok tamgæs med mennneskefærden.
De store flokke som har landent her ude på marken kan vi som det aller tætteste komme ind i nærheden af 100 meter fra dem hvis vi sniger i det levende hegn. De sidder på marken ca. 3 dage og så flyver de vidre. De larmer så man på ingen måde kan undgå at bemærke dem.
Men hvis du har betalt dyrt for alle de æg ville jeg personligt ikke bruge samme opdrætter igen, det lader jo ikke til denne har styr på sine avlsdyr, så de er nok kun til slagte brug.
Pyt skidt sket er sket, jeg er bare glad for gåsemor fik lidt plejebørn, nu får vi smagt gåsesteg for første gang i livet og det bliver da spændende.
Næste forår håber jeg så Gåstav og madammerne får deres egne rollinger.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: de flyver skisme
« Svar #38 Dato: 13 ſeptember , 2013, 13:27 »
Man har jo før hørt om folk som har samlet æg i naturen.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: de flyver skisme
« Svar #39 Dato: 13 ſeptember , 2013, 13:40 »
Skal danske gæs ikke have blå øjne? Mine har grå-brune. Havde tænkt, at hvis de var renracede kunne jeg jo sælge et par og nøjes med at slagte 3, men hvis det er "hybrid-slagte-gæs", så ryger de altså i fryseren hele bundtet.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #40 Dato: 13 ſeptember , 2013, 21:15 »
Inden i laver for mange konklusioner så kan jeg sige følgende.

Opdrætteren samler ikke æg i naturen. Jeg har iøvrigt selv været med ham ude at hente nogen af æggene ude på marken hvor gæssene går.
Hans gæs er rene danske landgæs. De er ikke til udstillings brug men dog rene da han har haft stammen i over 10 år og kun har fået "nyt blod" ind fra en bekendt der endda udstiller og med gode point.
Stammer disse vildgæs fra mig? Det tror jeg stadigvæk ikke!!

Og hvis Hønehuset/Janni har ret i at vilde gæs ikke tør lægge æg hvor der færdes mennesker så er disse gæslinger med 100% sikkerhed ikke fra mig da det er den eneste spinkle mulighed, netop at vildgæs skulle have lagt æg i flokken af Danske landgæs.

Men jeg er meget spændt på Henriettes slagte resultater. Der er ikke nogen af søskende her der vejer under 5,5-6 kg. (levende vægt). Så når der er klækket 16 stk. i holdet, er det jo yderst usandsynligt at alle dine skulle være vildgæs og de andre er store "fine" danske landgæs.

Janni: Mener du at ALLE dem fra mig er vilde grågæs?

Janni: Denne "prof. opdrætter" du bliver ved med at hentyde til, er det de æg du hentede fra Rixen her fra forummet?

Danny
« Senest Redigeret: 13 ſeptember , 2013, 21:38 Fra Danny Westh »
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #41 Dato: 13 ſeptember , 2013, 21:36 »
Henriette:
Det er godt ikke en decideret standard men læs bla. her om øjenfarven på danske landgæs.
http://danske-dyr.dk/Sv%C3%A6r/dyr/Dansk%20landg%C3%A5s/Udseende/

http://1.naturerhverv.fvm.dk/den_danske_landgaas.aspx?ID=10203

Og når man kigger billeder rundt omkring på nettet så er der ikke ret mange billeder af dyr med blå øjne.
http://www.selvforsyningsgaarden.dk/Dansk+gr%C3%A5+landg%C3%A5s.php

Men som sagt: Det kan godt være at en egentlig standard siger at øjenfarven skal være blå?
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: de flyver skisme
« Svar #42 Dato: 13 ſeptember , 2013, 23:08 »
De store flokke som har landent her ude på marken kan vi som det aller tætteste komme ind i nærheden af 100 meter fra dem hvis vi sniger i det levende hegn.

Jeg får besøg af vildgæs i min dam fra tid til anden. Som det kan ses af kortet på min profil, er mindste afstand, fra dammen til hovedbygningen, i størrelsesordenen 10 meter. De vilde gæs stikker dog af hvis vi, eller hundene, bevæger os rundt udendørs.

Kommentaren bringes blot for at gøre opmærksom på at vilde gæs faktisk kan komme ret tæt på os og vores fjerkræ, hvis/når der ikke er menneske- eller feks hunde-aktivitet.
Mvh
Erik Andersen

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: de flyver skisme
« Svar #43 Dato: 14 ſeptember , 2013, 07:25 »
Den Danske Gås skal have blå/grå øjne, alt andet er en stor fejl- men hvis man er ligeglad med racestandarden, så avler man jo bare løs.  ;)
« Senest Redigeret: 14 ſeptember , 2013, 07:29 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #44 Dato: 14 ſeptember , 2013, 07:54 »
@Danny Hold 1 er æg fra Rixen som jeg ikke antager er prof opdrætter. Hun var meget ærlig omkring hendes avls dyr var grå på grå og grå på broget så hun ikke vidste hviken farve der ville komme. Hun gjorde også opmærksom på det også var første gang hun selv rugede ud i maskine, så hun selv var lidt spændt på resultatet. Vi har skrevet lidt sammen igennem rugningen, for at følge hinandens erfaringer. vi har ruget på 2forskellige måder men med rigtig flotte resultater begge steder. Her hos mig er æggene jo enda transporteret fra Nordjylland til fyn. Der var fuld befrugtning på alle æg, dog lavede 1 blod ring og gik tabt og 1 gik i stå efter 1½uge, ellers klækkede de alle. Jeg selv beholdte de 5 og det er dem der er hold 1 alle store og flotte men 2 med ukorrekt farve men det var jo den chance jeg var gjort fuldt opmærksom på det ikke var til opdræt. De har dog alle en flot størrelse, Orange ben og næb.
1,2 med ring stammer fra Steffen Lund som jeg selv anser som en dygtig opdrætter.
De jeg beholdte fra dig har brune øjne og grålig ben og næb samt en helt anden holdning. Efter bortflyvning og foræring væk er 2 nu tilbage. Om det er vilde gæs aner jeg ikke, men jeg konstatere blot de hverken er lige så store eller samme farve som resten. Iøvigt er det det samme for vægt og farve hos min veninde som jeg forærede til.
Da du jo selv er første vælger på dine egne gæslinger og herefter var kassen forbi til Henriette gætter jeg på jeg nok er den der har fået de mindste gæslinger tilbage. Nok derfor er det måske mere sansynligt hvis de alle skulle vise sig at være små vildgæs. Jeg er bestemt ikke fornærmet eller vil klantre dig noget, for ville jeg være sikker på en handel dukker jeg selv op og ser forældrene og forhold. Da det ikke var til opdræt jeg søgte men blot plejebørn ja så var det bestemt ikke vigtigt. Som du kan læse handler tråden slet ikke om dette, men derimod at jeg stod med hold 2 som pludselig fløj, og jeg efterlyste råd om de ville flyve væk og evt. resten af flokken så pludselig ville/kunne finde på det samme da jeg aldrig har set dem flyve før.
Om det er vilde gæs eller de bare ikke trives som resten, har gjort, har andre farver næb og løb, holdning og størrelse tjaaaaa, de må for min skyld kaldes hvad vil men ender i gryden ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"