Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: de flyver skisme  (Læst 27757 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: de flyver skisme
« Svar #15 Dato: 31 Juli , 2013, 14:09 »
Vores julegås på 4,5 kg. blev ovnstegt den 23. ved forholdsvis lav varme (125 grader varmluft) i en 5-6 timer. Den 24. fik den så en halv time ved 200 grader. Kødet var mørt og saftigt, skindet var sprødt, og sovsen smagte som havde engle badet i den.

Min næste gås kunne jeg tænke mig at langtidsstege natten over ved kun 100 grader i almindelig ovn med en sprødristning til sidst. Fyld og krydderier bestemmer man selv - jeg er ikke så meget til æbler og svesker, men salt og peber skal der til.

I min mund smager and og gås ens.

Det lyder ret mystisk, at dine adoptivgæslinger alle er så meget mindre end dit eget kuld og især, at de er begyndt at flyve. Kender du opdrætteren? Ved du helt sikkert, at gæslingerne stammer fra opdrætterens egne dyr? For jeg kan da ikke lade være med at tænke, at så dygtige flyvere må være rene grågæs. De ligner selvfølgelig grå landgæs på billeder, men da de er væsentlig mindre (2-4,5 kg. for en voksen gås, gennemsnitligt 3,3 kg.), skulle det ikke være muligt at forveksle dem, når man står over for dem.

Og altså, ikke for at skabe en storm i et glas vand, men jeg kom da lige til at tænke på dem her:
http://nordjyske.dk/nyheder/far-og-soen-stjal-gaaseaeg-fra-fuglereservat/12730e2a-ef97-4908-9c8f-0aa769f71556/4/1513
http://www.tvmidtvest.dk/indhold/aeggetyv-i-retten

De er næppe de eneste i landet, der har fået den ide.

Hvis dine adoptivgæslinger har en slagtevægt på ca. 2 kilo, så er de nok grågæs. De er en del magrere end opdrættede gæs, og jeg gætter, at det vil have indflydelse på tilberedningen. Prøv at google "vildgås" og "opskrift"; der dukker nogle anvisninger op.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #16 Dato: 31 Juli , 2013, 14:30 »
Nej jeg kender desværre ikke opdrætteren/forældredyrene, da de er købt af en her fra forum som selv har betalt en mindre formue for rugeæggene. Bestemt ingen sure miner herfra, men øv hvor ægerligt de må i fryseren når nu flokken ellers trives så fint, men sådan er det jo med al opdræt, det er fornuft før end hjertet.
Godt man trods alt bare spiser sig ud af fejlene ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: de flyver skisme
« Svar #17 Dato: 31 Juli , 2013, 19:45 »
Ligesom mange andre racer er der nogle der gør ud af dyrene og andre der bare opformere antallet uden at se på så meget andet. Hvilket har ført til ikke racetypiske dyr.

Det er også sket med Danske gæs hvor nogle er blevet meget små i det desværre og andre har også oplevet at de lige pludselig fløj. Så det gælder om at gemme de største og mest racetypiske dyr og arbejde videre med disse.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #18 Dato: 31 Juli , 2013, 20:29 »
Fuldstændig enig Frank. Det er virklig en skam der bare masseproducceres.
Men når nu materialet er indkøbte race og standartypiske dyr, er det bare sjovere at vide det der går rundt også er iorden. Det er både hyggeligt og spændende at se udfaldet på det arbejde, man laver med dyrene. Heldigvis smager fejlne  da godt ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #19 Dato: 31 Juli , 2013, 21:12 »
Hvis det er en af dem du købte af mig så er den eneste mulighed for at den ikke er ren, at en vildgås har lagt æg i flokken. Og ikke engang dette tror jeg på da hovedparten af æggene vejede over 200 gram. De mindste vejede 175 og jeg tror absolut at æg fra vilde gæs vejer mindre.

De er med garanti 100% rene og mine (og Henriettes) er aldrig lettet så meget så meget som 10 cm. Så det undre mig MEGET at en af dine kan flyve. Men okay, avlsdyrene går da på en stor mark så om der kommer en vild gase på besøg engang imellem kan man jo ikke vide med sikkerhed ::)

Kan det ikke være en af dem fra det første kuld, som du ikke kan kende?

De resterende skal du nu ikke være bange for at avle videre på og kalde dem "rene".

Hvordan fodre du dem ellers? Lever de af græs eller får de også kraftfoder?

Jeg snakkede med en, for et par år siden, og hans gæs kunne også lette en periode lige efter de blev fuldfjeret. Men de levede også af græs i hovedparten af deres opvækst og har sikkert været lidt magre...

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #20 Dato: 31 Juli , 2013, 21:16 »
Jeg beholdte iøvrigt selv 6 stk. fra samme hold og dem kan jeg heller ikke skelne fra voksne gæs, i forhold til størrelse, på nuværende tidspunkt. De ser ud til at være nøjagtig lige store.

Måske dine evt. har haft en hård start? Evt. i form af kulde, parasitter eller lign.?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #21 Dato: 01 August , 2013, 00:01 »
Hej Danny. Jeg vil bestemt ikke hænge nogen ud, men nu du spørger. Jo det er fra dit kuld de 2 flyver. Alle har som før nævnt fået samme foderplan. Ællingestarter fra V.S. fra dag 1 frit tilgenligt sammen med gåsemor. Gåsemor og børn gik i egen boks i stalden de første 3 uger, netop for at være helt sikker på der var tørt lunt. (Efter anbefaling fra gammel erfaren opdrætter/udstiller) 
Syge er der ingen der har været, hverken voksne, eller unger.
Skal jeg kunne nævne en eneste forskel på kuld 1 og 2 skal det være at mit første kuld gik med varmelampe de første 4½ uge indtil Gustav og Gerda fik lov at tage sig af dem.
Dine kom straks under varmelampe indtil det blev mørkt, og så ud under vores rugende gås, og blev med det samme forsvaret og passet og varmet.

Jeg havde bare forstået af din PB, du havde købt en ordenlig omgang rugeæg ( 50 stk) du havde betalt dyrt for og skulle prøve at udruge, hvor de 20 klækkede, ikke at det var fra dine egne gæs, men måske har jeg misforstået noget?
 
Jeg skal se om jeg kan fange dem på kameraet, når de letter.
Men det er meget let at se forskel i størrelsen på kuld 1 og 2 så her er ikke noget at tage fejl af, men da dine er fra 14. maj og mine 1 april er der jo også 6 uger imellem dem, så naturligvis er de ikke lige store pt. 

Pt. spiser både unge og gamle kraftfoder og hvede 2:1 De er lukket inde om natten og ellers har de fri adgang til ca. 1000m2 græs og badebassin ved siden af det elsker de kogte kartofler når vi skal hygge for dem.

Men det vigtigste for mig som tråden jo omhandler, er at de flyver og om de sætter gode ideer i hovderne på resten, eller om racen danske gæs bare ikke kan flyve er lidt vigtigt for mig at hitte ud af, for ellers må jeg jo desværre ud klippe fjer.

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #22 Dato: 04 August , 2013, 14:01 »
Jo, æggene var indkøbt men jeg "kender" ham jeg har købt dem af. Og har igennem længere tid "kendt" hans avlsdyr.

Jeg skal ikke kunne sige hvorfor du har gæs der flyver men mine er i hvert fald aldrig lettet og på nuværende tidspunkt er de ligeså store som voksne gæs af samme race.

Så nej, jeg mener ikke at de vil lokke dine andre gæs til at flyve men jeg mener jo heller ikke at de flyvende, kan flyve ::)
Har du mulighed for at veje nogen af dem?
Det kunne da være sjovt at se hvad de vejer. Så kunne jeg også veje deres søskende som går her.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #23 Dato: 04 August , 2013, 14:13 »
Uha, jeg vil se om gustav giver mig lov.

Jeg har vejet en af de gæslinger som er fra 1 april i går. Den vejdede 5,2 kilo.
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #24 Dato: 12 August , 2013, 10:54 »
Så har jeg vejet nogen af søskende til dine. De går sammen med et hold som er 10 dage yngre som er ruget ud af æg fra de samme avlsdyr. Jeg kan ikke kende forskel på det ene og det andet hold mere.
De ældste er fra ca. d. 14/5 så de mindste må jo være klækket omkring d. 24/5.
Jeg vejede 3 stk. En af de største jeg kunne spotte, én af de mellemste og én af de mindste for at det skulle være så visende som muligt. De vejede 6,3-6,8 og 7,0 kg.

Det var de rene grå jeg vejede. Jeg har også nogen brogede danske gæs (samme alder) og nogen hvide krydsninger (samme alder) gående og specielt de hvide ser ud til at veje min. 1 kg. mere.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #25 Dato: 14 August , 2013, 22:46 »
Så skete der lidt hos gæssene.

vi fik besøg igen af en kæmpe flok vildgæs på omkring 2-300 dyr. Gæslingerne fløj deres morgen tur og landede ude hos dem. På nær 2 vi nåede at indfange de aldrig kommet hjem igen. De 2 har vi fået dem stækket. Ved lejligheden røg de på vægten og de er kun på 2,3kg, så sammen lignet med de der er 4 uger ældre hvor den mindste vejer 5,3kg. så er de klart for små. Nu kan de vokse færdige og så bliver de min første gåsesteg.  Gåstav vejede til samligning 7,8kg. Slemt uvenner er vi heldigvis ikke, men hold da op en fornærmet gåseflok :o ::) Godt kogte kartofler og majs kan bløde lidt op på forholdet ;)

Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: de flyver skisme
« Svar #26 Dato: 14 August , 2013, 22:59 »
Wow, kun 2,3 kilo? Det vejede faster Anna, da hun var 26 dage gammel! Dengang så hun sådan her ud:

http://youtu.be/aHeaBWntefQ

De kan da ikke være grå danske gæs med så lav en vægt?
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: de flyver skisme
« Svar #27 Dato: 14 August , 2013, 23:04 »
Ahh, hvordan får du lagt film ind?
Vi har nået at filme den ene 2 dage før end de fløj ud til vilgæssene, men kan da ikke få smidt filmen ind  :-\

Hun er sød hende lille faster Anna ;)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: de flyver skisme
« Svar #28 Dato: 15 August , 2013, 21:41 »
Ahh, hvordan får du lagt film ind?
Vi har nået at filme den ene 2 dage før end de fløj ud til vilgæssene, men kan da ikke få smidt filmen ind  :-\

Hun er sød hende lille faster Anna ;)

Ja, er hun ikke den sødeste "lille" gås? Hun er fire måneder nu og vejer knap 6 kg.

Jeg uploader mine videoer til YouTube. Når de ligger der, kan videoens webadresse kopieres og indsættes som hyperlink i en besked. Tadaa!

Det ville være så fedt at se din flyvende gås!

1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: de flyver skisme
« Svar #29 Dato: 15 August , 2013, 21:46 »
Enten så er dine gæs hårdt angrebet af orm eller også fodre du dem alt for restriktivt...

Kan det ikke være dit første kuld der er de små og evt. den type grågæs der lever vildt i naturen? Kan hold nr. 2 ikke have overhalet dem i størrelse?

Fordi deres søskende (klækket samme dag) vejer jo 3 gange så meget som dine åbenbart gør.

Hvad med nogen billeder evt.? Kan vi ikke få dem at se?

Danny
Himlen bør altid være blå!