Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om løbeænder  (Læst 22076 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Spørgsmål om løbeænder
« Dato: 06 Februar , 2013, 12:50 »
Mon ikke der sidder en enkelt eller to, der kunne have lyst til at give mig lidt råd omkring løbeænder?

Min vidunderlige og uundværlige køkkenhave er desværre plaget af klamme snegle, sidste år oplevede vi en sand invasion.  /3

Jeg har besluttet mig for at alliere mig med nogle løbeænder, og nu har jeg bestilt 12 rugeæg. De skal udruges i min R-Com 20, den har et program til udrugning af andeæg - men det er lige gået op for mig, at forskellige anderacer kræver forskellige udrugningsværdier (tid, fugt, vending, temperatur).
Hvilke værdier skal jeg gå efter med løbeænderne? Hvordan gør I?

Jeg er med på at ællinger er mere sarte end kyllinger, men hvad kan jeg gøre for dem? Mine (forårs)kyllinger plejer at bo et par dage under en varmelampe i en flyttekasse inde i huset, indtil jeg har konstateret at alle spiser og drikker og trives. Så flytter de i kyllingeburet i udhuset, stadig under varmelampe. Her bor de ca 2-3 ugers tid, til de har sat lidt fjer så begynder de at komme ud nogle timer om dagen i godt vejr. Efterhånden som de "afhærder" bliver ude-tiden længere og længere, tilsidst er de kun i kyllingeburet om natten, under svagere varme. Ved 5-6 ugers alderen - alt efter fjerudvikling og vejr, flytter de i kyllingehus/gård uden varmekilde.
Skal dette forløb justeres for at passe til løbeællinger?

Hvordan med mad og vand? Jeg forestiller mig at de ikke kan bruge samme slags automater som hønsene, de har jo forholdsvis smalle render. Hvad bruger I?
Stiller de meget anderledes krav til kosten end høns? Startfoder, hvede, tag-selv-bord fra haven og senere æglægningsfoder og hvede. (Bruger ikke korn i store mængder, derfor får mine høns hvede.)

Løbeænder er vist ikke så afhængige af vand som andre anderacer, men hvad med ællingerne - vil de sætte pris på fx en sandkasse med vand?

Jeg har tænkt mig at lave hegn i køkkenhaven, så de ikke løber væk. Jeg har kig på en løsning med tentorpæle og almindeligt havehegn, 60 cm højt og 10x10 cm masker. Er det højt nok og hvornår har ællingerne en størrelse, så de ikke smutter gennem de store masker? Jeg forestiller mig at de skal bo i deres egen sikrede gård til de er store nok til at havehegnet er sikkert for dem.

Håber der er nogen der vil dele deres erfaringer og gøre mig klogere på disse skønne, spøjse dyr  /o



 
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Marita

  • Bruger
  • Indlæg: 294
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2013, 13:45 »
Hej og held og lykke med rugeæggene. :)

Jeg havde et par løbeænder blandt mine campbell forrige år, og jeg fik også ællinger af dem. Ællinger bliver hurtigere varmefri end kyllinger, og din plan med varme lyder fornuftig.

Dog vil jeg råde dig til ikke at lade dem få fri adgang til et sted at bade, før de er fuldt befjerede. Det er rigtigt, løbeænder ikke er så afhængige af badefaciliteter som mange andre svømmefugle. Omvendt kan de godt lide at bade, og med ællingerne skal det kun være, når du er der til at holde øje med dem. Ællinger kan nemt drukne, når de ikke er befjerede. Dunene suger vand, og bliver de rigtigt gennemblødte og kolde, kan de ikke orientere sig og sørge for at skaffe sig selv "på land".

Jeg ved det af bitter erfaring. Havde en mignon-ælling sidste år, som druknede på 1 cm vand. Det var meget trist og ene og alene min fejl, fordi jeg havde givet dem et "fad" med vand, men var uopmærksom.

Med hensyn til fodring: der findes startfoder til ænder, men jeg har brugt kyllingestart. Dog må du endelig ikke give dem et startfoder, der indeholder et coccidiostat, som ellers mange bruger til deres kyllinger for at undgå coccidiose. Svømmefugle tåler ikke coccidiostat.

Held og lykke med løbeænderne. :)





Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2013, 14:34 »
Hvor har du hørt/læst det med forskellige udrugningsværdier for forkellige racer af ænder?

Det er ikke noget jeg er stødt på. Den sikreste, men noget nørdede og besværlige måde at ruge æg ud på. Skulle være at fokusere mere på vægttab end på en bestemt fugtighedsprocent. Luftfugtigheden handler i virkeligheden om at et rugeæg skal miste en bestemt mængde væske i rugeperioden. Ikke for meget, ikke for lidt. Med nogle typer æg er det fx 14 %. Men så skal man veje æg og kigge på størrelsen af lufthinden mens man ændrer fugtigheden undervejs.

Som nybegynder med ænder har jeg selv valgt at følge en standardvejledning for andeæg. Det er heller ikke sikkert, at en udrugningsprocent på 100 er det bedste for arten på længere sigt.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2013, 14:47 »
Bortset fra prydænder og moskusænder (og mularder selvfølgelig), så stammer anderacerne fra gråænder. Så inden for disse burde der ikke være forskel med hensyn til udrugning.

Mine ællinger/ænder får øko-voksefoder hele tiden... Fra dag 1. Suppleret med diverse fra haven når de bliver større.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2013, 15:35 »
Hvor spændende, det er dejlige ænder.

Mine voksne (fra foråret 2012) kan stadig komme igennem et 10x10 cm havehegn ;) men det er ikke noget problem for de gør det stort set aldrig (har maser af plads).
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2013, 16:34 »
Tak for alle svar og inputs  /o

Hej og held og lykke med rugeæggene. :)

Ællinger bliver hurtigere varmefri end kyllinger, og din plan med varme lyder fornuftig.

Dog vil jeg råde dig til ikke at lade dem få fri adgang til et sted at bade, før de er fuldt befjerede.

Med hensyn til fodring: der findes startfoder til ænder, men jeg har brugt kyllingestart. Dog må du endelig ikke give dem et startfoder, der indeholder et coccidiostat, som ellers mange bruger til deres kyllinger for at undgå coccidiose. Svømmefugle tåler ikke coccidiostat.

Held og lykke med løbeænderne. :)


Tak for råd og lykønskninger  /o Jeg passer på med vandet! Jeg fodrer øko, så jeg er heldigvis dejlig fri for cocciostat problematikken - men godt at blive mindet om.

Hvor har du hørt/læst det med forskellige udrugningsværdier for forkellige racer af ænder?

Det er ikke noget jeg er stødt på.

Som nybegynder med ænder har jeg selv valgt at følge en standardvejledning for andeæg.


Jeg stødte på oplysningen på en amerikansk hjemmeside om løbeænder, men jeg tror bare jeg glemmer det lige så hurtigt igen. De får sgu bare en tur på "andeæg"-programmet, det lyder dejlig nemt.

Den sikreste, men noget nørdede og besværlige måde at ruge æg ud på. Skulle være at fokusere mere på vægttab end på en bestemt fugtighedsprocent. Luftfugtigheden handler i virkeligheden om at et rugeæg skal miste en bestemt mængde væske i rugeperioden. Ikke for meget, ikke for lidt. Med nogle typer æg er det fx 14 %. Men så skal man veje æg og kigge på størrelsen af lufthinden mens man ændrer fugtigheden undervejs.


Kender godt metoden og den R-Com model jeg har, har faktisk en tilhørende database, som blandt andet understøtter oplysninger om vægttab  /o Tror bare jeg kører det automatiske (ande)program uanset værdier, kyllingeprogrammet kører med helt andre værdier end jeg normalt ville ruge med, men det fungerer fremragende.


Mine ællinger/ænder får øko-voksefoder hele tiden... Fra dag 1. Suppleret med diverse fra haven når de bliver større.

Er det pga proteinforskellen at du fodrer med voksefoder?
Jeg plejer at fodre mine kyllinger med startfoder til de går over til æglægningspiller (begge dele øko fra DLG).

Hvor spændende, det er dejlige ænder.

Mine voksne (fra foråret 2012) kan stadig komme igennem et 10x10 cm havehegn ;) men det er ikke noget problem for de gør det stort set aldrig (har maser af plads).

Jeg regner med at have 4-5 (voksne) løbeænder i min 400 m2 køkkenhave, men det kan da godt være at jeg skal kigge efter noget hegn med mindre maskestørrelse - mon 5x10 kan gøre det?

Endnu engang tak for jeres tilbagemeldinger, det er helt hyggeligt (igen) at sidde her med begynderspørgsmål - nu bare med ænder   ;D
!d
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #6 Dato: 06 Februar , 2013, 16:52 »
Mine løbeænder har ikke hørt det der med at de ikke har så meget behov for badevand som andre... de ELSKER deres vandhul. og de er SUPER effektive mht snegle og snegleæg... da jeg flyttede herud sidste sommer var der en kinesisk hær af snegle, så mange at de også mente de var nød til at kravle ind i huset for at få plads nok :( jeg købte to ællinger på ca 1 uge, og efterhånden som de voksede op, forsvandt sneglene effektivt... og du får jorden i haven vendt grundtig for de graver helt absrt meget med deres næb :D de borer næbbet ned i jorden og så vipper de jord, græs (og grøntsagsplanter ;) ) op... de snakker meget så det er ikke en stille and, men de er sååå søde :) Jeg skal ihvertfald have et par nye i år :) Her hedder de pingvinænder ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #7 Dato: 06 Februar , 2013, 17:35 »
Venindens løbeænder er absolut også badeænder. Når jeg lukker dem ud af andegården, står de en meter fra mig og rapper utålmodigt, indtil jeg får hakket hul på isen til dammen. Og så er de ellers i vandet cirka 80% af dagen, dog afbrudt af jævnlige løbeture rundt i haven. Hvis de fik lov at sove på dammen, er jeg sikker på, de ville gøre det.

De snakker meget, er nysgerrige og er glade for selskab. Men jeg synes absolut ikke, de snakker højt. For det meste går de bare og småpludrer til hinanden, og det er bestemt ikke en høj lyd. Anden har dog en lidt gennemtrængende kalderappen, men hun bruger den stort set kun, når hun lige skal fortælle andrikken, at han skal komme ned i dammen til hende.

De er rigtig glade for snegle og regnorm og guffer også dræbersnegle i store mængder. De elsker at få et læs kompost at rode igennem. De spiser også græs og mælkebøtter. Al mad skal dog med ned i dammen, så de rigtig kan snadre det i sig. De borer masser af huller i dammens kanter, og de elsker at rode i hullerne.

Disse to kan flyve. For det meste flyver de bare en kort tur fra plænen ned i dammen. Anden har jeg set i halvanden meters højde og andrikken har været tre meter oppe. De stikker ikke af, men i forbindelse med en oversvømmelse tog andrikken fejl og landede i vandet på den forkerte side af hækken. Han kunne ikke finde ud af at komme tilbage, så staklerne svømmede frem og tilbage langs hækken - på hver sin side. Det lykkedes at få andrikken hjem igen, og det er den eneste gang på over et halvt år, hvor han er fløjet ud af haven.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #8 Dato: 06 Februar , 2013, 22:18 »
Jeg har aldrig set mine løbeænder flyve og troede egentlig ikke at de kunne.
Mine er også utrolig glade for deres badekar og selvom de nok kan holdes uden vand til badning synes jeg det ville være synd at gøre det.
Jeg har desværre ingen erfaring med udrugning af dem, men ønsker dig held og lykke. Jeg er sikker på at du kommer til at sætte stor pris på dem

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #9 Dato: 07 Februar , 2013, 07:05 »
Mine har heller ikke hørt at de kan flyve, så det gør de ikke i - men vandplaskeri se det er sagen. Her vinteren over i to "sandkasser" :-) og om sommeren også i en "permanent vandpyt med ambitioner"
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #10 Dato: 07 Februar , 2013, 07:35 »
Herligt at læse jeres bidrag, nu glæder jeg mig om muligt endnu mere *p

Og jeg er allerede på udkig efter bademuligheder til de voksne dyr, selvfølgelig skal de have mulighed for at pjaske lidt rundt. Uhh, det bærer ved til min gamle drøm om at drøne rundt med en bette rendegraver og lave lidt landscaping.....

Så kom jeg lige i tanke om noget andet - selvfølgelig kan løbeænder flyve, ellers ville denne scene jo være TOTALT urealistisk  ;)



http://youtu.be/cz-nPwzBSHo
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #11 Dato: 17 Maj , 2013, 07:51 »
Nu kan jeg langt om længe give en lille update på min tråd om løbeænder.

Efter uendeligt mange måneder med frost, blev det endelig tøvejr så de bestilte æg kunne afsendes. Jeg modtog en pakke med 12 andeæg, alle i fin form - jeg var godt nok lidt overrasket over størrelsen, af en eller anden grund havde jeg forestillet mig at de var større. Men OK, så var der god plads i min R-Com 20  ;)

Første lysning viste at alle æggene var befrugtede, god overraskelse når nu frosten stort set kun lige var forsvundet. Rugningen gik støt derudaf, jeg er stadig fuldstændig forgabt i min lille R-Com - nøj, hvor er den bare nem og stabil og hyggelig.

Så blev det den 10. maj og 5 dage før forventet klækning. Hen ad 22-tiden ligger jeg på sofaen og slår mave efter fødselsdagsbearnaisen, og øver mig i at sige "enogfyrre" uden at fnise (hvis nogen har set mine tredivere, så bed dem om at ringe hjem - jeg savner dem). Pludselig siger det ikke bare puf, men PUFF og al strømmen ryger i hele huset. Faktisk er det ikke kun det lille stråtækte hus, der mister strømmen - det gør hele Glumsøområdet (en lastbil kyssede med en transformator et eller andet sted). Heldigvis kan jeg se, at de har strøm i den lille landsby øst for mit hus - så jeg ringer til nogle bekendte i landsbyen og de vil gerne gi' noget strøm  /o
Æggene bliver pakket i æggebakker og R-Com under armen - endnu engang elsker jeg min lille, handy rugemaskine, det er ikke nemt at sidde i bilen med en kæmpe trærugemaskine på skødet  ;)
Den er fiks, den maskine - 30 sekunder efter at den har fået strøm igen er den oppe på de rette værdier og i ruger videre for fulde omdrejninger. Det viste sig at vi fik strøm igen efter 2 timer, men jeg var nu alligevel glad for at have reageret hurtigt.

Efter 1 1/2 døgn kommer rugemaskinen hjem igen og det er nu meget tæt på klækning. På dag 27 kommer der 4 yndige ællinger og dag 28 kommer der 2 mere. Vi er så heldige, at vi når at ringe til "strømudlånerne" så deres børn kommer løbende og når at se det ene æg klække - kæmpestor oplevelse for dem  /o

Så alt i alt fik jeg 6 ællinger ud af de 12 rugeæg. En tur med Post Danmark gør jo ikke noget godt for klækkeprocenten, så alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med resultatet. Nu krydser jeg fingre for at kønsfordelingen er bare nogenlunde fornuftig.

Og sneglene? Jeg har ikke set en eneste endnu, men de skal nok komme. Og så er jeg klar, sammen med 6 x Ferdinand  /o


De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #12 Dato: 17 Maj , 2013, 08:17 »
Nøj, hvor er den ælling sød! :)

Fin beretning og dejligt, at man kan låne strøm, når man selv mangler.

PS. Ingen grund til bekymring over de 41 - det er jo bare et tal ;)
« Senest Redigeret: 17 Maj , 2013, 08:24 Fra mzi »
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Louise Rosenbaum

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 537
  • Nyder mine hyggehøns i Dråbyland
Spørgsmål om løbeænder
« Svar #13 Dato: 17 Maj , 2013, 08:55 »
Tillykke med Ferdinandinder og Ferdimander ; )  håber du forsat holder gang i tråden!

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Spørgsmål om løbeænder
« Svar #14 Dato: 17 Maj , 2013, 08:59 »
Nøj, hvor er den ælling sød! :)

Fin beretning og dejligt, at man kan låne strøm, når man selv mangler.

PS. Ingen grund til bekymring over de 41 - det er jo bare et tal ;)


Du har ret, Marit - det er bare et tal ;) Jeg fatter bare ikke hvor tiden bliver af.....
Og ællingerne er det mest nuttede jeg nogensinde har set - nuuuurhh
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.