Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ballade i andeflokken  (Læst 1251 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Kim Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Ballade i andeflokken
« Dato: 22 ſeptember , 2012, 15:01 »

For godt og vel 14 dage siden døde vores ene andemor desværre,efter hun havde hængt med næbet nogle dage.

Vi besluttede os så for, at købe et par nye "trunter" til vores andrik, efterom at hans "harem" efterhånden kun bestod af vores 2. gamle andemor.

2 nye damer, et par yngere modeller fra i foråret, - og så endda blondiner ;D

Men tror I det passer den unge herre.. nææ nej!
Han jagter og napper dem så snart han kan komme til det, og er helt og aldeles modbydelige over for de to nye tilflyttere. Vand og mad har de svært ved at komme til, da han jager dem væk.

Vi syntes det er synd for de 2 nye damer, at han kanøfler dem sådan, og aner ikke hvad vi skal gøre?

Så nu er spørgsmålet:

1) Kan vi regne med at det går over, og at andrikken bare lige skal sætte de 2 nye på plads?

2) Kan det have nogen indvirkning at vores andrik og gamle andemor er godt og vel 3 år, og de nye kun godt og vel et år

3) Racerne er vist ikke helt de samme. Vi mener at de gamle er Kinesiske løbeænder og de nye er Indiske...eller omvendt  ;)

Det skal lige siges, at vores gamel andemor IKKE deltager i mobberiet, hun lader sig ikke mærke af de 2 nye.

Med venlig hilsen

Kim Nielsen

Offline HanneJ

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 183
    • MinVenKatten
Sv: Ballade i andeflokken
« Svar #1 Dato: 24 ſeptember , 2012, 17:24 »
Hej Kim

Det lyder da som regulær mobning.... ;)

Hos mig er alle ænderne moskus, men de mobber også - igennem de sidste 2 år er der også kommet med flere nye til - og det er ret tydeligt, at de ikke alle kan lide hinanden. Nu er det vel ca. ½ år siden at de 3 sidste nyankomne er kommet til - og det er først nu, at de går samlet i flok. Sjovt nok har vi også sådan en ældre andedame, men hun var så her den største mobber af dem alle.....

Vores andrik vi havde kunne også være hård ved nogle af damerne, hvorfor fandt jeg aldrig ud af - om han vælger de stærkeste, bedste ud? - eller hvilke kriterier han nu havde.

Inde i stalden har jeg derfor altid 2 steder med både vand og mad, så er jeg sikker på, at dem der er uden for flokken også får noget at spise og drikke - og det fungerer rigtig godt.

Det kan måske også være race-afhængig, som du er inde på.