Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Godt råd vedr. nabo modtages  (Læst 18534 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #30 Dato: 26 August , 2012, 10:50 »
Nåh, så er det ikke så mærkeligt jeg undres  ;)

Jeg tror bare jeg vælger den regel med de 3 dyreenheder  <:

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #31 Dato: 26 August , 2012, 11:04 »
Der er misharmoni, forstået på den måde at max. 10 får med lam netop ikke har det fjerneste med 3 DE at gøre, idet der går ca. 7 får m/lam til blot 1 DE, og noget tilsvarende gør sig gældende med de øvrige dyrearter.

Det har jeg tit gransket i, og spurgt ind til, uden at kunne få et ordentligt svar fra relevante myndigheder.
Man kunne have en mistanke om det er beskæftigelsesterapi for forvaltninger, så kan de køre rundt i det ene og det andet hvordan det beregnes..

Men udgangspunktet må være at hvis dyreholdet IKKE er nævnt specifikt, så må det være omregningen til dyreenheder der er gældende..
(i den forbindelse så vil jeg da fremhæve reglen om de 30 høns, der går 176 høner på en dyreenhed, så høns er vist dem der er absolut hårdest ramt af de specifikke regler...)
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #32 Dato: 26 August , 2012, 15:14 »
Tusind tak for de fine henvisninger i kloge hønsevenner. /o
Ja, så er det jo med at holde tungen lige i munden.  :P Wauuu det er godt noget roddet når ikke engang dem der har lavet reglerne selv ved hvordan de skal bruge dem. :o ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #33 Dato: 26 August , 2012, 19:22 »
Mener også at det er 7 geder/får moderdyr, som går på en dyre enhed.

Men jeg har ALDRIG forstået at det kun er 30 høns  :o for de s.... da ikke lige så meget som kvæg og heste.

For ifølge det her skema :http://pdir.fvm.dk/Files/Filer/Topmenu/Publikationer/Vejledninger/Goedningsregnskab0405/kap19.htm så går der f.eks 167 1 års æglægger høns til 1 dyre enhed.
Og endnu flere 1000 når det er slagte kyllinger det drejer sig om.

Og under 3 dyre enheder går for at være hobby.... ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #34 Dato: 26 August , 2012, 19:28 »
mon der skelnes imeller dværggeder og eks. boergeder, der jo er over dobbelt så store

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #35 Dato: 26 August , 2012, 19:32 »
mon der skelnes imeller dværggeder og eks. boergeder, der jo er over dobbelt så store

Selvfølgelig :)   Det gør man også ved kvæg, da der er ret stor forskel på Jersy og SDM.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #36 Dato: 26 August , 2012, 19:55 »
Der skelnes vist ikke mellem hvad det er for får eller geder, ikke ifølge de skemaer, som jeg linker til.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #37 Dato: 26 August , 2012, 20:06 »
Der skelnes vist ikke mellem hvad det er for får eller geder, ikke ifølge de skemaer, som jeg linker til.

Hvis man har en dyre-art der er mindre end den alm. str. for arten, kan man få en rådgiver-erklæring, og på den måde holde flere dyr end hvis det var beregnet ud fra alm. dyre str.  Det er især når den elektroniske gødnings-regnskab skal laves og indsendes.
Det man hele tiden skal holde sig for øje, er at det er antallet af dyr af arten der producer af netop 100 kg N (kvælstof / gødning) på et år. Og der har direktoratet skemaer med alskens dyre-arter. Gødningsberegning holder et kæmpe kontorhold igang.......  :)  :)

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #38 Dato: 26 August , 2012, 20:57 »
Jeg fik at vide på kommunen at fire heste var fire heste - shetlænder eller shire
« Senest Redigeret: 26 August , 2012, 21:00 Fra MOK »
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #39 Dato: 26 August , 2012, 21:00 »
Jeg fik at vide på kommunen at fire heste var fire he5ste - shetlænder eller shire

Ja, netop. Typisk kommuner. Netop fordi de ikke er den myndighed der skal indsendes Gødnings-regnskaber til, og dermed dem der skal have styr på DE ned i mindste detaljer.

Offline MOK

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 376
    • Odahesten.dk
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #40 Dato: 26 August , 2012, 21:46 »
Rudy - det var også den følelse jeg havde da jeg var til møde hos dem - jeg kan bare ikke finde andet end den med 4 heste med føl - vi havde endda købt ejendom med jord til 3 DE for at kunne have lidt af hvert   ;)
Mvh.

Morten

Startet med høns igen i 2013 og nu:
3,6 sølv brakel
Kyllinger fra 8. marts, 6. april og 4 maj

Samt
1,3 islænder

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #41 Dato: 26 August , 2012, 22:42 »
Vi har endda tidligere givet kage, frisk fanget fisk og friske grøntsager. Så vi har opført os pænt.
Og lige netop det kan gøre tingene rigtig vanskeligt, når man ikke ved hvad det kan være man evt har gjort. Derfor tror jeg heller ikke det er noget der ellers burde kunne regnes som og irritere andre. Det er nok nærmere en eller anden ide om noget hun tror, hun syns, der er forkert. Derfor ville jeg personligt gøre det jeg lige kunne for og begrænse de gener der evt kunne være, uden og skulle gå hysterisk til værks. Jeg har selv forsøgt og minimere evt gener (mest for hanegal) således at naboerne ikke kan brokke sig over det. Det gør de nu heller ikke, men jeg har en teori om at når de ved jeg prøver og gøre noget på forhånd,så accepterer de bedre de ting der evt måtte komme ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Didde D.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 213
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #42 Dato: 27 August , 2012, 21:39 »
Øv hvor er jeg ked af på jeres vegne at i skal løbe ind i problemer allerede i jeres første sæson, håber i finder ud af det, der er ikke noget værre end nabostrider.
Hønsehilsner fra Didde

http://candselv.blogspot.com/

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #43 Dato: 27 August , 2012, 21:42 »
Øv hvor er jeg ked af på jeres vegne at i skal løbe ind i problemer allerede i jeres første sæson, håber i finder ud af det, der er ikke noget værre end nabostrider.
tak didde :)
Mvh
Jeanette

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #44 Dato: 30 August , 2012, 09:25 »
Så har vi slagtet ænderne, og det har resulteret i mindre støj, hvilket jo var en ekstra bonus - deres vægt lå på ml. 2,4 - 3,1 kg. Så det er ikke det største men ganske udemærket.
Det var meget underligt men vi så at et af dyrene allerede var begyndt at producere æg, der var en hel del under produktion.
De er fra 14 april - er det iøvrigt ikke ret tidligt??
Mvh
Jeanette