Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Godt råd vedr. nabo modtages  (Læst 18536 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #15 Dato: 25 August , 2012, 22:10 »
Vi bor i udkanten af en landsby på 5.000 kvadratmeter grund. Huset ligger i byzone nærmest bykernen, mens ca. 4.000 kvadratmeter er landszone. Som du kan se på min signatur, har vi væsentligt flere dyr end I har. Det giver ingen problemer, men nok kun fordi vores naboer ikke lader sig genere af lyde

Jeg tror at forskellen er at du bor i Jylland. Jeg har en fornemmelse af at der er lidt større tolerance vest for broen/broerne.  ;)

Hvordan ville i gøre det op?

Jeg tæller 9 h*ns, 7 ænder og 15 gæs = 31. Måske i skulle spise en gås eller and i kommende weekend for at være på den sikre side.  ;D ;D

Hvis nogen har ondt i r.... over at I har et voksent dyr for meget, mangler de et liv. Men regler er selvfølgelig regler.
Mvh
Erik Andersen

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #16 Dato: 25 August , 2012, 22:26 »

Jeg tæller 9 h*ns, 7 ænder og 15 gæs = 31. Måske i skulle spise en gås eller and i kommende weekend for at være på den sikre side.  ;D ;D

Hvis nogen har ondt i r.... over at I har et voksent dyr for meget, mangler de et liv. Men regler er selvfølgelig regler.

Ja, det er/lyder træls. Og osse mht. de regler omkring 30 høns. Omregningen er ret indviklet da det som udgangspunkt fra myndighedernes side siges at der går 100 kg. N (produktion af gødning) til 1 DE (1 dyreenhed). Men kan lidt firkantet sige, at der går mange hundrede kyllinger/ungdyr til f.eks. 15 voksne høns.
Men det er i alfald disse udregning der skal lægges til grund når gødnings-regnskabet udarbejdes hvis man har erhvervsmæssigt dyrehold, altså over 30 høns. NB: har man andre dyr, såsom kaniner, ænder/gæs osv. skal de 30 høns selvfølgelig reduceres, for at undgå status som erhvervsmæssig. Erhvervsmæssig er også forbundet med mange udgifter og ekstra kontrol.

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #17 Dato: 25 August , 2012, 22:31 »
Update skal nok komme.

Erik min. 6 ænder slagtes i den kommende weekend, men da min kæreste har været bortrejst har jeg ikke lige magtet det.

Men han er snart hjemme igen og så skal der slagtes, det har hele tiden været planen. Ænder start september. Kaniner midt sept. Og gæs og kyllinger slut sept. Det er der hvor det passer.

Ja vi har hverken børn eller mange hunde, kun en enkelt som ikke gør så tit mere da han et ved at finde sig til rette.
Vi har også besluttet at plante syrener og troldpil op ad vores hegn ind mod hende. Så er det sværere for hende at se og høre dyrene.

Jeg tror også der er forskel sådan overordnet set om det er julland eller Sjælland, selvom alle andre i området intet siger.
Hun flyttede på landet fordi der er stille og fredeligt, især fordi den tidligere ejer af vores hus var et gammelt ægtepar der skrantede meget og ikke magtede dyr og have arbejde. Men det skal man vel ikke købe hus efter.

Rudy betyder det ikke noget at det er ca 6 mdr om året der er flere dyr og resten ca 14 inkl hund. Gødningen/møget bruger vi i køkkenhaven, det er kun halmen der frasorteres kan det have nogen betydning?
Mvh
Jeanette

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #18 Dato: 25 August , 2012, 22:36 »

Rudy betyder det ikke noget at det er ca 6 mdr om året der er flere dyr og resten ca 14 inkl hund. Gødningen/møget bruger vi i køkkenhaven, det er kun halmen der frasorteres kan det have nogen betydning?

Beregningen lavet på årsdyr. Så dyr i 6 mdr. tæller med halv skrald, og hvis i 3 mdr. tilsvarende mindre. Hvor gødningen bruges er underordnet hvis det er "ikke erhvervsmæssigt dyrehold", hvis det derimod er erhvervsmæssigt skal det også godtgøres/dokumenteres hvor og hvordan gødningen bruges.

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #19 Dato: 25 August , 2012, 22:51 »
Hvor træls med sådan en nabo. :-\

Jeg har ikke noget kendskab til reglerne på området. Men jeg ved, at det er anstrengende og ubehageligt, når man først er nået til at bruge dem - også selv om man har retten på sin side.

Tror du der er nogen som helst chance for, at hun vil reagere positivt, hvis I prøver at inddrage hende? Jeg tænker på fx. at invitere hende over til kaffe, fortælle hende, hvad I gerne vil med dyrene og høre, om hun kan hjælpe med at finde en konstruktiv løsning. Min erfaring er, at den slags mennesker tit er rigtig, rigtig dårlige til at skabe kontakt. De vil gerne anerkendes og høres, men de kan overhovedet ikke finde ud af at gøre det på en ordentlig måde. Nogle af dem er så desværre så forskruede, at de bare gerne vil have kontrol og magt over andre mennesker. Hvis hun er sådan en, er der nok ikke noget at gøre.

Jeg har selv haft en fuldstændig hysterisk underbo engang. Hun klagede over alt, og jeg var bange for at møde hende på trappen. Indtil min kat charmede sig ind på hende - hun vendte 180 grader og fik efterhånden forklaret, at hun var gået psykisk ned efter sin mors død. Vi blev absolut ikke bedstevenner, men det blev pludselig et fint naboskab.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #20 Dato: 25 August , 2012, 22:52 »
Hun flyttede på landet fordi der er stille og fredeligt,

Jamen, så er det jo hende der har misforstået hele konceptet. Hun skulle hellere være flyttet til et 'sølvbryllupskvarter' i en by.

På landet 'larmer' naturen og bønderne. Det er helt naturligt, og det skal der være plads til. Lige nu, når ellers vejret tillader det, 'larmer' bønderne til ca midnat, fordi de skal have høstet kornet, og presset halmen.

Her er gæssene (de vilde) så småt begyndt at samle sig i flokke, og flyve meget larmende rundt i formationer, for så at slå sig ned på engarealer.

Årets allikeunger og skadeunger er ved at være udvoksede, og de er bestemt heller ikke stille.

Agerhøns skriger/kalder om aftenen af hjertets lyst. Fasaner kalder og larmer som det passer dem. Og rævene bjæffer i det fjerne.

Jeg bliver snart skør af al den natur og landlige idyl. ;) ;) ;) ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #21 Dato: 25 August , 2012, 23:11 »
 
Hun flyttede på landet fordi der er stille og fredeligt, især fordi den tidligere ejer af vores hus var et gammelt ægtepar der skrantede meget og ikke magtede dyr og have arbejde. Men det skal man vel ikke købe hus efter.
 
Jeg vil gi erik ret. Det er ikke altid der er stille på landet. Vi har lige haft en meget urolig periode med høsten, har også alle skadeunger, krageunger mm der larmer meget. At købe et hus ved siden af et ældre ægtepar der er stille og rolige, er nok den mest sikre indikation på at det nok skal blive ændret. Der er en begrænset holdbarhed på et sådant naboskab, sådan fra naturens side. Jeg ville holde mig lidt for mig selv i jeres situation, og gøre hvad jeg kunne for og begrænse generne. Så falder hun vel til jorden igen. Tror osse i kan væree sikre på i har fået trådt på hende med et eller andet. Spørgsmålet er bare hvad?? Det er ikke sikkert det er noget der burde kunne regnes for noget
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #22 Dato: 25 August , 2012, 23:54 »
folk der vil brokke sig skal man ikk ligge under for

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #23 Dato: 26 August , 2012, 08:47 »
Jeg vil absolut fraråde at kontakte kommunen. Eventuelle begrænsninger på dyrehold som kommunen har lavet gælder IKKE for jer der bor i landzone. Kommunerne bruger også sådanne forespørgsler som en (dårlig) undskyldning for et lave regulativer...

De regler som gælder for jer er fra BEK nr 639 af 13/06/2012 (Miljøaktivitetsbekendtgørelsen)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141841#Kap4
§ 7. Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold, der ikke overskrider størrelsesgrænserne i stk. 2, eller andre dyrehold af tilsvarende størrelse.

Stk. 2. Størrelsesgrænser for ikke-erhvervsmæssigt dyrehold:

1) 2 køer med tilhørende kalve, 4 stykker andet kvæg, 4 heste med tilhørende føl, 2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin, 10 får med lam eller 10 geder med kid.

2) 30 stk. høns.

3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering afgøre, at dyrehold må anses for at være erhvervsmæssigt, selv om størrelsesgrænserne i stk. 2 er overholdt, hvis dyreholdet består af både dyr som nævnt i stk. 2, nr. 1, og stk. 2, nr. 2 eller 3.


Som Rudy nævner, så er der en omregning til dyreenheder som omregnes til "årsdyr" her er det BEK nr 764 af 28/06/2012 (Husdyrgødningsbekendtgørelsen),
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142174#Bil1
Her skal "produceres" 290 gæs for at komme på på en dyreenhed (og grænsen for ikke-erhversmæssigt er 3 dyreenheder). Så I ligger langt, langt under.

Når I allerede har meddelt naboen jeres planer, så ville jeg ikke gøre mere. Skulle hun så klage til kommunen, så bør de, som Ina skriver totalt afvise hende. Hun har intet at have sin klage i, absolut intet. Hvis kommunen er så emsig at de beder om en udtalelse fra jer, så vend gerne tilbage så vi sammen kan skrive et svar. Naboen har her en utrolig dårlig sag.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #24 Dato: 26 August , 2012, 08:56 »
@Finn gælder det så for alle der bor i landzone med og uden naboer?
Er det tilladt med f.eks.både 2 køer+ kalve,  5får m.lam 5 gede m. kid 2 søer med unger og 30 høns ( med kyllinger?) eller skal man vælge en af delene, eller søge om tilladelse?
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #25 Dato: 26 August , 2012, 09:59 »
Hvis man har "lidt af hvert", skal der omregnes. Det er max. 2 køer + kalvene ELLER 4 heste + deres føl ELLER osv.

Ved godt jeg ikke hedder Finn :)   UNDSKYLD

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #26 Dato: 26 August , 2012, 10:23 »
Jeg vil gi erik ret. Det er ikke altid der er stille på landet. Vi har lige haft en meget urolig periode med høsten, har også alle skadeunger, krageunger mm der larmer meget. At købe et hus ved siden af et ældre ægtepar der er stille og rolige, er nok den mest sikre indikation på at det nok skal blive ændret. Der er en begrænset holdbarhed på et sådant naboskab, sådan fra naturens side. Jeg ville holde mig lidt for mig selv i jeres situation, og gøre hvad jeg kunne for og begrænse generne. Så falder hun vel til jorden igen. Tror osse i kan væree sikre på i har fået trådt på hende med et eller andet. Spørgsmålet er bare hvad?? Det er ikke sikkert det er noget der burde kunne regnes for noget
Vi har endda tidligere givet kage, frisk fanget fisk og friske grøntsager. Så vi har opført os pænt.
Mvh
Jeanette

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #27 Dato: 26 August , 2012, 10:25 »
Jeg vil absolut fraråde at kontakte kommunen. Eventuelle begrænsninger på dyrehold som kommunen har lavet gælder IKKE for jer der bor i landzone. Kommunerne bruger også sådanne forespørgsler som en (dårlig) undskyldning for et lave regulativer...

De regler som gælder for jer er fra BEK nr 639 af 13/06/2012 (Miljøaktivitetsbekendtgørelsen)
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=141841#Kap4
§ 7. Ved et ikke-erhvervsmæssigt dyrehold forstås et dyrehold, der ikke overskrider størrelsesgrænserne i stk. 2, eller andre dyrehold af tilsvarende størrelse.

Stk. 2. Størrelsesgrænser for ikke-erhvervsmæssigt dyrehold:

1) 2 køer med tilhørende kalve, 4 stykker andet kvæg, 4 heste med tilhørende føl, 2 søer med opfedning af maksimum 5 slagtesvin, 10 får med lam eller 10 geder med kid.

2) 30 stk. høns.

3) 4 voksne hunde med hvalpe under 18 uger.

Stk. 3. Kommunalbestyrelsen kan ud fra en konkret vurdering afgøre, at dyrehold må anses for at være erhvervsmæssigt, selv om størrelsesgrænserne i stk. 2 er overholdt, hvis dyreholdet består af både dyr som nævnt i stk. 2, nr. 1, og stk. 2, nr. 2 eller 3.


Som Rudy nævner, så er der en omregning til dyreenheder som omregnes til "årsdyr" her er det BEK nr 764 af 28/06/2012 (Husdyrgødningsbekendtgørelsen),
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142174#Bil1
Her skal "produceres" 290 gæs for at komme på på en dyreenhed (og grænsen for ikke-erhversmæssigt er 3 dyreenheder). Så I ligger langt, langt under.

Når I allerede har meddelt naboen jeres planer, så ville jeg ikke gøre mere. Skulle hun så klage til kommunen, så bør de, som Ina skriver totalt afvise hende. Hun har intet at have sin klage i, absolut intet. Hvis kommunen er så emsig at de beder om en udtalelse fra jer, så vend gerne tilbage så vi sammen kan skrive et svar. Naboen har her en utrolig dårlig sag.
Finn det er et pænt tilbud som jeg nok vil gøre brug af hvis det skulle blive tilfældet at kommunen kontakter os.
Mvh
Jeanette

karina dj

  • Gæst
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #28 Dato: 26 August , 2012, 10:40 »
Rudy og Finn...

Hvordan skal dette citat fra Finns indlæg forstås?

Som Rudy nævner, så er der en omregning til dyreenheder som omregnes til "årsdyr" her er det BEK nr 764 af 28/06/2012 (Husdyrgødningsbekendtgørelsen),
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=142174#Bil1
Her skal "produceres" 290 gæs for at komme på på en dyreenhed (og grænsen for ikke-erhversmæssigt er 3 dyreenheder). Så I ligger langt, langt under.

Det jeg mener er, hvad betyder det at grænsen for ikke-erhverv er 3 dyreenheder?
Må jeg fx ha' 3 dyreenheder hvis jeg bor i landzone? Og er 1 dyreenhed ikke netop 30 stk høns ELLER 2 køer med kalve ELLER 4 heste med føl osv?


Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #29 Dato: 26 August , 2012, 10:47 »
Der er noget uharmoni mht. myndighedernes "regel" til ikke erhvervsmæssigt dyrehold, hvor de på den eene side siger:

 30 stk høns ELLER 2 køer med kalve ELLER 4 heste med føl osv

og anden steds siger:

max. 3 dyreenheder.

Der er misharmoni, forstået på den måde at max. 10 får med lam netop ikke har det fjerneste med 3 DE at gøre, idet der går ca. 7 får m/lam til blot 1 DE, og noget tilsvarende gør sig gældende med de øvrige dyrearter.

Det har jeg tit gransket i, og spurgt ind til, uden at kunne få et ordentligt svar fra relevante myndigheder.