Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Godt råd vedr. nabo modtages  (Læst 18535 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Godt råd vedr. nabo modtages
« Dato: 25 August , 2012, 16:24 »
Vi flyttede i januar 2012 ind i en ejendom med en tilhørende grund på ca. 5500 kvm og i landzone.
Vi har så en nabo, som er utilfreds med at vi har dyr på trods af vi har holdt hende underrettet undervejs. Eller det kan godt være hun kan lide dyr men ikke når hun ikke selv har fordel af det.
Vores gæs gik ude på marken (som ikke er hendes eller vores) og hun kunne godt tænke sig de ryddede mellem hendes rosenbuske, det var fint med os - mere græs til dem. Men da der så var ryddet så var de ikke længere velkomne - fint nok vi flytter dem igen :) ikke noget problem der. I starten og indtil ca. 3 mdr. sagde hun at de var meget lydløse og hvor var det hyggeligt, vi siger så at de desværre nok skal komme til at larme noget mere. Og som sagt så gjort ;) de er nu ca. 18-19 uger og de skræpper op i morges var første gang kl. 5.30 (desværre - det er altså aaaaalt for tidligt også for mig, men jeg stod op og gav dem endnu mere vand og det begrænsede dermed lydniveauet en smule.
Der da de gik i hendes have var det med hegn, så de kun gik hvor hun ønskede det, men lige pludselig blev det nok og al deres lort var klam (hun går aldrig der hvor de gik, med mindre det er når hun slår græs ca. hver 3. dag med en benzindreven maskine).
For ca. 3 uger siden klager hun mundtligt til mig og siger at de er for larmende, og om vi ikke kunne gøre noget ved det.
Vi rykker dem derfor så langt fra hendes som muligt, de siger vel noget ca. 10-30 gange om dagen og typisk ikke særlig længe ad gangen.

Derudover har vi så haft nogle kyllinger der havde tendens til at stikke af, og som hun hellere end gerne ville have i sin have, men det må de ikke længere, for de skider vel også inde hos hende. Men det passer mig nu fint, da jeg har sat hegn op som er tættere end før, det er bare for at holde dem nede i vores skovstykke og væk fra vores hund, som på trods af han kan finde ud at omgås høns og kyllinger når min kæreste er hjemme, virkelig ikke kan når jeg er alene med ham og dyrene. Hun har i den forbindelse også forsøgt at fortælle mig hvad man bør gøre med en hund (uden selv at have haft en tidligere).

Hun har i går afleveret et brev i postkassen hvor i hun beder os om at få det(gæssenes larm) til at stoppe.
Men eftersom vi har dem for at spise dem(selvforsyning) og bor i landzone skal de ikke slagtes førend tid er. (ænderne om en uges tid og gæssene om ca 3-4 uger)
Har i nogle gode råd?

Vi har allerede informeret hende om at vi vil have dyr igen næste år, men nogle knap så støjende nogle af slagsen, andre anderacer end dem vi har nu.
Hun siger at hun vil kontakte kommunen og høre om vi har lov til at have de dyr vi har! Det er udelukkende til eget forbrug så får hun noget ud af det??

Håber i vil svare.
Mvh
Jeanette

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #1 Dato: 25 August , 2012, 16:55 »
meget simpelt hold alle dine dyr på din grund .  = alle problemer løst

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #2 Dato: 25 August , 2012, 16:59 »
nej kristiank det vil det jo netop ikke. for det er jo det jeg siger jeg gør nu, men hun er nu mest træt af larm og støj siger hun, og det kan jeg ikke løse førend de skal slagtes. så det var ikke særlig konstruktivt beklager.
« Senest Redigeret: 25 August , 2012, 17:04 Fra Jeanette »
Mvh
Jeanette

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #3 Dato: 25 August , 2012, 17:10 »
Hvis du bor i landzone kan din nabo hoppe ligeså højt hun vil hun får ikke noget ud af at klage
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #4 Dato: 25 August , 2012, 17:15 »
tak ina - det gør vi. bør vi kontakte kommunen for at få det på skrift eller spild af tid?
Mvh
Jeanette

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #5 Dato: 25 August , 2012, 19:28 »
Personligt ville jeg kontakte teknisk forvaltning og få noget på skrift. På den måde har du også noget du evt. kan tage en kopi af og give hende næste gang hun brokker sig.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #6 Dato: 25 August , 2012, 19:39 »
Der er jo regler omkring landzone og byzone, og dem kan man jo følge, og så længe du ikke har flere Dyr end loven tillader, så går det, der er muligvis nogle regler omkring afstand til nabo. mht. hønsehus eller andet fjerkræ
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #7 Dato: 25 August , 2012, 19:43 »
Hvor finder man dokumenter om hvor mange dyr loven tillader?
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #8 Dato: 25 August , 2012, 19:45 »
Plejer at stå på de forskellige kommuners hjemmesider under teknisk forvaltning, dog er det ikke alle kommuner.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #10 Dato: 25 August , 2012, 19:47 »
Jeg fandt noget på Holbæk Kommunes hjemmeside engang. Der stod at man i landzone må holde max 30 høns + (vist nok) et antal kyllinger. Dyr ud over dette antal betragtes som erhverv, og så skal man registreres (!!!).

Mht. støj osv. ved jeg ikke om man får noget ud af at klage. Det tror jeg ikke, med mindre dyrenes dB overstiger det tilladte, og det er vel næppe sandsynligt.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #11 Dato: 25 August , 2012, 20:00 »
Vi har 2 kaniner som jo er alene et halvt års tid indtil der kommer unger(de slagtes alle sammen)
Så har vi 8 høns og en hane når der ikke er kyllinger som alle slagtes i år der har vi 13 og de slagtes indenfor en månedstid).
Så har vi pt 20 ællinger(slagtes december) og 7 ænder(slagtes om en uge) og så 15 gæs( 13 slagtes om 3-4uger).

Hvordan ville i gøre det op?
« Senest Redigeret: 25 August , 2012, 20:04 Fra Jeanette »
Mvh
Jeanette

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #12 Dato: 25 August , 2012, 20:06 »
Det vil altså sige at vi i ca 6 mdr har 8 høns, 2 kaniner og 2 gæs.
Mvh
Jeanette

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #13 Dato: 25 August , 2012, 21:37 »
Naboen kan vist bare være glad for du ikke har x-antal gøende hunde, skrigende unger ( som senere bliver til teenagers der roder med knallerter og høre HØJT musik næsten hele døgnet) Voliere med papegøjer og og og og ....
Det er vist bare fordi hun mangler en sludre for en sladder og en julegås.
Så længe du overholder gældende regler fra kommunen er hendes brok vist det der genere og larmer mest. ;)
Motiver hende til at få en hobby, f.eks. høns og præsenter hende for forum, så er det jo svært at undgå at få hønsefeber, og voila, du har en lidensfælle  ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Lundur

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 246
Sv: Godt råd vedr. nabo modtages
« Svar #14 Dato: 25 August , 2012, 21:44 »
Vi bor i udkanten af en landsby på 5.000 kvadratmeter grund. Huset ligger i byzone nærmest bykernen, mens ca. 4.000 kvadratmeter er landszone. Som du kan se på min signatur, har vi væsentligt flere dyr end I har. Det giver ingen problemer, men nok kun fordi vores naboer ikke lader sig genere af lyde m.m. Hvis en af dem klagede, er der ingen tvivl om, at vi ville blive nød til at indskrænke betydeligt, især fordi de fleste af hønsene "bor" i byzonen fordi vi ikke må bygge hønsehuse i landzonen.
Man skal være yderst krakilsk og meget irritabel anlagt for at kunne lade sig genere af svømmefugle, selvom de da skræpper nogle gange i døgnet. Vær sikker på at I uden at vide det har "tisset på jeres nye nabos sukkermad" siden hendes indstilling er skiftet så tydeligt. Hun kan garanteret ikke stilles tilfreds med at få noget stukket i hovedet af dig/jer, for så finder hun noget andet at brokke sig over. Prøv at tilbyde hende et af slagteprodukterne og sig at det ikke varer længe inden i slagter.
Jeg ville ikke selv henvende mig direkte til kommunen men vente og se om der kommer en henvendelse. I er ikke bedre stillede fordi I selv spørger først, og så ville det være fint hvis hun klager og så de kommer og kigger, når der er slagtet.
Jeg ville selv hade at have vrøvl med mine naboer, så jeg forstår jeres frustration over at få brok over at have dyr på landet - vanvittigt.
Held og lykke. Spændende hvis du vil holde os orienteret om hvordan det går.
mvh Steffen
« Senest Redigeret: 25 August , 2012, 21:49 Fra Lundur »
mvh Steffen Lund
Sekretær i Maranklub DK
10,16 Nøgenhalse sorte i stor
4,7 Grå danske gæs
2,4  Sachsenænder
10,18 Maran i stor, Sort-Kobber og Hvedefarvet.
http://www.maranklub.dk