Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Spørgsmål om æg.  (Læst 1229 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Polarand

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Spørgsmål om æg.
« Dato: 28 Juni , 2012, 22:53 »
Jeg vil starte med at sige flere gange undskyld, hvis jeg skriver i forkert sted, men er ny her inde (har været her i omkring 5 min).
Jeg har et spørgsmål omkring andæg. Er de altid kolde ? Vi lukker andene ind kl 23 hver aften, så de ikke bliver taget af reven og lukker dem ud igen kl 06. Hver morgen ligger der et nyt æg, og det er altid koldt. Også selv om andmor har ligget på det, det meste af natten.
Hvis vi ikke tager ægene, så er det et rovdyr som gør det. Så vi skal også få lavet et kunstigt æg for ikke at stresse anden.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Spørgsmål om æg.
« Svar #1 Dato: 28 Juni , 2012, 22:59 »
Velkommen på forum, Rúna  :D
Jeg flytter lige dit indlæg til Svømmefugle.
Marianne - admin.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Spørgsmål om æg.
« Svar #2 Dato: 28 Juni , 2012, 23:50 »
Hei Rúna.

Og velkommen på Forum.

Nej andeæg er ikke altid kolde, men hvis der kun er et enkelt eller et par æg i reden vil anden ikke begynde at ruge, men lade æggene ligge (og blive kolde) til der er samlet æg nok til at begynde rugning. Det tåler æggene fint. De dør ikke.

Detter er helt naturligt da anden ikke vil begynde rugning før der er 'æg nok' til at ruge på. Hvis hun begyndte rugning allerede efter at have lagt første æg, og hun kun lægger ét æg om dagen, ville der jo komme en voldsom spredning i klækningstidspunkt, hvis hun feks ville ruge på 10-12 æg. Og det kan hun ikke håndtere. Hun er nødt til at forlade reden efter 1-2 døgn fra klækning, for at sikre at de udklækkede ællinger får mad og dermed kan overleve.

Men du har jo en udfordring hvis rovdyr tager æggene, mere eller mindre, efterhånden som de kommer.
Mvh
Erik Andersen