Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Gæslinge hjælp  (Læst 4404 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Gæslinge hjælp
« Dato: 22 April , 2012, 14:36 »
Jeg håber i måske kan give et svar på en undren vi har vedr. en gæsling der hele tiden slikker/snadrer eller sutter på de andre gæslingers dun og derved gør dem våde.
Er det noget i har oplevet før og er det fordi den mangler et eller andet eller noget helt tredje.

på forhånd tak
Mvh
Jeanette

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #1 Dato: 22 April , 2012, 16:14 »
Hvor gamle er de ? Er de under varmelampe ?  De gør det når de har det for varmt under lampen eller hvis de keder sig ! Tager du dem på græs dagligt ? De kan plukke hinanden helt skaldet, hvis de først får startet på den slags unoder !
De har rigtig godt af at komme ud på græs hver dag, hvis vejret ellers er til det og hvis det ikke er muligt, så pluk en MASSE græs og smid ind til dem, så de har noget at give sig til  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #2 Dato: 22 April , 2012, 16:57 »
Hvor gamle er de ? Er de under varmelampe ?  De gør det når de har det for varmt under lampen eller hvis de keder sig ! Tager du dem på græs dagligt ? De kan plukke hinanden helt skaldet, hvis de først får startet på den slags unoder !
De har rigtig godt af at komme ud på græs hver dag, hvis vejret ellers er til det og hvis det ikke er muligt, så pluk en MASSE græs og smid ind til dem, så de har noget at give sig til  /o
De er en uge gamle, så de er stadig under varmelampe.
Lampen er hævet sådan så temperaturen skulle være passende, og ellers har de rigelig plads at gå på.
Nej de har endnu ikke været på græs, da vejret ikke rigtig har været til det.
Så jeg har fulgt dit råd og plukket en masse græs til dem.
Håber det hjælper på det.
Det var kun en enkelt der har fået den der unode, men de andre skulle jo ikke lære det.
Mvh
Jeanette

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #3 Dato: 22 April , 2012, 21:12 »
Ja, det smitter desværre tit  /d
Så de skal holdes beskæftiget så meget som muligt, så du må ud og plukke græs til den store guldmedalje  <:
De kan sagtens komme ud om dagen, bare de har læ hvis det regner ! Vores kommer ud allerede, når de er 3 - 4 dage gamle og er kun under lampen om aftenen/natten  /o
Når de er flere, så putter de jo bare sammen og varmer hinanden  /o
Jeg vil foreslå, at du evt. hæver lampen om dagen hvis de ikke kan komme på græs pga. vejret og sænker den om aftenen .....og så selvfølgelig masser af dejlig, grønt græs  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #4 Dato: 22 April , 2012, 21:16 »
Velkommen på forum, Jeanette :D
Held og lykke med dine små gæslinger /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #5 Dato: 22 April , 2012, 21:28 »
ups !! Jeg glemte lige at skrive, at vores selvfølgelig IKKE er ude HELE dagen med det samme, men jeg trapper det stille og roligt op i løbet af et par uger, til de kan klare hele dagen uden problemer !! Jeg starter med ½ - 1 time alt efter vejret og samtidig bliver varmelampen i deres kasse hævet om dagen !!
Det, sammen med en masse grønt, har fjernet problemet med at de plukker hinanden, som vores også gjorde ved de 2 første kuld sidste år !
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #6 Dato: 23 April , 2012, 21:24 »
Tak for dine svar vipse.

I dag har jeg rykket lamperne noget op, det har fået 3 murerspande med græs og en med skvalderkål, og alligevel sutter de på hinanden.
Derudover har de også fået mere plads, så de ikke går oveni hinanden. SÅ det er da bedre, men ved desværre ikke om jeg ser en bedring med sutteriet. Men ellers har de det jo bedre. Det betyder også noget, og så er det billigere foder end al den tør kost er.
Mvh
Jeanette

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #7 Dato: 24 April , 2012, 14:00 »
De gange jeg har oplevet, at de begynder at gnaske/plukke hinanden, så har jeg delt dem op i flere grupper - efter nogle dage blandet dem igen og så igen delt dem - så de hele tiden bliver mixet - de enkelte gæslinge kan kende hinanden og det giver dem lidt adspredelse - har jeg ihvertfald på fornemmelsen. Når de så er gamle nok, bliver de lukket sammen ud på det blivende areal.

Det gælder om at give dem adspredelse, så de ikke fortsætter med unoderne.

Mvh.

Lars
Lars

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #8 Dato: 25 April , 2012, 09:09 »
Det er desværre en af de unoder, som er meget svær at stoppe igen  :(
Du kan også prøve at mixe dem, som Lars skriver, hvis du har pladsen til det. Jeg har også observeret, at det tit er den samme, som plukker på en bestemt kammerat, så det er måske en form for bedste venner gestus eller lign  ::)
Men det stopper når de kommer ud, for så har de travlt med at plukke græs og efter ganske kort tid så er de alle fine på ryggen igen  /o
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #9 Dato: 25 April , 2012, 11:04 »
Hvordan er det med vandbalje til at bade i? Hvornår skal de have det? De har en vandautomat til drikkevand men vil de ikke elske at bade eller bør vi vente?
Mvh
Jeanette

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #10 Dato: 25 April , 2012, 11:26 »
Mine får kun lov til at bade når de er ude, for det sviner helt vildt  :o
Jeg bruger i starten sådan en flad rund børnebobslæde til de er store nok til at komme med ud på søen.
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Jeanette

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 67
    • Et Liv På landet
Sv: Gæslinge hjælp
« Svar #11 Dato: 26 April , 2012, 10:14 »
Mine får kun lov til at bade når de er ude, for det sviner helt vildt  :o
Jeg bruger i starten sådan en flad rund børnebobslæde til de er store nok til at komme med ud på søen.
Vi forsøgte os i går ude på græsplænen, de var helt vilde med det, og der gik dejlig lang tid bagefter hvor de rensede sig selv.
Mvh
Jeanette