Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: æg moskusænder :-)  (Læst 20963 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #15 Dato: 17 April , 2012, 09:34 »
sådan, nu er det bare at vente... min sidder på 15, det er mirakel at hun lever , ræven var der lige inden hun skulle til at sætte sig, og hun fløj væk, jeg samlede hende par kilometer væk fra huset og bragte hjem igen.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline tina fredskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #16 Dato: 17 April , 2012, 11:55 »
Hej jeg er ny her <H  jeg har en andrik og 3 hunner de 2 af dem har samlet æg sammen og den ene ligger på dem,  den sidste er først lige blevet befrugtet, går her hver dag og kigger, det er ved at være tid til der skal komme ællinger det er spændende. TAK FOR DE GODE INDLÆG HAR HJULPET MIG MEGET /o

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #17 Dato: 17 April , 2012, 13:28 »
Velkommen på forum, Tina :D
Jeg har desværre ikke den store viden om ænder, men det er der heldigvis andre, der har /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #18 Dato: 17 April , 2012, 13:49 »
ej så  spændene at der er flere der venter ællinger...fortæl endlig hvordan det går... nu har jeg hele formiddagen ventet på at hun skulle gå ud så jeg lige kunne mærke æggene..men næææ nej om hun kommer ud og strækker vingerne :-) he he

så nu har jeg bestemt mig for at købe en rulle hegn mere og så må de 3 andre ænder flytte i en anden indhegning så jeg er sikker på at de to andre hunner ikke ligger nye æg i reden...

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline tina fredskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #19 Dato: 17 April , 2012, 21:59 »
Hej ;D
Jeg har før haft muskos ænder de gik frit og kom selv ind i stalden om aften, vi fik også et kuld ænder,  de fik lov at passe sig selv. Nu er vi flyttet og jeg har anskaffte mig nogle nye ænder igen, de går i vores gamle vækst hus med masser af halm og en tønde hvor den ene and ligger på æg, de har en stor andegård de kan komme ud i med badebassin jeg har ikke tænkt mig at blande mig i deres udrugning det klare de selv ;D
 /o

Offline tina fredskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #20 Dato: 28 April , 2012, 00:39 »
Nu må der snart ske noget det første æg blev lagt d 21 marts så det kan da ikke vare længe før der kommer ællinger  :o vi venter spændt /o

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #21 Dato: 28 April , 2012, 10:31 »
eej Tina der kan gå lang tid endnu, hvor mange sidder hun på? hvis du regner med at hun startede med at samle æg d. 21.03, så fik hun 20 stk(måske) derfra går der over en måned til der kommer noget ud...
tålmodighed, jeg har regnet  min ud til at komme ud med ællinger til ca d. 10.05... puuu kan ikke vente hun forlader ikke reden længere når vi er der, mon hun er bange for ræven?
høns, ænder, hunde, katte...

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #22 Dato: 28 April , 2012, 15:08 »
mener de ruger i 35 dage så tror jeg får ællinger omkring den 21-22 maj

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #23 Dato: 01 Maj , 2012, 00:23 »
jeg har aldrig oplevet at andre ænder LØB ind og lagde et æg når der først er en der ligger og ruger. hos mig forlader de kun reden meget kort. lige for at ligge en klat, spise lidt og drikke/bade. det hele tager max 10 min oftest kun få min.

så jeg ville ikke bekymre mig om at andre lagde æg i reden.

men det er nok en meget god ide at give dem et ekstra hus hvis der kun er det hun ligger i. min ene and ligger i deres læhus hvor de andre ofte ligger. det har ikke givet problemer endnu.


man skal regne rugetiden ud fra hvornår anden har lagt sig på alle æggene og ruger fast. og ikke hvornår den lagde det første æg.

hos mig går der mellem 32 og 37 dage. jeg regner fra dagen efter jeg ser hende have lagt sig til de kommer ud.

jeg har en der næsten lige har fået ællinger. hun lå i 37 dage.



hvis jeg ikke kan se en skruk klat ligge efter et par dage så smider jeg simpelthen anden ud for at spise og drikke. så jeg er sikker på hun får lidt. det gør jeg næsten ved alle ænderne der ligger, og det accepterer de fint.

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #24 Dato: 08 Maj , 2012, 17:43 »
lige opdatering. der er klækket 1 ælling det ser ud til den har været ud i min. 24 timer, helt tør og fuld mobil. Andemor har 12 æg endnu... har forstyrret hende og lyst par æg, de er på vej....men list endnu...
 det værste er at den lille ælling ligner til forvæksling en moulard... hvordan pokker har en moulardæg sniget sig under hende? nu må jeg hellere holde øje med hende ellers forlader hun reden med den ene og hendes æg  går bare til. Moskusser  skal have noget mere under mor end moularder!
høns, ænder, hunde, katte...

Offline tina fredskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #25 Dato: 09 Maj , 2012, 19:50 »
Hej er der nogen der kan hjælpe mig med et svar :-) jeg vil rigtig gerne have nogle danske landænder gående sammen med mine 3 muskos ænder kan jeg anskaffe mig 2 nu hvor de 2 hunner jeg har ligger på æg eller bliver der røre i ande gården  ;D og kan man anskaffe sig en andrik også så der er 2 andrikker sammen  /o

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #26 Dato: 09 Maj , 2012, 20:45 »
jeg vil da skyde på at du kan godt skaffe dig de 2 landænder og en andrik og så bare skærme dem fra de 2 der ruger... andrikken bliver beskæftiget af de 2 damer så de  moskusser kan få ro . Du kan også få dig nogle ællinger   nu og vente til næste år med at få afkom fra dem. det giver måske mere ro.
hvis du ikke skærmer de 2 racer fra hinanden kan du risikere at få krydset afkom(moskusser (han)krydset med landand (dame)giver moularder)
høns, ænder, hunde, katte...

Offline tina fredskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #27 Dato: 12 Maj , 2012, 11:05 »
Juhu....... Så kom der endelig ællinger her til morgen var lystig pippen i reden,  ved endnu ikke hvor mange  /o

Offline tina fredskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 6
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #28 Dato: 13 Maj , 2012, 20:34 »
Hvad gør jeg min ande mor har rejst sig fra reden med 9 ællinger men der ligger stadig 2 der lige er blevet klækket og nogle æg der er ved at klækkes hun virker ikke intereseret :-) hvad skal jeg give dem, er det nok at give dem opstartsfodder eller skal det blandes med vand.:-)

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #29 Dato: 13 Maj , 2012, 20:54 »
startfoder er fint og vand ved siden af, hvis hun ikke vil passe dem skal de under varmelampe... ret hurtigt de skal være tørre, måske vender hun tilbage her til aften så er de i varmen under hende- bare hold øje med dem alle.
høns, ænder, hunde, katte...