Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg moskusænder :-)  (Læst 20962 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
æg moskusænder :-)
« Dato: 31 Marts , 2012, 16:23 »
JUBIIIIIIII!!!! I dag fandt jeg en bitte rede med hele 4 stk moskusande æg i :-) /o

nu er mit spørgsmål så bare... skal jeg bare lade æggene  ligge og hvornår begynder de at ruge???

eller skal jeg samle dem ind??

det er meningen at jeg gerne vil have nogle ælinger  :D

nøj jeg kan slet ikke få armene ned..er bare så glad...
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline claus74

  • Bruger
  • Indlæg: 237
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #1 Dato: 31 Marts , 2012, 17:17 »
Hej

Moskus samler gerne en god stor flok æg sammen. De lægger som regel æg til reden er fuld. De deler også meget gerne rede med hinanden uden problemer.
Når reden er fuld(i ændernes verden), giver de sig til at ruge og man ser dem kun i få og korte perioder når de skal have vand og føde.
Jeg ville lade æggene ligge. Når der er godt en uges tid henne, så kan du prøve at gennemlyse æggene. Er de befrugtede lader du dem bare ligge og fjerner de dårlige. Er de alle ubefrugtede fjerner du dem og æglægningen starter på ny inden for ret kort tid.
Der kan godt være lidt opstartsproblemer især for 1.årsdyr, men det løser sig som regel med tiden.

Held og lykke med de kommende ællinger

Hilsen Claus

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #2 Dato: 31 Marts , 2012, 19:05 »
jeg har ingen ænder set ruge på dem...  men æggene ligger inde i andehuset hvor alle 4 moskusænder sover om natten....

jeg prøver at lade dem ligge og ser hvad der sker.. men hvor er det bare spændene at de nu også ligger æg :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #3 Dato: 31 Marts , 2012, 19:30 »
hvis du har flere ænder der lægger æg i samme rede så kunne det være ide at skrive dato på dem, de kan blive ved og inden en af dem beslutter sig at ruge er del af æggene for gamle. MIn veningdes 2 moskusser har nu lagt til sammen 24 æg og ingen af dem har tænkt sig at ruge på dem, så  nu har hun begyndende problem hvis de ikke sanrt sætter sig bliver æggene gamle og klækningsprocent lavere.
havde hun markeret dem kunne man fjerne de gamle æg når anden begynder at ruge.
det er så kun hvis du har flere ænder der samler i fælles rede.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #4 Dato: 31 Marts , 2012, 20:13 »
jeg har 3 hunner og en andrik der går sammen.. så de fælles om reden for tjekkede andehuset i forgård og der var ingen æg.....

hvor gamle må æggene være???

eller hvornår er de for gamle til at ruge på??
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #5 Dato: 31 Marts , 2012, 21:23 »
hmmm svært at sige 3 uger vel er ok... hold da op hvis der går 3... det kan blive stoooor rede, må vi håbe på at en af dem sætter sig på de første 20.
det gør min 20 æg kan de fint ruge på, flere har jeg ikke prøvet.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Echo

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 115
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #6 Dato: 01 April , 2012, 08:10 »
De første eggene som kom fra mine moskusender var for små til at jeg ville ha ruget på dem. Pass på at de har riktig str før du samler dem til utruging ;D

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #7 Dato: 01 April , 2012, 11:08 »
okay så skal jeg tage de første æg fra..hvor længe ???
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #8 Dato: 01 April , 2012, 15:26 »
mine har lagt æg længe og de var fra start lige så store og fine som de plejer, så hvis de ikke er unormalt små ville jeg ikke fjerne dem.


min ene and ligger nu på 24 æg, og havde en sidste år der lå på 26 æg. der var kun en enkelt eller to der ikke var befrugtede ellers kom alle ællinger ud.



har en enkelt and der ligger et æg hver dag nu og det tager jo 20-25 dage før reden er fyldt. det har aldrig givet problemer med æggene blev for gamle.


men de laver jo hurtigt en rede fuld når de er flere om det :-) den der ligger og ruger nu var de også flere om at lægge æg i, så den blev hurtigt fyldt. få dage før hun ligger sig på æggene kan du se dun i reden for så begynder den and der vil ruge at plukke sig.

de kan også godt finde på at lægge sig på færre æg, har haft flere der lagde sig på 10 eller færre æg.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #9 Dato: 01 April , 2012, 16:54 »
maja tusind tak for dit indlæg... jeg synes deres æg er rigtig flotte store efter det er nybegyndere alle mine ænder er fra sidste år af  /o
der er slet ingen tvivl om at andrikken er rigtig god til at holde sine damer til..men om de er befrugtet vil tiden vise..

men er det er problem at de alle 4 deler hus??? skal jeg evt. bygge et ande hus mere???

der er i dag 6 æg i reden :-) /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #10 Dato: 01 April , 2012, 21:06 »
vores 2 damer lå på hver sin rede men desværre den ene sat sig en uge før den anden så kom ællingerne hurtigere, den anden tog den nemme løsning... adopterede par stykker og så gik hun af reden, da måtte rugemaskinen hjælpe ... men det kan lade sig gøre at have par reder i samme hus. Det er hellere ikke sikker at alle vil ruge, bare se tiden an. /o
høns, ænder, hunde, katte...

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #11 Dato: 05 April , 2012, 12:18 »
mine går alle sammen med den/de der ruger. har ikke oplevet at det gav problemer.
hun får lov at ligge i fred.

jeg indhegner så ællinger og mor når de klækker, men kun fordi at de ellers vil blive taget af krager. har et par gange haft nye ællinger gående med de store uden problemer.

det har først givet problemer når jeg har haft to der fik ællinger samtidig, så er jeg nød til at hegne dem ind med hver deres ællinger. ellers vil den højest rangerende hugge alle ællinger og det syntes jeg er synd for den der står tilbage uden nogle.


men det er meget forskelligt hvor godt andemor passer på hendes ællinger. og det tror jeg er afgørende for om det går godt eller ej når de skal gå sammen alle.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #12 Dato: 10 April , 2012, 18:39 »
reden med ande æg er ved at være godt fyldt og så i dag min sorte moskus and komme ud fra huset af midt på dagen..da jeg kom med foder... spændene om hun har lagt sig på reden...

planen er nu at der skal en ande hus mere i andegården... så de andre kan gå der ind...
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #13 Dato: 12 April , 2012, 09:51 »
fik talt æg derude i går og der er 20 æg dog er de nu blevt delt i to reder så mon ikke der er 2 der ligger æg derude nu
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: æg moskusænder :-)
« Svar #14 Dato: 17 April , 2012, 09:31 »
jubiii kan ikke få armene ned min sorte moskus and ruger nu på 25 æg!! jeg skal ud og have mærket æggene når hun ellers vil ud od strække benene
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder