Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: andeæg og hønseæg sammen  (Læst 3322 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tjavs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
andeæg og hønseæg sammen
« Dato: 28 Marts , 2012, 20:02 »
Hej
Det er netop lykkedes at udruge seks kyllinger i vore nye amerika rugemaskinen (den lille blå). Nu vi fået 10 moskusandeæg. Kan de udregnes sammen med hønseæggene.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: andeæg og hønseæg sammen
« Svar #1 Dato: 28 Marts , 2012, 20:14 »
jo du skal bare huske at det tager længere tid for moskusæg  end hønseæg.
21 dage- for høns og ca 33-35 moskusæg så måske sætte moskusæg først og efter  små 12-14 dage hønseæg. 
høns, ænder, hunde, katte...

Offline Alfred Kirk

  • Bruger
  • Indlæg: 377
Sv: andeæg og hønseæg sammen
« Svar #2 Dato: 29 Marts , 2012, 01:40 »
Har hørt at det er svært at ruge moskusandeæg ud i maskine, det går bedst når anden selv udfører jobbet. Ande- og hønse æg skal ikke have samme fugtighed, så det vil være svært at få en positiv oplevelse ud af at ruge dem sammen. 
Mvh Alfred Kirk
Australorps, Minorka, Spanier, Maran, Spidstoppet Appenzeller, Sebright
Svanegæs
Raceduer: Farveduer, Vorteduer, Kæmpeduer, Strukturduer
Udl. Tumlinger
www.raceduen.dk
www.australorpsklubben.dk
www.maranklub.dk
www.primafoder.dk

Offline tjavs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: andeæg og hønseæg sammen
« Svar #3 Dato: 29 Marts , 2012, 07:41 »
Tak for svarene..
Jeg har læst mig til at andeæg som minimum skal have en fugtighed på 55 og hønseæggene har jeg udruget ved 50 - 55.. Så er det jo jeg tænker, ku man så ikke ramme en fugtighed på 55 og så få et positivt resultat eller er jeg helt galt på den... Omvendt kan jeg forstå der er delte meninger omkring vigtigheden af fugtighed, men jeg er jo helt grøn såe....

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: andeæg og hønseæg sammen
« Svar #4 Dato: 29 Marts , 2012, 08:07 »
Og så er der lige det med at svømmefugle og hønsefugle ikke må være sammen. P.ga af smittefare. Og det gælder også for æggene.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Søren K. Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 24
Sv: andeæg og hønseæg sammen
« Svar #5 Dato: 29 Marts , 2012, 09:33 »
Hej
Du kan sagtes ruge ande æg og hønse æg sammen. Hvis du vil have dem til at klække samtidig skal de selvfølgelig lægges i maskinen forskudt.
Jeg har selv ruget både gåse, moskus, landand, høns og fasaner samtidig og det er gået godt både med klækning og overlevelse af resultatet. Så kan det godt være at man ikke må pga. smittefare. Men er moderdyrerne sunde og raske og ægge rene, hvor skal smitten så komme fra?
Det er rigtigt at moskusæg kan være svære at ruge. Et godt råd er at lyse tit, 1-2 gange i ugen, for at se hvordan luftblæren er. De første gange jeg rugede moskusæg, havde jeg dem ude til luftning 20-30 min. om dagen. Det gør jeg ikke mere, men synes dengang jeg havde bedst resultat af det. Før som nu klækker stor set alt hvad der er befrugtet.
Men prøv dig frem. Går det galt, ja så har du måske lært nogle ting, som du kan bruge til næste forsøg.
Mvh. Søren
Mine dyr.
Store Hvide Wyandotter og Store sussex i Hvid/sort Columbia. Duer af Kobber gimpler og krydsnings spise duer. Gule og Røde Guldfasaner. Hvide, Blå og Sorte Løbeænder,  Hvide og Sortbrogede Moskusænder, flerfarvede landænder og Grå Svanegæs.

Offline tjavs1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: andeæg og hønseæg sammen
« Svar #6 Dato: 29 Marts , 2012, 13:19 »
Det lyder dælme godt..  :D Så prøver jeg sgu.. Man bliver jo helt ivrig efter de nye kyllinger er kommet... Så lever vi med risikoen for smittefare.. De voksne dyr er alle sunde og raske..
En af vores grå landgæs ruger i stalden på naturlig vis, så det bliver spændende..