Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: moskus andrik, hævede tæer?  (Læst 4679 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
moskus andrik, hævede tæer?
« Dato: 10 Marts , 2012, 19:39 »
Jeg fik to nye andrikker her i efteråret.

og syntes lidt fra start den ene gik lidt kluntet og mærkeligt, men lagde ikke så meget i det.


da det så blev meget frost og de kom på stald opdagede jeg han var meget tyk hudet omkring den midterste tå. det sidder mest lige hvor tåen starter og lidt ud og til hver side, ud på svømmehuden. men kun på den midterste tå. det er begge ben men værst på det ene.

tænkte han måske havde fået lidt frost i benene, selv om de andre slet ikke havde noget tegn på frost. tæerne så dog normale ud i huden/farve da det blev tøvejr igen og de kom ned til vandhullet. syntes han gik mere normalt på det tidspunkt.

han går dog stadig lidt mærkeligt, og er nu blevet den nederste i hierakiet. var ellers ham der bestemt af de to andrikker da de gik i stalden. nok derfor jeg ikke lagde så meget i at tæerne så lidt underlige ud, for han kunne sagtens jage med ham den anden.


nå, men mit spørgsmål er om der er noget at gøre med tæerne?? har aldrig set sådan noget lign. før hos mine ænder og frygter jo lidt han har gået med det siden jeg fik ham.

det ligner lidt det der sker når tæerne får frost. hvor de svulmer op ( og senere dør huden. men huden dør så ikke her, men ser normal og pæn ud)

kan det mon være betændelse der er i huden?

Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #1 Dato: 12 Marts , 2012, 13:51 »
Det lyder lidt som der har været frost i fysser - Har selv et par ænder, som har fået frostskader - desværre.

Mvh.

Lars
Lars

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #2 Dato: 12 Marts , 2012, 18:03 »
jeg har haft flere ænder med frostskader sidste og forrige år, og det er ikke det ham her har. men det ligner lidt forstadiet til det, lige efter de har fået frost hvor det hæver op. men efter det bliver huden jo mørk og falder senere af.

det var netop for at undgå det skete igen at de kom på stald, og ingen andre har haft det mindste. som skrevet er jeg næsten sikker på han har haft det inden frosten, da han har gået mærkeligt siden jeg fik ham.

frostskader rammer altid yderste dele af tæerne først. havde en ung andrik der fik så slemme frost skader at efter huden var faldet af kun havde lidt stumper af tæerne tilbage, slet ingen svømmehud. han blev aflivet.



vil se om jeg kan få min kæreste til at tage billeder af det her en dag og ligge ind. måske det kan hjælpe.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #3 Dato: 25 Marts , 2012, 11:58 »
stadig ingen billede da jeg ikke kan overføre fra mobil til computer. må have fundet kameraet frem.


fik kigget nærmere på ham i går og det er selve tåen der er en stor byld eller lign på. den sidder under foden og lugter faktisk lidt. det ser meget ubehageligt ud da han jo går på den store klump hele tiden. det mærkelige syntes jeg er at det er begge fødder.

vil jo nødig aflive da han kommer fra den anden ende af landet, og skulle være den nye avlshan til de blå. og han har ikke været helt billig. men han skal jo heller ikke gå og lide.


slet ingen der har set lignende, eller ved hvor jeg måske kan finde noget om det?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #4 Dato: 25 Marts , 2012, 12:06 »
Det lyder da som noget, der kan klares med noget antibiotika. Prøv at ringe til Maribo Dyrehospital og hør hvad de skal have for at se på en platfod med ømme fusser. De plejer at være meget rimelige med priserne, selvfølgelig mest hvis man bruger dem ofte ;). Det er jo ærgerligt at miste et dyr man har brug for i avlen. Og nej, selvfølgelig skal han ikke gå rundt og have ondt.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #5 Dato: 25 Marts , 2012, 12:54 »
Jeg tror også der skal noget antibiotika til, men du kan jo prøve hvis han ernogenlunde omgængelig at lave en blaje lunken vand med sæbespåner i, det kan drive betændelse ud, af selv de mindste huller.
Tjek om der er sår, så der kan komme sæbe under, og sid med ham med fødderne i vand i et kvarters tid. hver dag i et stykke tid.
Måske han elsker det, fordi det lindre, men muligheden er selvfølgelig også at han slet ikke vil have fødderne i vandet, og så var det jo bare et forsøg, jeg ville lade dyrlægen beslutte hvad der skal ske med din andrik
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #6 Dato: 25 Marts , 2012, 15:29 »
Det lyder, som om din andrik har bumblefoot.

Jeg har ikke fundet noget dansk navn på infektionen, men den skyldes en stafylokok. Det rammer især gnavere og fjerkræ. Et lille sår bliver inficeret, og så kommer der en byld. Det skulle ikke smitte andre dyr.

Behandlingen går i første omgang ud på at klemme eventuel betændelse ud og holde såret rent. Men der skal også noget antibiotika til, så du kommer nok ikke uden om dyrlægen. Så vidt jeg har kunnet læse mig frem til, har svømmefugle sjældnere regulært pus siddende i bylden - måske fordi de bader så tit.

Hvis du googler "bumblefoot" og "waterfowl", kan du finde en masse billeder og informationer; mest på engelsk.
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #7 Dato: 26 Marts , 2012, 22:08 »
gåsepigen:

det lyder da til det er det han har.  skal jeg indenfor en dyrlæge tror jeg nu hurtigt det løber op i hvad jeg har givet for ham desværre, og må indrømme at så meget vil jeg ikke ofre.

vil da lige søge og se billeder.

har aldrig set det før, og har haft mange mange moskus.


ved du om det bare er noget de pludselig får, af uforklarlige årsager eller hvordan kommer det?
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #8 Dato: 26 Marts , 2012, 22:26 »
fik kigget billeder og er da ret sikker på det er bumblefoot han har.

kunne læse at det kan komme hvis der er kommet en rift eller lign. i huden.
skal lige tænke over hvad jeg gør med ham.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #9 Dato: 26 Marts , 2012, 22:28 »
fod bad til betændte tæer er fantastisk  /o og så ender i jo med at blive meget fine venner  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #10 Dato: 27 Marts , 2012, 01:46 »
Måske er nogle ænder bare mere disponeret for den slags infektioner end andre?

På det amerikanske gåseforum, http://www.backyardchickens.com/f/47/geese, dukker der jævnligt gæs op med bumblefoot. Amerikanerne har tit meget langt til nærmeste fjerkrædoktor - vi snakker dagsrejser - og mange prøver derfor selv at behandle deres dyr. De bruger tit noget salve, der hedder Neosporin og noget, der hedder Terramycin. Jeg ved ikke, om man kan få noget lignende i håndkøb her i landet, men det var da værd at undersøge. Ellers kan det jo være, at dyrlægen kan være behjælpelig med den del. Mange dyrlæger har stor forståelse for, at man ikke har råd til at få hele behandlingen hos dem - og mange af dem vil, ligesom vi, det bedste for dyrene.

Der ligger en rigtig fin beskrivelse med fotos af en hjemmebehandling af bumblefoot her: http://www.backyardchickens.com/t/236649/bumblefoot-surgery-with-pics-and-how-to Der er også en meget lang tråd, hvor en del af billederne mangler, men hvor det hele ender lykkeligt for hønen til sidst. Den ligger her: http://www.backyardchickens.com/t/575024/bumblefoot-surgery-first-time-pg-1-second-time-pg-3-graphic

Det er godt nok en høne, der er patienten, men fremgangsmåden må være den samme for en and:

1. Rens foden grundigt.
2. Sæt den i blød i meget salt vand.
3. Skær med en skalpel rundt langs den sorte sårskorpe i midten af bylden.
4. Fjern skorpen.
5. Sæt foden i blød i saltvandet ind imellem.
6. Fjern det pus (det skulle være oste/gummiagtigt i konsistensen), som sidder i såret.
7. Klem og grav med en pincet for at få mere pus frem - og fjern det. Det kan tage en time at få alt fjernet.
8. Kom salve på og forbind foden med elastisk, selvklæbende forbinding. Forbindingen må ikke strammes.
9. Skift forbindingen med et par dages mellemrum.
10. Hold anden på tør grund, så længe såret heler.

Det kan måske være en fordel at være to til processen - én holder anden, og den anden styrer skalpel og pincet. Jeg har prøvet at bruge en loddekolbe til at stoppe en blødning, da Keld havde brækket en tånegl - og der var vi også to. Jeg ville bestemt nødig have fægtet omkring med en varm loddekolbe, samtidig med at jeg skulle holde en bange, blødende og sprutskidende gås.

Der kan komme meget blod, men det bør ikke afskrække dig. For det første ser det altid voldsommere ud, end det er. For det andet kan svømmefugle koncentrere deres blodtilførsel til de vigtigste organer, så der skal virkelig meget til, før de svækkes af blodtab. Det fortalte min dyrlæge, og det var rart at vide, da jeg stod i gråd og panik med hvad der så ud som en styrtblødende gås.

Held og lykke med projektet!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #11 Dato: 27 Marts , 2012, 09:58 »
Neosporin er en antibiotisk salve, som ganske rigtig kan købes i håndkøb i USA, den kan også købes under andre "no brand" navne. Jeg har den altid i huset, for den er god til "alting". Jeg tror desværre ikke man kan købe noget tilsvarende i håndkøb i DK. Men man kunne måske puste noget penicillinpudder i såret, efter det er renset.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #12 Dato: 27 Marts , 2012, 22:05 »
tak for den fine og lange beskrivelse. det lyder godt nok meget omstændigt og så med begge fødder på min.

jeg tvivler på man kan se sådan en mørt plet på hans ben. hele foden er mørk og den store "byld" ligner resten af tåen syntes jeg.


men tror da jeg vil prøve at holde ham i sæbevand og se om det mon kan hjælpe.

han er desværre ikke den tammeste and.

jeg har jo et vandhul de drikker og bader i, så det vil være svært at undgå at han kommer deri. selv om jeg ikke ser han bader, men kun drikker.

vil nødig skille ham ad fra de to damer han går sammen med, da den ene lægger æg som jo gerne skulle blive ved at være befrugtet.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: moskus andrik, hævede tæer?
« Svar #13 Dato: 28 Marts , 2012, 08:57 »
Hvis det er forostet pus så er det svært at få ud bare ved sæbevand, for at sæbevand skal have en virkningm skal det kunne komme ud enten gennem et hul der er i bylden, eller et hul du laver, og da det er fast masse, så vil det tage hele andens levetid at få ud.
muligheden er der hvis det er flydende pus der kan drives ud.
Min gås havde sådan en forostet ting på kinden, og den blev åbnet og smurt med antibiotika, og det var dyrlægen der gjorde det, under fuld bedøvelse, og jeg smurte hver dag, til den til sidst vente vrangen ud af og faldt af.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn