Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Nu vi taler om dyremishandling  (Læst 4730 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Mvh
Erik Andersen

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #1 Dato: 10 December , 2011, 01:29 »
Puha det fanme heller ikke iorden.. >:(
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #2 Dato: 10 December , 2011, 07:30 »
nøj noget svineri
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #3 Dato: 10 December , 2011, 09:13 »
ja det er en voldsom behandlig. Læste den artikkel om det danske forsøg med og producere foigras. Det ved jeg ikke om det lyder så meget bedre.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #4 Dato: 10 December , 2011, 13:10 »
er der ikke noget med at hvis man giver dem en super sukkerholdig kost så kan man få samme "lækre lever" ?

Ja det var så også det som stod i artiklen et hop længere inde som også jes referere til...

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #5 Dato: 10 December , 2011, 13:22 »
det var det der stod, men uanset foder metode må det da gi dyret problemer skulle man mene. Sundt kan det ikke være, men hvis leve alderen alligevel ikke er lang er det ikke sikkert det har nogen betydning
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Bolding

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 439
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #6 Dato: 11 December , 2011, 22:47 »
De fleste dyr kan vist leve med ret nedsat leverfunktion uden at mærke til det fordi leverceller fungerer uhyre effektivt. Men med meget nedsat leverfunktion vil dyret selvfølgelig føle sig sygt. Det bliver så naturligvis ikke bedre af at man ligefrem mishandler dyrene for at opnå denne dårligdom.
Hvis man på een eller anden måde kunne påvise at dyrene der opfodres langsommere og på proteinrig og sukkerholdig kost ikke når at få så skadet lever at de mærker til det, så er den metode helt fin for mig. Men i bund og grund synes jeg at foie gras er en kedelig og meget opreklameret spise

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #7 Dato: 12 December , 2011, 08:07 »
nogen må ha ern dårlig smag i munden, og jeg tænker ikk på gåsen. der jo ikk kan smage andet end røret /d

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #8 Dato: 12 December , 2011, 08:09 »
Så skal DF måske også lige kigge lidt på burhøns, skrabehøns, bundne søer og mink.  ???
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #9 Dato: 12 December , 2011, 10:43 »
hvad er det folk har imod mink.  ???

Offline Gåsepigen

  • Bruger
  • Indlæg: 587
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #10 Dato: 12 December , 2011, 10:53 »
Citér
Men i bund og grund synes jeg at foie gras er en kedelig og meget opreklameret spise

Jeg kan heller ikke lide det (smagte det engang i 80'erne på et fly; måske ikke de bedste omstændigheder for en smagstest :-\), så det er ikke det store personlige offer for mig at opgive. Men det gør mig både arrig og ked af det, at det overhovedet er lovligt at behandle dyr på den måde. Jeg kunne måske forstå det, hvis de foregik et sted bag 17. bjergkæde i Kina, hvor befolkningen ikke ligefrem var præget af oplysning, uddannelse og velfærd. Men at man tillader den form for systematisk mishandling i et land, vi normalt sammenligner os med (Frankrig) - det går over min forstand.

Ét er, at dyrene over-/fejlfodres til at få fedtlever. Som Bolding skriver, mærker de måske ikke så meget til den nedsatte leverfunktion. Det, de bestemt mærker til, er den øgede vægt af leveren (6-900 for en gåselever; 5-700 g. for en andelever). En normal and "slæber" rundt på 70 g. lever. De tvangsfodrede ænder/gæs kan næsten ikke bevæge sig pga. vægten.

Tvangsfodring fatter jeg simpelthen ikke - det hører for mig at se hjemme i middelalderen. Men selv uden tvangsfodring lever de stakkels kræ under forhold, som får danske hønsebure til at ligne eksklusive festlokaler.

Citér
Så skal DF måske også lige kigge lidt på burhøns, skrabehøns, bundne søer og mink.

Ja, der er nok at tage fat på. Men mon ikke DF ville risikere regulær vælgerflugt, hvis de begyndte at stille krav om bedre dyrevelfærd, hvor det virkelig kan mærkes - nemlig på forbrugerens pengepung? Buræg og industrikyllinger er jo så dejligt billige!
1.0 Jensen - grå dansk mixgås fra 18. juni 2018
0.1 Magda - fin fransk Toulousegås fra juli 2020
2.0 huskat

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Nu vi taler om dyremishandling
« Svar #11 Dato: 12 December , 2011, 11:02 »
Så billige er det nu heller ikke og jeg mener det er mere et spørgsmål om priotering og holdning i stedet for råd. For ser man hvad hvad folk ellers smider i indkøbskurven, så ville der også råd til det.

Jeg snakkede forøvrigt forleden med en kollega, og samtalen faldt på æg og ja han købte skam buræg, for det var store æg med 2 blommer (frasortede til butik, men solgt ved stalddøren). Og ja hans kommentar til der var at hønsene nok var ligeglade om de sad tæt sammen i burene, han sad jo også og spiste frokost sammen med sine kollegarer på lidt plads. ???

Og for de fleste er høns bare nogle dumme skabninger som, ja kan behandles så dårligt som muligt.
« Senest Redigeret: 12 December , 2011, 11:07 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub