Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: endelig ællinger  (Læst 1230 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline andershojen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
endelig ællinger
« Dato: 24 Juni , 2011, 18:40 »
Jubi endelig lykkedes det at der kom ællinger. godt nok kun 2 ud af 15-16 æg. Andemor delte reden i 2 et par gange, hvor halvdelen af æggene blev sorteret fra.
Men nu vil jeg jo gerne nå at få nogle flere ællinger i år. Min plan er lidt at tage ællingerne fra andemor, og have dem under varmelampe. Så kan hun lægge æg igen. Det skal lige siges at andrikken "mangler" hende, hun har lagt på æggene i 42-44 dage, og han går alene.
Er det helt galt eller??
1-5 Stor lys sussex
1-3- Moskus ænder
0-0-10 wyandotter
1-4 dværg brahma
0-0-13 andre høns
0-1-1 halvefede katte(sidste 1 betyder steriliseret)
1-0 Collie
0-6 Finuldsfår
1-0 Marskfår
1-2- 14 Fransk Vædder

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: endelig ællinger
« Svar #1 Dato: 24 Juni , 2011, 20:41 »
Det der med ællinger er lidt svært, for ænder er faktsisk lidt sære.
Prøv at se om hun overhovedet gider passe de to, for det er ikke sikkert at to stmulerer hendes moderinstinkt nok, og så går hun fra dem.
Du skal også være opmærksom på om andrikken gider have dem gående, for de kan være ret voldsomme ved de små.

Det kan være det løser sig hvis hun ikke gider de to, for så går hun jo tilbage til at være en and der lægger æg og følges et stykke tid med andrikken.

Du kan også gøre kort proces og spare en ekstra rugetid, ved at købe en flok daggamle og give til damen, så der er nok til at hun gider være mor.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline andershojen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 31
Sv: endelig ællinger
« Svar #2 Dato: 24 Juni , 2011, 20:59 »
Jeg har lige taget den ene ælling fra andemor, den anden kan jeg ikke finde i det lille hus. Så jeg tænkte hvis jeg skulle have bare en and måtte jeg flytte den for sig selv.
 Nu får hun lige ro til i morgen og så lukker jeg hende ud til andrikken
1-5 Stor lys sussex
1-3- Moskus ænder
0-0-10 wyandotter
1-4 dværg brahma
0-0-13 andre høns
0-1-1 halvefede katte(sidste 1 betyder steriliseret)
1-0 Collie
0-6 Finuldsfår
1-0 Marskfår
1-2- 14 Fransk Vædder