Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: gås kontra gase  (Læst 18149 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
gås kontra gase
« Dato: 09 Juni , 2008, 10:29 »
Hej

Hvorledes kan man se forskel på gås og gase? Kan man danne par ud af en broget landgås og eventuel en hvis gase? Kan en gase have mere end en gås?

Mvh.

LARS
Lars

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: gås kontra gase
« Svar #1 Dato: 23 Juni , 2008, 16:15 »
Er der da slet ingen som kan hjælpe mig omkring kønsbestemmelse?


Mvh.

Lars
Lars

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: gås kontra gase
« Svar #2 Dato: 23 Juni , 2008, 18:13 »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: gås kontra gase
« Svar #3 Dato: 24 Juni , 2008, 23:08 »
Hej Ina - Ja, jeg har set  billederne men jeg må nok indrømme at jeg ikke har vendt bunden i vejret på dyrene, og tror helt ærlig ikke jeg kan kende forskel på dims 1 og dims 1 ::) ::)

Er der ikke nogle signifikante kendetegn som f.eks næb-  ell. hovedform eller hvad ved jeg??!!

Mvh.

Lars
Lars

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: gås kontra gase
« Svar #4 Dato: 24 Juni , 2008, 23:39 »
tykkere hals og kraftige ben, hører til gasen, men det er jo betinget af at du har en af hver så du kan sammenligne. ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: gås kontra gase
« Svar #5 Dato: 13 August , 2008, 13:10 »
Jamen jeg har hele ti stk som jeg skal have sorteret. En gase samt to gæs undgår øksen her til efteråret og skal  gå som avlsdyr - MEN jeg skal jo så have dem kønsorteret, hvilket giver mig grå hår................... :-\ :-\ :-\
Lars

Offline m.andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 32
Sv: gås kontra gase
« Svar #6 Dato: 13 August , 2008, 14:42 »
Du kan få mange grå hår inden du får det mysterium løst...  ;D Jeg tror også du kan gå ud fra at dem der skræpper mest og kommer tættest på hegnet, truende, er gaser. Men det er slet ikke spor nemt at se. Jeg ville tage den største og kraftigste, med den længste hals som gase, og to mindre og mere tilbageholdende dyr som gæs. Og så finder du vel ud af resten til sommer...

Rie Møbjerg

  • Gæst
Sv: gås kontra gase
« Svar #7 Dato: 12 ſeptember , 2008, 00:00 »
Hej Lars.
Vi har også gæs, og skal have sorteret et par fra.
Vi har de seneste dage observeret at når vi vander dem, i en "sandkasse", går en gås derned og kort efter kommer en gase og parrer sig med hende. det skulle efter sigende være godt at vælge to som vælger hinaden. Ved ikke om du kan bruge det til noget. De er på nuværende tidspunkt ca 5 måneder.
Rie

Dr.Hansen

  • Gæst
Sv: gås kontra gase
« Svar #8 Dato: 01 Oktober , 2008, 21:01 »
Jeg er ekspert til at se forskel på om det er en gås eller en gase. Nogen tror, man kan se det på næbbet og nogen tror, at man kan se det på størrelsen, og nogen tror når de bliver voksne er de et par.

Man kan se forskel ved at vende bunden i vejret på den og se efter. En landgås og en hvid gase kan godt parre med hinanden. Husk at der altid skal være vand i din dam, så er der større chance for at der sker noget.

Det er bedst at det er en gase og to gæs. Det er det allerbedste. Og det duer ikke med to gaser og en gås.

Med venlig hilsen
Dr. Hansen :)

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: gås kontra gase
« Svar #9 Dato: 01 Oktober , 2008, 21:04 »
Hej Dr. Hansen.

Er din kønsbestemmelse af gæs ligesom billederne her: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Avl/K%c3%b8nsbestemmelseAfG%c3%a6s
Hilsen Susanne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: gås kontra gase
« Svar #10 Dato: 01 Oktober , 2008, 22:14 »
Jeg har to hunner, og de parer gladeligt hinanden i mangel af bedre  ;D
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: gås kontra gase
« Svar #11 Dato: 03 Oktober , 2008, 22:01 »
Jeg synes altså at det er ret svært med de billeder!!!!!

Jeg skal slagte første rundte på tirsdag og er lidt på herrens mark omkring hvilke dyr som skal i fryseren og hvilke som skal gå til avl............       
Lars

Offline Lyøgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 27
Sv: gås kontra gase
« Svar #12 Dato: 02 November , 2011, 10:01 »
gaser de hvæser, det gør damerne ikke!!! har jeg hørt

Offline Sunkist82

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 69
Sv: gås kontra gase
« Svar #13 Dato: 02 November , 2011, 15:27 »
Vipse her på siden har givet mig stor hjælp. Hun har forklaret at man skal observere dem når de bare går rundt, altså ikke i en madsituation. Så skal man høre på deres "pludren", og modsat menneskene så har gæssene den dybeste og gaserne de lyse. Det hjalt ihvertfald mig til at finde ud af at jeg havde 3 gaser og 6 gæs.
Håber at det kan hjælpe dig ;-)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: gås kontra gase
« Svar #14 Dato: 02 November , 2011, 23:06 »
gaser de hvæser, det gør damerne ikke!!! har jeg hørt

Det kan godt være at du har hørt dette. Men det passer ikke. Gæssene/hunnerne væser også. Så deeet...

Danny
Himlen bør altid være blå!