Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skadedyr (rotter)  (Læst 2295 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Birthe68

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Skadedyr (rotter)
« Dato: 06 Februar , 2023, 09:03 »
Hej :)

Hvad er jeres erfaringer med bekæmpelse af rotter? Vi står med et mere eller mindre akut problem og jeg er bange for, at de kan nå igennem væggene. Jeg læste, at der ikke er det, en rotte ikke kan gnave sig igennem.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Skadedyr (rotter)
« Svar #1 Dato: 06 Februar , 2023, 09:55 »
Indtil du får et svar her i dit opslag, kan du prøve at søge på 'rotter' i søgefeltet her på Forum

Der ligger mange erfaringer
https://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=search2
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Skadedyr (rotter)
« Svar #2 Dato: 06 Februar , 2023, 10:13 »
Allerførst skal du melde det til kommunen. Det har du pligt til.
De sender en rottefanger ud, og hos ham/hende får du hjælp og gode råd.
Det er ikke altid nok, du skal selv sætte fælder op, chekke dem dagligt, fjerne og rydde op de steder hvor de gemmer sig, fjerne overskydende foder hver dag. Måske sætter rottefangeren gift op, det hjælper også.
Men der er ingen nemme løsninger, og min erfaring er, at har man høns, så har man også rotter. Det handler om at begrænse dem.
Det er effektivt at have en kat eller 2, men de skal være skarpe, og ikke sådan nogle gamle drenge som ligger her og snorker i min sofa.
Nogle hunde er også meget effektive.

Offline Birthe68

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Skadedyr (rotter)
« Svar #3 Dato: 06 Februar , 2023, 10:45 »
Indtil du får et svar her i dit opslag, kan du prøve at søge på 'rotter' i søgefeltet her på Forum

Der ligger mange erfaringer
https://fjerkrae.dk/prod/index.php?action=search2

Det vil jeg prøve - tak.

Offline Birthe68

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Skadedyr (rotter)
« Svar #4 Dato: 06 Februar , 2023, 10:49 »
Allerførst skal du melde det til kommunen. Det har du pligt til.
De sender en rottefanger ud, og hos ham/hende får du hjælp og gode råd.
Det er ikke altid nok, du skal selv sætte fælder op, chekke dem dagligt, fjerne og rydde op de steder hvor de gemmer sig, fjerne overskydende foder hver dag. Måske sætter rottefangeren gift op, det hjælper også.
Men der er ingen nemme løsninger, og min erfaring er, at har man høns, så har man også rotter. Det handler om at begrænse dem.
Det er effektivt at have en kat eller 2, men de skal være skarpe, og ikke sådan nogle gamle drenge som ligger her og snorker i min sofa.
Nogle hunde er også meget effektive.

Hej Marie. Jeg har anmeldt det via https://www.borger.dk/Handlingsside?selfserviceId=52897244-d382-435c-b68c-e19d7920c8df i Svendborg Kommune, men jeg har før hørt, at det ikke ændrer meget på den situation, man står i. Jeg skal finde en løsning, som ikke er afhængig af kommunen. Det går nok lidt hurtigere - tænker jeg :)

God idé med kattene, men vi har en katte allergiker i hytten, som får svært ved at trække vejret, hvis vi får kat igen :(

Jeg tror jeg læser lidt videre.

Tak for dit svar!

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Skadedyr (rotter)
« Svar #5 Dato: 06 Februar , 2023, 16:40 »
Gift udlagt af kommunens rottefænger er effektivt. Tro mig, har prøvet det tit. Den lille pose med blåt hårdt gift, er effektiv.
Pas på med at have et fyldt foderstativ med korn/piller hele tiden, dagen lang  - efter jeg gik over til at fodre lidt men tit, hjalp det - for som andre skriver. Du slipper aldrig helt af med rotter, når du fodre med korn/piller.

Offline Birthe68

  • Bruger
  • Indlæg: 4
Sv: Skadedyr (rotter)
« Svar #6 Dato: 07 Februar , 2023, 16:49 »
Gift udlagt af kommunens rottefænger er effektivt. Tro mig, har prøvet det tit. Den lille pose med blåt hårdt gift, er effektiv.
Pas på med at have et fyldt foderstativ med korn/piller hele tiden, dagen lang  - efter jeg gik over til at fodre lidt men tit, hjalp det - for som andre skriver. Du slipper aldrig helt af med rotter, når du fodre med korn/piller.

Godt råd, tak! Det kan jeg bruge  :)

Offline BKP

  • Bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Skadedyr (rotter)
« Svar #7 Dato: 08 Februar , 2023, 16:22 »
Få jer en dansk/svensk gårdhund og en kat eller to. Effektive og miljø venlige. 🐶🐱

Vi bor på en ejendom og har høns. Ingen rotter. 👍