Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Udrugning i hønsehus?  (Læst 2151 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frølund

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Udrugning i hønsehus?
« Dato: 25 August , 2021, 22:06 »
Godaften
Jeg har for første gang en skruk høne, og det foranlediger jo en del spørgsmål!
Jeg indrettede efter forskrifterne en rede til hende i en rugekasse. Den placerede jeg i køkkenhaven ved siden af hønsegården, og flyttede hende i ly af mørket til den nye rede. Da vi ikke selv har hane, havde naboens høns leveret befrugtede æg til denne rede.
Desværre hoppede hun af reden ved daggry og brugte hele dagen på at finde er hul i hegnet tilbage til flokken (når hun ikke lige nød, at hun nu havde adgang til det forjættede land, køkkenhaven).
Efter hun havde ignoreret reden i rugekassen en hel dag, blev hun genforenet med flokken - og har fluks trillet deres æg sammen under sig i hønsehuset og lagt sig på dem.
Nu melder der sig følgende spørgsmål:
1) var det en fejl at placere hende så tæt på flokken, men alligevel ikke sammen med dem?
2) kan det lade sig gøre, at hun udruger naboens æg i hønsehuset? Det er jo ikke den model, jeg har læst i bøger og på nettet! Hvordan forholder de andre høns i hønseflokken sig til kyllinger, der ikke er deres egne?
3) hun stjæler med næb og klør alt hvad de andre lægger i hønsehuset. Og da de i fællesskab er blevet enige om ikke at bruge redekasserne, men gøre deres æg i en lille bunke hø, har hun nemt ved at få dem kradset til sig. Lidt hurtig hovedregning siger mig, at hun på 21 dage ender med at ligge på 84 ubefrugtede æg + de befrugtede jeg henter hos naboen. Forstyrrer jeg hende for meget, hvis jeg hver aften løfter hende af reden og tager de ubefrugtede æg?

Håber, der sidder nogle erfarne hønseholdere derude😊

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 110
Sv: Udrugning i hønsehus?
« Svar #1 Dato: 26 August , 2021, 09:57 »
Godaften
Jeg har for første gang en skruk høne, og det foranlediger jo en del spørgsmål!
Jeg indrettede efter forskrifterne en rede til hende i en rugekasse. Den placerede jeg i køkkenhaven ved siden af hønsegården, og flyttede hende i ly af mørket til den nye rede. Da vi ikke selv har hane, havde naboens høns leveret befrugtede æg til denne rede.
Desværre hoppede hun af reden ved daggry og brugte hele dagen på at finde er hul i hegnet tilbage til flokken (når hun ikke lige nød, at hun nu havde adgang til det forjættede land, køkkenhaven).
Efter hun havde ignoreret reden i rugekassen en hel dag, blev hun genforenet med flokken - og har fluks trillet deres æg sammen under sig i hønsehuset og lagt sig på dem.
Nu melder der sig følgende spørgsmål:
1) var det en fejl at placere hende så tæt på flokken, men alligevel ikke sammen med dem?
2) kan det lade sig gøre, at hun udruger naboens æg i hønsehuset? Det er jo ikke den model, jeg har læst i bøger og på nettet! Hvordan forholder de andre høns i hønseflokken sig til kyllinger, der ikke er deres egne?
3) hun stjæler med næb og klør alt hvad de andre lægger i hønsehuset. Og da de i fællesskab er blevet enige om ikke at bruge redekasserne, men gøre deres æg i en lille bunke hø, har hun nemt ved at få dem kradset til sig. Lidt hurtig hovedregning siger mig, at hun på 21 dage ender med at ligge på 84 ubefrugtede æg + de befrugtede jeg henter hos naboen. Forstyrrer jeg hende for meget, hvis jeg hver aften løfter hende af reden og tager de ubefrugtede æg?

Håber, der sidder nogle erfarne hønseholdere derude😊

Jeg vil forsøge at svare på dine spørgsmål.

1) Næh - det er såmænd ikke en fejl, at hun ruger i nærheden af flokken, men de fleste skrukker vil ikke finde sig i at få anvist en anden rede, end den de selv har valgt at lægge sig i. Er det nødvendigt at flytte en skruk, er det bedst at gøre det, når alle æg er klækket. En skruk vil følge sine kyllinger næsten lige meget hvorhen, men ofte vil en skruk hellere opgive rugeprojektet end at blive tvunget til at ruge i en ikke selvvalgt rede.

2) Ja, det kan fint lade sig gøre, at skrukken ruger i en rede i hønsehuset og har fri adgang til udenfor. Skrukken skal nok fortælle resten af flokken, at de skal holde sig fra hendes kyllinger. Ved at lade en skruk ruge og opfostre kyllinger i samme omgivelser som resten af flokken, vil man helt slippe for de integrations-problemer, som kan opstå, når kyllingerne bliver store nok til at skulle klare sig selv og alligevel på et tidspunkt skal indlemmes i flokken. Alle kender alle fra starten.

3) Når en skruk ruger i et rum, hvor andre høner lægger æg, er det MEGET vigtigt, at man mærker rugeæggene med en blyantstreg og dagligt fjerner nye æg fra reden. Hvis der er en hane i flokken, vil æg som løbende kommer til danne fostre i forskellige aldre og det giver noget frygteligt rod - og stress for skrukken, når de første æg begynder at klække og skrukken ved, at der er liv i mange flere æg, men hun bliver nødt til at gå af reden med de klækkede kyllinger. I dit tilfælde vil de tilførte æg ikke være befrugtet, men de vil fylde op og forhindre, at hele æggebunken - og hermed de vigtige rugeæg holdes ordentlig varme.
En skruk, som ligger fast, bliver ikke forstyrret ved, at man dagligt lægger hende ved siden af reden, mens man fjerner hendes sidste tyvegods af æg.


Når man ruger kyllinger ud så sent på sæsonen, er det en god ide at sørge for, at der er lys i hønsehuset nogle timer om morgenen, inden solen står op. De korte dage med færre lyse timer forhindrer kyllingerne i at have nok lyse timer at æde i, hvilket giver mindre og mindre robuste individer. Dette gælder fra sidst i september og helt til næste forårs komme.

Pøj, pøj med projektet
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Frølund

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Udrugning i hønsehus?
« Svar #2 Dato: 26 August , 2021, 19:30 »
Mange tak for grundigt svar Helle, det er en stor hjælp!
Vi skal nok sørge for at fjerne de stjålne æg - skulle bare være sikker på, at jeg ikke utilsigtet fik hende til at stå af reden før tid.
Tak for tippet med lyset, det havde jeg heller ikke mødt i mine bøger.
Vi har kun tidligere haft isa Brown, der ikke har været i nærheden af skrukke, så det er helt som at være førstegangsforældre igen. Der er både glæde, spænding og en stor portion usikkerhed med i projektet - fra min side, ikke hønsenes😅