Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet  (Læst 3932 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #30 Dato: 26 November , 2013, 20:14 »
Nogle mennesker hakker ud efter andre, ligesom hvis det var en hønsegård.  ;)
Det kunne jeg aldrig gøre. At alle trives i et firma, betyder meget for dens overlevelse. Men min kollega har åbenbart et behov for at hakke. Hvorfor er ikke til at vide. Måske føler hun sig usikker.  :-[
Men jeg har arbejdet med hende ca 10 år og tror ikke det ændrer sig. Det har været sådan fra dag et og er hverken blevet bedre eller værre.
Så når du Anders også har gjort alt, derfor er det ikke sikkert at der bliver nogen ændring. Du vil om ti år, glæde dig over at du trods alt ikke skal være sammen med den sure dumme mand hver dag. Og at du er et anstændigt menneske, som man ikke kan pege finger af. Måske er de fleste naboer også skiftet ud til den tid.


De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #31 Dato: 26 November , 2013, 20:24 »

Så når du Anders også har gjort alt, derfor er det ikke sikkert at der bliver nogen ændring. Du vil om ti år, glæde dig over at du trods alt ikke skal være sammen med den sure dumme mand hver dag. Og at du er et anstændigt menneske, som man ikke kan pege finger af. Måske er de fleste naboer også skiftet ud til den tid.

Jeg regner ihvertfald med at være flyttet videre ud på en gård med 5-10 hektar jord om 5 - 10 år hvis mine planer holder  ;)
Og det plejer de at gøre  ;D
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #32 Dato: 26 November , 2013, 20:25 »
Det lyder lækkert. Bare det var mig.  :)
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #33 Dato: 26 November , 2013, 20:34 »
Men jeg har arbejdet med hende ca 10 år og tror ikke det ændrer sig. Det har været sådan fra dag et og er hverken blevet bedre eller værre.

Har du overvejet at spørge hende ... sådan bare helt oprigtigt for at forstå hendes bevæggrunde.
Måske hun ikke er af den opfattelse, at hun hakker - måske hun bare ER sådan ... det ville jo være en hjælp til hende så - hende selvforståelse.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #34 Dato: 26 November , 2013, 20:52 »
Jeg har overvejet mange ting. ::)  Men har bare valgt at affinde mig med det. Vores tid sammen er med kunder omkring os hele tiden, hvor jeg så skal videre til næste sted, når jeg er færdig. Men situationen ville klart også være en anden, hvis vi var i den samme afdeling, havde samme chef og delte paucer. Har også haft den tanke, at hendes opførsel er hendes måde at være på.  :o Det er jo muligt, vi er alle sammen forskellige.
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Lmidtgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 17
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #35 Dato: 26 November , 2013, 23:30 »
Hej Anders,
Her hos mig kender jeg selv til problematikken. Jeg tror faktisk at jeg pralede af at min håne næsten ikke galede i en af dine tråde i Facebook gruppen... Det har så ændret sig sidenhen. Naboen har nemlig påfugle og de larmer på alle tider af døgnet hvis de hører den mindste lyd. Det har jeg lært at leve med, MEN mine håne som plejede at gale to gange når han blev lukket ud, har besluttet sig for at han ikke vil finde sig i noget fra påfuglene så han svarer igen og det synes naboerne ikke er fedt. Personligt hører jeg aldrig påfuglene mere men jeg vågner nu hver gang hanen siger det mindste kvæk og ligger og krummer tæer ved tanken om at naboen også kan høre ham. Nogle gange bliver han vækket kl 2 om natten og så skal han give sit besyv med, men når han er ude om dagen nøjes han med at skule ondt efter dem :-) der er nemlig lige den detalje at påfuglene ofte er i MIN have... Min pointe er, at hvor er det ærgerligt at det ikke er muligt at snakke fornuftigt om tingene som voksne mennesker :-\
1,5 gråstribet maran
1,2 guld vildtfarvet silkehøns

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #36 Dato: 27 November , 2013, 09:08 »
Man kan ignorere og vænne sig til mange lyde HVIS man vil (for ellers ville folk ikke kunne bo i storbyer, tæt på togstationer og flyvepladser).

Men har man først tunet ind og overbevist sig selv om at hanegal er den værste lyd i verdenen så er det svært og man måske samtidigt ikke kan lide naboen, men tør ikke at sige det direkte, så er der jo en grund til at klage over hanen.
« Senest Redigeret: 27 November , 2013, 10:00 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina ♦

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 590
    • Naturens Gaver
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #37 Dato: 27 November , 2013, 11:55 »
Man kan ignorere og vænne sig til mange lyde HVIS man vil (for ellers ville folk ikke kunne bo i storbyer, tæt på togstationer og flyvepladser).

Men har man først tunet ind og overbevist sig selv om at hanegal er den værste lyd i verdenen så er det svært og man måske samtidigt ikke kan lide naboen, men tør ikke at sige det direkte, så er der jo en grund til at klage over hanen.

 /o
Christina

5 dværg farverolles høner

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #38 Dato: 24 Marts , 2014, 09:48 »
Nå, der skulle åbenbart pustes lidt til sagen igen i dag..

Fik en besked på facebook om at min hane havde været et negativt samtaleemne til en fest i forsamlingshuset forleden.. men intet om hvem det var der havde et problem med hanen denne gang..

Små landsbyer er åbenbart til tider som børnehaver... *suk*
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #39 Dato: 24 Marts , 2014, 09:51 »
Det er dælme op ad bakke med sådan nogle naboer - at de ikke bare kan give besked direkte, hvis de har et problem. 

Jeg lå selv kl. 5 i morges og krummede tæer, da Napoleon startede sirenen ... nu bor de jo nærmest under åben himmel, mens jeg bygger nyt ... så den gik rent ind (lydmæssigt).  Så jeg har lidt travlt med at få færdiggjort hønsehuset nu ;)

Håber du får løst det.
Vil det ikke blive løst, når du bygger nyt (og bedre isoleret) ?
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #40 Dato: 24 Marts , 2014, 09:57 »
Det er dælme op ad bakke med sådan nogle naboer - at de ikke bare kan give besked direkte, hvis de har et problem. 

Det er også bare træls så at vide at man er "uønsket" i byen på en eller anden måde, men ikke vide hvem det er der synes det.. Og med gøende hunde, kørende knallerter og legende børn er der også mange andre støjsendere i nabolaget, for ikke at tale om solsorten og duerne..

Jeg lå selv kl. 5 i morges og krummede tæer, da Napoleon startede sirenen ... nu bor de jo nærmest under åben himmel, mens jeg bygger nyt ... så den gik rent ind (lydmæssigt).  Så jeg har lidt travlt med at få færdiggjort hønsehuset nu ;)

I det mindste er du jo igang med at bygge om lige nu  ;)

Håber du får løst det.
Vil det ikke blive løst, når du bygger nyt (og bedre isoleret) ?

Jeg ved ikke om det løser problemet, der var jo tidligere nogen der var utilfreds med at hanen galede i løbet af dagen... Og det problem løser et massivt muret hønsehus jo ikke..

Lige nu har jeg mest lyst til ikke at bygge mere om i forhold til hønsene, og så se bare vente og se hvad der sker..

Og ellers stille og roligt kigge videre efter drømmeejendommen med godt med jord til og langt til naboerne!  <A

*SUK*
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Connie

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #41 Dato: 24 Marts , 2014, 10:08 »
Det er også bare træls så at vide at man er "uønsket" i byen på en eller anden måde, men ikke vide hvem det er der synes det.. Og med gøende hunde, kørende knallerter og legende børn er der også mange andre støjsendere i nabolaget, for ikke at tale om solsorten og duerne..

Præcis ... her i weekenden har der været legende børn og gøende hunde, der har blandet sig med Napoleons galen ... men umiddelbart synes mine naboer jo bare, at det er hyggeligt. Jeg forstår slet ikke, at det ene skulle være værre end det andet.

Da jeg læste din historie, besluttede jeg mig også at tage fat i "problemet", inden det blev til et - og skrev ud til alle mine naboer og bad dem sige til, hvis der var støjgene, så jeg ikke fik det at vide gennem andre - eller kommunen.


I det mindste er du jo igang med at bygge om lige nu  ;)

Ja - jeg blev pludselig lidt presset, da naboen (som jo har accepteret, at hønsegård og -hus ligger tættere på sket end kommunens regler) har sat huset til salg  :o  ... så var det med at få lagt tag på i et ruf, så en evt. køber ved, hvad de får med af udsigt til naboen ;)

Men jeg har valgt kun at isolere med 45mm.  Min datter, som bor direkte ud til hønsehuset, kan sagtens sove om morgenen for Napoleons galen, som det har været indtil nu. Derfor tænker jeg, at 45mm må være nok.  Der er jo ingen krav fra kommunen om, hvor meget der skal isoleres - blot at det enten skal isoleres eller mørklægges.


Lige nu har jeg mest lyst til ikke at bygge mere om i forhold til hønsene, og så se bare vente og se hvad der sker..
Og ellers stille og roligt kigge videre efter drømmeejendommen med godt med jord til og langt til naboerne!  <A

Det tror jeg også, at jeg ville vælge ... det koster kassen at bygge nyt, kan jeg fortælle   :o   ... og hvis du alligevel ikke kan stille dem tilfreds, så er det jo ligemeget.

Hvis jeg selv stod i situationen, så ville jeg vælge at droppe hanen. Men det var så også en beslutning, jeg havde taget, inden jeg valgte at få hane - at den skulle ikke betyde dårligt naboskab.
Nybagt hønseejer :)
0,2 børn
1,1 Maran S/K,  0,1 Maran B/K,  0,2 Wyandotter - sølv sortrandet,  0,1 New Hampshire
1,1 katte,  0,2 kaniner

Offline Hundstrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #42 Dato: 24 Marts , 2014, 20:35 »
Høflighed/hensyntagen tolkes ofte af visse personer som svaghed. Jeg er selv opdraget i sådan en familie. Begynder derfor altid med den positive tilgang, men kan i den grad finde bremsen når jeg fornemmer at de prøver at køre rundt med mig. Mit første hønsehold bestod af 3 høns uden hane i en kolonihave i byzone. Omgående klager fra nabos nabo - som iøvrigt brokkede sig over ALT. Hun fik lige den klare besked at jeg da gerne gik af med mine 3 høns, men så måtte hun også fjerne sin nybyggede (ulovlige) udestue. Hørte aldrig en lyd fra hende mere.
Nogle skal bare have grovfilen, du har jo selv løsningen, giv da besked til sendebudet som åbenbart er mellemmand, om at du er træt af deres ganske uberettigede brok, så hvis de ikke er tilfredse med hvad du har gjort, så vil du holde høns/hane i h.t. gældende bestemmelser for området, ganske som vi andre gør. Nu er jeg så heldig at den ene nabo også har en hane i et ikke støjdæmpet hus, har også her via mellemmand (hans mor) hørt at den anden nabo er lidt træt af at høre vores dværghane. Han har vist helt glemt at han selv havde 3 store haner da vi flyttede ind for 7 år siden, det generede ham åbenbart ikke dengang, men da i den grad os, men vi har aldrig sagt noget - vi var jo flyttet på landet ;o) Så den besked vil han få, hvis han henvender sig.

Offline TosseTina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 563
  • Brug ikke vold, hent hellere en større hammer.
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #43 Dato: 24 Marts , 2014, 20:52 »
Det er faktist rigtigt. Man kan være så selvopofrende og give alt, men det er stadig ikke nok. Til sidst når man er blevet trampet på og ikke har mere at give, har prøvet alt positivt og siger stop, så bliver de samme umulige mennesker, faktisk til at leve med. Det har jeg bare aldrig forstået og trives derfor bedst med dyr.  :laugh:
De bedste hilsner fra
Tina
Medl af Praktisk økologi
1.0 sort/sølv Maran
0.3 blå/sølv Maran
0.1 blå/kobber Maran
0.4 blandet Maran & Orpington
0.1 orange sort båndet dværg wyandotte
0.1 araucana blå guld halset
Masser af koi, emder og guldfisk uden tal.
1.0 Homo Sapiens hvid race

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Håndtering af naboklager ved hønsehold på landet
« Svar #44 Dato: 28 April , 2014, 07:25 »
Nå, igår var den så galt igen her hos os  /d

Hilste pænt på en nabo gennem hækken (en nabo jeg ellers kun har snakket med 1-2 gange på to år) da de ikke deler vej med os og vi blot har en bøgehæk på bagsiden af deres skur til fælles.

De var ikke glade for vores høns der kaglede og hanen der galede og vækker deres barnebarn når det er på besøg og sover ude. Ligesom de kan høre hønsene og hanen når de sidder på terassen.
Jeg forsøgte høfligt at spørge om ikke det så også var et problem med solsorten, da den jo til tider overdøver hanens galen alt efter hvor den lige sidder og putter sig, eller om den anden nabo der har en hund der står og gør. Eller de mange havemaskiner man kan høre sådan en flot søndag som igår. Men nej, det var jo naturligt, men høns og haver hører ikke til her i byen, der skulle jeg tage og flytte ud på landet mente han.

Vi blev enige om at vi ikke var enige og så gik vi ellers hver til sit igen. Så må jeg se om det giver flere sure miner.

Heldigvis glæder jeg mig over snart at skulle forære 9 kyllinger til min nabo mod nord, der er godt igang med at bygge hønsehus  /o

P.S. Jeg troede sådan set at jeg boede på landet når jeg var flyttet ud i en lille landsby og bor i landzone, men der kan man jo åbenbart tage fejl.
« Senest Redigeret: 28 April , 2014, 07:33 Fra Anders Christensen »
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk