Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mine hjemmelavede redekasser  (Læst 6118 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Mine hjemmelavede redekasser
« Dato: 11 Juli , 2013, 10:37 »
Hej Folkens
Så fik jeg lavet nogle redekasser til mine wyandotter.

Jeg havde læst mig frem til at de burde være ca 40x40 cm til "stor race" så det lavede jeg dem, og da jeg har seks høns (og en enkelt hane til naboernes store "fornøjelse") tænkte jeg at jeg ville lave tre redekasser så der er plads til en skruk en dag.

I bagklogskabens lys er de måske lidt rigeligt store, men når nu de bliver hængt op i huset så der er gulvplads under dem går det nok alligevel, men 120x40 cm fylder ret meget på gulvet i et godt 3 m2 stort hønsehus :)

De fire endestykker måler 40x40x60 og bunden er 120 cm lang og fordelt i de tre rum, taget er hængslet og kan vippes op og måler 125x55 så det giver lidt mere mørke i kasserne.

Samlet pris: 40 kroner for hængslerne, resten var materialer jeg havde i forvejen fra andre projekter.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #1 Dato: 11 Juli , 2013, 10:38 »
Og lige de sidste par billeder.

Tanken er at  hænge dem ca 45 cm op og måske lave en lille hønsestige derop :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #2 Dato: 11 Juli , 2013, 10:49 »
Bare en tanke - Kunne du ikke have monteret redekassen udvendig på huset?

Vores er monteret udvendig, og jeg har så hængslet bagvæggen, så vi let og bekvemt kan samle æggene sammen udefra.
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #3 Dato: 11 Juli , 2013, 10:50 »
Det ser da bare fint ud!
Nogle maraner, nogle araucana.

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #4 Dato: 11 Juli , 2013, 10:51 »
Det kunne jeg godt, men huset er bygget af 5 cm tykke planker og isoleret med 70 mm rockwoll og afsluttet med en pladevæg indvendigt, så ville jeg hellere have dem indenfor i stedet for at ødelægge væggen. Og så længe de kommer op i højden er det jo nok ikke noget problem med størrelsen, hønsene bruger jo som sådan ikke "luftrummet" i huset  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #5 Dato: 11 Juli , 2013, 17:53 »
Jeg nyder at se den omhyggelighed du også giver detaljerne og godt at se hvordan der er tænkt over det.
Jeg er spændt på hvordan OSB-kommer til at fungere, umiddelbart er den jo langt mere åben i strukturen end støbefineren. Mine første var af spånplade og det gik vel ok. Nu er de fleste med volierenet i bunden og det fungerer godt

Rasmus

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #6 Dato: 11 Juli , 2013, 18:01 »
Jeg nyder at se den omhyggelighed du også giver detaljerne og godt at se hvordan der er tænkt over det.

Mange tak skal du have, jeg er dog i tvivl om hvilke detaljer det er du tænker på - At jeg har skåret hjørnerne af låget er af hensyn til min egen klodsethed når jeg skal ind i huset, og i den anden ende af hensyn til hønsenes klodsethed :)

Jeg er spændt på hvordan OSB-kommer til at fungere, umiddelbart er den jo langt mere åben i strukturen end støbefineren. Mine første var af spånplade og det gik vel ok. Nu er de fleste med volierenet i bunden og det fungerer godt

Jeg har OSB plade som møgbræt under siddepindene, det fungerer fint, det suger ihvertfald ikke og klatterne er lige til at skrabe af. Og så er det seriøst voldsomt meget billigere end støbeplade, indersiden af hønsehuset er også beklædt med det.

... nu må de bare gerne blive gamle nok til at lægge æg, tak!
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #7 Dato: 11 Juli , 2013, 18:29 »
Mange tak skal du have, jeg er dog i tvivl om hvilke detaljer det er du tænker på

Det ser ud som om du har skåret lægteenderne lodret under siddepinden over kasserne. Smigen i hvert fald tæt på set fra dine billeder. Men generelt er der en omhyggelighed  som er god at se

Rasmus

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #8 Dato: 11 Juli , 2013, 18:40 »
Det ser ud som om du har skåret lægteenderne lodret under siddepinden over kasserne. Smigen i hvert fald tæt på set fra dine billeder. Men generelt er der en omhyggelighed  som er god at se

Ahh ja, det har du jo ret i, det skal jo helst både være funktionelt og æstetisk udholdeligt, og så ville et skarpt hjørne der måske give hønsene knubs når de flyver op og ned, så det hele skulle gerne gå op i en højere enhed.

Næste projekt bliver nogle siddepinde i gården rundt omkring, de har allerede forsøgt at sidde i de 2 cm tykke "bøgetræer" der står derude, det holder de ikke rigtigt til  :)
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Mine hjemmelavede redekasser
« Svar #9 Dato: 21 Juli , 2013, 15:53 »
Jeg måtte desværre konkludere at de tog for meget plads i hønsehuset, og endte med at lave en lille fiks løsning i stedet for.

Så nu er de faktisk til overs og bliver sat til salg lige om snart.

Den alternative løsning blev som vist herunder, med to redekasser under siddepindene. Hønsene elsker i forvejen at putte under buske, så det vil jeg tro kommer til at fungere fint.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk