Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mit første fasan udrugnings resultat  (Læst 1851 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Mit første fasan udrugnings resultat
« Dato: 18 Juli , 2013, 11:13 »
Jeg fik æg med post, de fleste ødelagt grundet hård håndtering. Heldigvis var der 6 æg med kun delvis løs luftblære, som røg i rugemaskinen med spidsen nedad.

Ud af dem var 4 befrugtet, og udviklede sig fint. De stod med spids nedad de første 10 dages tid hvor jeg vendte dem lidt skrå 1-2 gange om dagen. I går klækkede så en, som desværre har spagat ben trods fint underlag. Jeg har nu givet den plaster rundt om så den kan holde benene normalt, men med den metode kan de jo ikke gå rundt selv kun sidde og stå.

Jeg har kyllinger som er lidt over en uge den kan gå hos, men ikke før dens ben forhåbentlig har rettet sig jo.

Det pokkers er jo, at der ikke kommer flere end den ene som skulle være en hvidtoppet kalij.

Hvor længe kan jeg holde den i rugemaskinen ? , så helst den fik bedst mulighed for og rette benene inden jeg sætter den ud til de almindelige kyllinger.

Hvor man kan få råd omkring fasan hold ? Og hvor man jeg måske finde samme race helst på sjælland ?

Offline Bente E.

  • Bruger
  • Indlæg: 967
Sv: Mit første fasan udrugnings resultat
« Svar #1 Dato: 18 Juli , 2013, 18:41 »
Det er jo godt nok ærgerligt, at du ikke fik mere ud af rugningen. Her hos mig er årets fiasko 20 wyandot-æg, hvoraf nul komma nul blev til noget. Det er meget lidt at få efter tre ugers venden og vanden og gøren-ved.

Næste gang du ruger fasaner ud, kan du måske være lidt mere forberedt - vide noget mere og have læst om netop din fasanart. Jeg har fundet et link, der vist handler om jagtfasaner. Mon ikke du kan søge mere specifikt på netop din art for at få det helt rigtige.


http://jaegernesmagasin.dk/leksika/fasan-opdraet-forlobet-aeg-kylling
Nogle maraner, nogle araucana.