Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Æglægning?  (Læst 19313 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Æglægning?
« Svar #30 Dato: 30 Januar , 2013, 18:20 »
Foder ad libitum kan være en udemærket løsning. Men man kan jo have et ønske om, at de skal spise mere varieret end de ellers ville gøre. Man kan også have et ønske om, at de skal søge mere foder selv, end de ellers ville gøre. Det behøver ikke have noget at gøre med at være nærig.
Jeg bruger fx langt flere penge på foder, end hvis de fik det dyreste færdigfoder ad libitum. Så kunne jeg jo beskylde folk der gør det for at være nærige.

Der er vel heller ikke mange der ville fodre deres hund ad libitum. Det bliver de vel ikke nærige af.

Og der er andre måder hvorpå man kan sikre sig, at dyr nederst i hierarkiet får deres del. Ved at sprede foderet på jorden, eller ved at fodre i flere skåle på en gang.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Æglægning?
« Svar #31 Dato: 30 Januar , 2013, 18:30 »
Foder ad libitum kan være en udemærket løsning. Men man kan jo have et ønske om, at de skal spise mere varieret end de ellers ville gøre. Man kan også have et ønske om, at de skal søge mere foder selv, end de ellers ville gøre. Det behøver ikke have noget at gøre med at være nærig.
Jeg bruger fx langt flere penge på foder, end hvis de fik det dyreste færdigfoder ad libitum. Så kunne jeg jo beskylde folk der gør det for at være nærige.

Der er vel heller ikke mange der ville fodre deres hund ad libitum. Det bliver de vel ikke nærige af.

Og der er andre måder hvorpå man kan sikre sig, at dyr nederst i hierarkiet får deres del. Ved at sprede foderet på jorden, eller ved at fodre i flere skåle på en gang.
Jeg har aldrig tænkt over, at høns kan få foder "ikke ad libitum". Her får hønsene ikke foder strøet i gården af hensyn til rotter (de HAR været her i år, så nul foder udenfor). Hønsene hos mig får foder ad libitum, da det er langt det letteste når man har omtrent 30 høns fordelt på tre hønsehuse. Jeg kan nøjes med at efterfylde foder en gang om ugen, og ikke tænke på det hver dag, i en ellers travl hverdag.

Jeg er så heldig, at jeg bor på 8 tdr. land, så hønsenes behov for skrab, søgen og higen får de dækket, når de kommer på friland om eftermiddagen, hvor samtlige høns spæner direkte mod yndlingdesitnationerne som fx mirabelletræet, rhododenronbedet, hækken eller skovbrynet med grantræerne (og så det andet hold der spæner op på terrassen for at tigge mad ved terrassedøren ;)).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æglægning?
« Svar #32 Dato: 30 Januar , 2013, 18:44 »
Jeg har igennem snart mange år kun fodret om morgen til de voksne dyr med x-antal gram pr. dyr. Og det fungere helt fint her hos mig.

Selvfølgelig skal alle dyrene kunne komme til så de får foder allesammen.

Om jeg så er nærig, mon dog, jeg tror der er mange herinde som ville falde ned af stolen, hvis jeg skrev hvad jeg bruger af penge på min hobby. 

Der er også forskel på færdigfoder (korn og protein %), her skal man også lige se på indlægssedlen. 
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Æglægning?
« Svar #33 Dato: 30 Januar , 2013, 21:13 »
Jeg ved ikke om det er mig der har misforstået noget?
Vores har fri adgang til ægligningspiller (ful af pep) Fra om morgen indtil de går til køjs. Samt dagens køkkenrester. Det bliver supleret med en blanding af tørret ærter, majs, og lidt hvede. Her til fri adgang til haven. De dage hvor der har været træls vejr, og de ikke gider ud, spiser de meget, og de dage, hvor de nærmest ikke går ind, forsvinder der ikke meget, da de åbentbart, foretrækker krible-krable <R
De ligger fint med æg.
Jeg har bare fået fortalt fra min mor, som har fået det fortalt af min bedstefar. De har altid sagt, man skal være forsigtig, med  ikke at gøre hønsne fede, for fede høns ligger ikke ikke æg. Og så har de remset Af hvede bliver de fede. Af byg, blir de tyk. Af havre, blir de magre.
Ville bare sparke ind, at de nok ikke skal have fri adgang til f.eks. hvede, men omvendt heller ikke kun til protein. 
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Æglægning?
« Svar #34 Dato: 31 Januar , 2013, 09:18 »
Jeg  må også blande mig i mit ynglings emne, foder 8)
Jeg tror at  for de fleste af os fodring handler ikke så meget  penge, der er noget andet. For mig en af grundene at holde høns og rette snør i fodring er at de "bytter" fødeemner som  jeg ikke gider spise, som  græs, snegle, orm, ukrudt og køkken  rester til noget som  jeg syns smager godt, som  æg og kyllingekød.
Hønse er den nemmeste hus dyr at fodre, den  tåler næsten alt, til og med fodring "bon  appetit" ::), det gør de andre husdyr ikke.
Høns (og de andre husdyr) skal have de næringsstoffer i de mængder som  de behøver ikke for lidt og helst ikke formeget. Ja jeg foder "bon appetit" fodri det er nemmest og jeg a lige vel ikke har kontrol over hvad de selv finder i haven, og hønsene kan tåle det. Det er ikke det mest optimal løsning, men det går.
Fabrikere hønsepiller er lang fra gode og uproblematiske. Samtlige ikke økologiske piller indeholder genmodificerede majs og soya samt kemisk fremstillede kunstige aminosyrer, det er et problem for mig, når jeg selv skal spise æggene og kødet.
De økologiske hønsepiller, specielt tilskudspiller har lige lovlig lav protein indhold pga enorm mangel på økologisk protein i god kvalitet i Europa. En problem til er at fødeemder i pillerne er malet og hønsenes kråse kommer ikke til arbejde, den har en  vis påvirkning i hele fordøjelsen.
Mine høns få en hjemme lavet kornblanding som  lige nu bestå af havre, ærter, hirse, og solsikker. Slagtekyllinger få oven i det majs. Få at supplere protein sammen sætning få de også surmælk blandet med rapskager og ensilage.
Som  supplement bruger jeg stadig hønsepiller men planlægger  udfase det, de spiser ikke ret meget af pillerne lægger a lige vel godt med æg.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #35 Dato: 31 Januar , 2013, 09:48 »
Fra igår fik de fuldfoder ad libitum. Der er rigeligt for de har ikke spist op endnu.

Hønsegården blev færdig igår så nu har de ca 150 m2 at hygge sig på når de har lyst. Der står lidt vand i bunden af haven med alt det sne der er smeltet så om et par dage kan jeg inddrage de sidte 50-80 m2 i gården.

Når i siger æglægningspiller mener i så tilskudsfoder?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Æglægning?
« Svar #36 Dato: 31 Januar , 2013, 10:09 »
Begge, æglægninger kan være  fuldfoder eller tilskud. den  menes til æglæggende høns, til forskel fra  kyllinge- eller voksenfoder.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Æglægning?
« Svar #37 Dato: 31 Januar , 2013, 10:19 »
her får de fuldfoder til æglæggende høns, de får knust majs som guf,de får
køkkenaffald samt salat , kål eller hvad jeg lige har.
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #38 Dato: 01 Februar , 2013, 11:32 »
Findeler i grøntfoder eller får de det bare i store stykker? Det er som om de ikke gider at spise de store og hårde grøntsager som gulerødder og rødbeder.

Skal de lige en hurtig tur under kniven eller i foodprocessoren?
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline fle.bir

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 393
Sv: Æglægning?
« Svar #39 Dato: 01 Februar , 2013, 11:33 »
koger og hakker dem
Birgit
Chaboer
Grønlægger
Kochin
New Hampshire
blåpandet amasone gøjer

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Æglægning?
« Svar #40 Dato: 01 Februar , 2013, 11:42 »
Vores gider heller ikke det hårde så det kommer i hakkeren, og kartoffelskræller får et opkog.Det hele bliver blandet, med dagens overskud fra madpakker og måltider.
Hvis du giver dem æg så husk at koge og mose dem så ikke de genkender dem, ellers risikere du at få høns der får smag for æg og æder dem i reden ::)
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline jaller9849

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 95
Sv: Æglægning?
« Svar #41 Dato: 01 Februar , 2013, 11:52 »
Burde det ikke være nok med en gang i foodprocessoren?

Vi vil ikke give æg. Vi synes ikke det er etisk korrekt at fodre dem med æg. Men hver sit temperement der :-)
Jacob
1.3 Orpington stor sort
11 orpington kyllinger sort/gul

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Æglægning?
« Svar #42 Dato: 01 Februar , 2013, 12:16 »
Findeler i grøntfoder eller får de det bare i store stykker? Det er som om de ikke gider at spise de store og hårde grøntsager som gulerødder og rødbeder.

Skal de lige en hurtig tur under kniven eller i foodprocessoren?

Jeg river dem på rivejern (rå)
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Æglægning?
« Svar #43 Dato: 01 Februar , 2013, 16:35 »
jeg putter det i minihakkeren hvis det er store stykker. Men så bliver alt så osse spist  :D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Æglægning?
« Svar #44 Dato: 01 Februar , 2013, 17:16 »
Vi vil ikke give æg. Vi synes ikke det er etisk korrekt at fodre dem med æg. Men hver sit temperement der :-)

Jeg respekterer fuldt ud dit etiske standpunkt, men jeg spekulerer på hvor langt du har tænkt dig at gå? Det er jo rigtig dejligt - og bæredygtigt - at fodre hønsene med rester fra køkkenet, og der er jo rigtig mange fødevarer hvor æg indgår. Skraber man så remuladen af børnenes madpakkerester? Altså ikke fordi det i bund og grund rager mig - jeg er bare nysgerrig ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.