Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Medlemspræsentation  (Læst 62258 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #435 Dato: 08 April , 2011, 17:30 »
Det her vil der nok være forskellige meninger om, men du skriver, at du får 11 høns og 1 hane. Til en sådan flok synes jeg, at ca. 20 kvm udeareal er for lidt. De vil meget hurtigt komme til at kede sig, og så har du balladen.

ok der forregnede jeg mig lidt, jeg har en baghave der ligger op til hønsehuset, som er 3x10m, herefter foresætter den i en vinkel yderlige 4x7m. så samlet 58 kvm...er det nok til 11 høns og en hane??, eller skal jeg stikke piben lidt ind, og gå ned i antal?  Jeg er også lidt nervøs, hvis de lægger 70-90 æg om ugen, så blir det måske lige lovligt meget æggekage :)

Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #436 Dato: 08 April , 2011, 17:35 »
Æglægnings hybrider er skabt til at lægge mange æg.

For med 10 høns er der ca. 10 æg om dagen det meste af året. ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #437 Dato: 08 April , 2011, 17:46 »
ok der forregnede jeg mig lidt, jeg har en baghave der ligger op til hønsehuset, som er 3x10m, herefter foresætter den i en vinkel yderlige 4x7m. så samlet 58 kvm...er det nok til 11 høns og en hane??, eller skal jeg stikke piben lidt ind, og gå ned i antal?  Jeg er også lidt nervøs, hvis de lægger 70-90 æg om ugen, så blir det måske lige lovligt meget æggekage



Pladsmæssigt blev det lidt bedre  ;)...om du skal "stikke piben ind" ..tja...hmmm... det første år skal du regne med at I skal spise ret mange æggeretter, da i kan regne med omkring 70-77 æg om ugen. Velbekomme  :o ;D

Hybriderne skrukker ikke så nemt, så det vil blive undtagelse frem for regel, hvis du skulle få høne til at lave kyllinger, og dermed for en periode ikke være æglægger.
« Senest Redigeret: 08 April , 2011, 17:48 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #438 Dato: 08 April , 2011, 19:16 »
Pladsmæssigt blev det lidt bedre  ;)...om du skal "stikke piben ind" ..tja...hmmm... det første år skal du regne med at I skal spise ret mange æggeretter, da i kan regne med omkring 70-77 æg om ugen. Velbekomme  :o ;D

Hybriderne skrukker ikke så nemt, så det vil blive undtagelse frem for regel, hvis du skulle få høne til at lave kyllinger, og dermed for en periode ikke være æglægger.

Jeg har endligt ikke regnet pladsen pr kvm, men mere i forehold til hvad jeg har mødt af hønsehold det sidste år, så derfor har jeg ikke opmålt min baghave, men ligesom set i forehold til hvordan det ville se ud med eks. 12 høns.

Jeg har ikke planer at lave kyllinger på disse høns, så det er fint, hvis de bare lægger æg, de skulle tilgengæld gerne give mig noget erfaring, omkring hønse hold.
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #439 Dato: 08 April , 2011, 21:08 »
skulle du gå hen og "drukne" i æg er helstegt dåsekylling i kuglegrill altid godt ;) det er den store fordel ved høns som hobby, bliver der for mange spiser man dem bare
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #440 Dato: 08 April , 2011, 21:32 »
Jo men nu er æglæggerhybrider ikke den mest egnede til steg, så skal der da puttes en hane på af en eller anden kødrace.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #441 Dato: 08 April , 2011, 21:39 »
måske ikke, men når men ikke har det man gerne vil bruge , må men bruge det man har ;D
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #442 Dato: 09 April , 2011, 22:57 »
Hej Alle mine kommende rådgivere  :)

Jeg er en 46 årig ung mand  ;)

Jeg skal selvfølgelig nok sætte billeder ind, når alt er klart  :)

Og disse 3 sætninger gør, at vi allerede elsker dig! ;D

Det her vil der nok være forskellige meninger om, men du skriver, at du får 11 høns og 1 hane. Til en sådan flok synes jeg, at ca. 20 kvm udeareal er for lidt. De vil meget hurtigt komme til at kede sig, og så har du balladen.

Enig...Isaer er FANTASTISKE høns!!! *p Så længe de har plads nok... Har de ikke det, kan du godt sige velkommen til kanibalisme, skaldede høns og generelt høns i mistrivsel... Det er "ulempen" ved disse høns... Racehøns kan til dels godt klare sig på mindre plads (ikke at det derved er ok), men hybrider, de SKAL bare have godt med plads. Når de så har det, så er de bare høns med stort H, for nøj hvor er de skønne at betragte, og de kommer glad tonsende, når man kommer hen til dem *p

Elsker mine isaer *p

Offline Stald Mønsted

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 120
    • Dansk Hvid Land Kanin
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #443 Dato: 10 April , 2011, 01:35 »
Til Jes.I.H

Jeg har valgt at følge anvisningerne, fra mine mentorer, her på siden, og skåret 12 høns ned til 10, og valgt hannen fra, da jeg er lidt betænkelig ved at blive vækket tidliger, ind jeg allerede står op  :)

Efter at have iagttaget de 10 høns, vil jeg dog mene, at de har mere ind rigelig plads, men er alligevel glad for antallet, når jeg trods alt kun er lærling  ;)

Til Lene Lestate

Du har sikkert ret i at der er bedre høns at stege, ind Isa Brown, (hvilket var grunden til at jeg havde udset mig Plymorock, til at begynde med). Men mit primære formål med Isa Brown, er æglægningen, da jeg i forevejen har Dansk hvid land kaniner, til kød brug. Så det vil sikkert være en god kompination, af de to  ;)

Til Christina

Jeg er også meget forelsket i jer  ;)

Det med plads forehold, har jeg forhåbentlig udredet længere nede i indlægget, og jeg er helt enig i at dyr som helhed, skal have god plads  :)

Du har fuldstændig ret i at de er skønne at iagtage, meget mere rolige, og tillidsfulde, ind jeg havde troet. Skal hel sikkert have en bænk i baghaven, så jeg i sommerens hedebølge, kan sidde og betragte dem, mens jeg tragteres med en kold "fadbamse"  :D

Til alle i tråden

Tak for velkomsten, og de gode råd, som jeg håber at kunne få flere af, men som jeg vil skrive under "Høns forum" frem over (håber det er det rigtige sted)
Jeg lavet et nyt album, så i ligesom kan få et indtryk af mit hønsehus, "hønse have", og høns. Skal siges at der mangler lidt, som eks. sandbad, men det er på vej, skulle i få øje på mangler, er i velkommen til at kontakte mig her, eller PM.

Link til Album: Endelig høns  http://fjerkrae.dk/cpg1416/index.php?cat=15476

« Senest Redigeret: 10 April , 2011, 14:37 Fra Stald Mønsted »
Hilsen Flemming Mønsted
Lolland
______________________

0.1 kone
1.3 børn
0.1 Hovawart
2.8 Dansk Hvid Land
4.4 Hare blanding
1.0 Fransk vædder Havana
0.1 Fransk vædder Chin
1.1 Alaska

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #444 Dato: 10 April , 2011, 06:54 »
Til orietering, så er der også rigtig mange racer, som er helt fantastiske, rolige, tamme, nysgerrige, og som lægger godt med æg til en alm. husholdning. Og som, når det er slut er glimrende til gryden.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #445 Dato: 10 April , 2011, 20:52 »

Link til Album: Endelig høns  http://fjerkrae.dk/cpg1416/index.php?cat=15476



Super, vil gå ind og tjekke dine billeder! /o

EDIT: Har set dem, og det ser bare SUPER godt ud! :) Og jeg synes de har FINT med plads, som det er :)

Til orietering, så er der også rigtig mange racer, som er helt fantastiske, rolige, tamme, nysgerrige, og som lægger godt med æg til en alm. husholdning. Og som, når det er slut er glimrende til gryden.



Helt enig, Lene /o Maran og araucana f.eks. :)
« Senest Redigeret: 10 April , 2011, 20:55 Fra Christina »

Offline Jens H. C.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 21
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #446 Dato: 13 April , 2011, 16:19 »
Hej alle
M.v.h Jens Christensen

1,4 Maran-0,3 Sussex-0,2-Agenthøns

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #447 Dato: 13 April , 2011, 16:25 »
Velkommen til Jens /o
Du er landet på Danmarks hyggeligste og mest vanedannende forum, men det finder du meget hurtigt ud af.
 <M
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline mullemor3

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #448 Dato: 17 April , 2011, 21:59 »
Hej

skal flytte på gård og vi overvejer kraftigt at forsøge os med hønsehold på "begynder basic" forstået på den måde at vi er begge Rimelig grønne og ved meget lidt om det
men flere af vores venner avler ligefrem på dem eller ruger selv via rugemaskiner
hvordan de så end gør det, ved jeg endnu ikke men synes høns er flotte men kan jo bruges til andet end avl, udstilling andre igen vælger jo at bruge til egen forbrug til aftensmaden....

vi vil bare have en 10 høns og en hane og hygge om og se om naturen går sin gang
racer og sådan kender vi intet til endnu, så er vi heldige har vores venner måske nogle vi kan "lege" med og kan give os lidt gode råd til opbygningen af hønsegård og ophold sted redekasser, fodder , sygdomme, pasning osv...

men vi håber nu også at vi herigennem kan finde den viden vi har brug for inden vi vælger og kaste os ud i det "store projekt"

hvad siger i hvad bør vi tænke på som det første her??
hvor køber i jeres matrialer og  fodder ??
hvad fodrer i med ud alm korn produkter??
hvad koster høns og haner pr stk ikke racerene..
hvor meget plads bør jeg lave til 10-12 høns i "løbegården"

planen er at de skal være ude og dagen og inde om natten
her vil vi lave højt hegn med loft i trådnet, for at undgå rotter og ræve evt kommer forbi og hapser dem.

kom glad med gode råd her  ;0)

frida

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #449 Dato: 17 April , 2011, 22:31 »
Jeg vil lige byde dig velkommen Mullemor3.


Det første I skal tænke på at få klar, er nok hus og hønsegård. Byg nu rigeligt stort, eller med god mulighed for at udvide ;D Der er vist 100 forskellige måder at fodre på. Jeg har valgt den nemme løsning med fuldfoder og korn. Derudover må hønsene komme i haven en del af året, hvor de selv finder forskellige lækkerier ;D. Det var lige en lille del af hvad jeg kunne give bud på. Jeg er sikker på der kommer andre med flere svar. Men jeg synes du skal "surfe" lidt rundt herinde, der findes svar på det meste.

Oppe i bjælken øverst kan du se under leksikon, der kan du læse om racer, sygdomme osv. Priser kan du f.eks. undersøge her på forum under "sælges". Held og lykke med din nye hobby.