Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Medlemspræsentation  (Læst 80476 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #615 Dato: 13 Januar , 2013, 00:39 »
Velkommen til Anders. Jeg er selv i gang med et lignende projekt. Startede dog med fjerkræ. Køkkenhave og drivhus bliver først i år.
Og med hensyn til høns og racer. Så er der mange at vælge imellem. Men hvis du fortæller mere om dine ønsker. Så kommer der med sikkerhed flere gode bud.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #616 Dato: 15 Januar , 2013, 18:38 »
Velkommen på forum, Anders :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Anders Christensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #617 Dato: 15 Januar , 2013, 20:02 »
Jo tak, man føler sig virkeligt velkommen herinde :)

Her er jeg overbevist om at jeg nok skal få rigtig mange flere gode timer.

Men som Hanemikkel skriver er min første opgave at finde ud af hvilke slags høns jeg skal have.
Eftersom jeg ikke skal have hane er det primært æglæggere jeg er på udkig efter, og så sikkert nogle rugeæg og en rugemaskine engang næste år så jeg kan få nogle fugle til kød selvom jeg ikke har hane.

En af mine venners far har lys sussex han gerne vil have med nogle af, men jeg har ingen idé om de er gode æglæggere og omgængelige eller om der er andet jeg skal kigge efter. Min tidshorisont er "om et par måneder" og jeg tænker 4-6 høns.
0,6 Isa Brown
Arbejder på en smart løsning til at holde styr på hønsehold, æglægning og foderforbrug - www.eggstats.dk

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #618 Dato: 15 Januar , 2013, 20:07 »
Sussex er en dejlig race. God æglægger og vokser relativt hurtigt. Nogle stammer ruger, andre gør ikke.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #619 Dato: 16 Januar , 2013, 08:12 »
La Bresse og maran er både gode æglæggere og gode slagtedyr, for maran gælder også at nogle af hønerne bliver gode skrukker og gode kyllingeførere, så der "sparer" du rugemaskinen. Jeg kender ikke noget til La Bresse's evner som skrukker og kyllingeførere, men det kan sagtens være det også gælder for dem.
Der er altså ikke noget skønnere syn en en hønemor med en flok af kyllinger på langtur på græsplænen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #620 Dato: 16 Januar , 2013, 09:14 »
Jeg har haft Bresser nu et års tid. Jeg kan tilføje at Bresse er meget føde søgende og  spiser meget græs, det gør andre høns også men  det iøjefaldende hvordan Bressene er begejstrede af græs. Bressens slagtekvalitet er overtruffen,  god slagte% og stor brystmuskel
Jeg har ikke haft Bresse længe nok at sige hvorvidt de ruger, det må vi spørg Peter
« Senest Redigeret: 16 Januar , 2013, 13:21 Fra Tapani »
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #621 Dato: 16 Januar , 2013, 11:54 »
En god skruk er periodevist en dårlig æglægger. Den gør ikke begge dele på en gang.

New hampshire skulle være et godt bud på en kombinationsrace hvis du ikke er interesseret i skruk. Det samme med faverolles, men den vil sandsynligvis lægge lidt færre æg. Men begge er gode til slagtning. Det er mit indtryk, at der er rigtig mange som har store flotte eksemplerer af new hampshire. Med nogle racer er der måske lidt mere svingende kvalitet.

Australorp er også god til både æg og slagtning. Den er dog lidt mere tilbøjelig til at være skruk end faverolles og new hampshire. Hvadenten det så er en god eller en dårlig ting.

Men jeg bliver da snart nødt til selv at prøve la bresse, med mine planer om hønsetraktorer på græs.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #622 Dato: 16 Januar , 2013, 12:00 »
barneveldere er heller ikke de vilde skrukker, men det sker da ind imellem. Kommer nok lidt an på stammerne. Mine første skrukkede slet ikke, men da jeg indkøbte nye kyllinger udefra kom der lige pludselig helt gode skrukker til.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Baldon

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #623 Dato: 05 Februar , 2013, 12:23 »
Hej Alle

Det her er en super lækker hjemmeside må jeg sige.

Mit navn er Michael og jeg er 31 år. For lidt over et år siden, er jeg sammen med min kæreste og tvillingepiger, flyttet ud på en lille gård i det nordjyske.

Min historie er meget li Anders’s. Sidste år brugte vi på at få istandsat huset indvendigt samt etableret en køkkenhave, med alt hvad dertil hører.

Igennem vinteren har vi snakket meget om hvad det næste projekt skulle være, og vi er kommet frem til at vi vil have hønsehold på gården, forhåbentlig i år :), så vi kan komme i gang med at producere lidt æg til kagerne og kød til grillen.

Vi regner med at anskaffe os 1 hane samt 5-6 høns af en eller anden form for dværg-art. Hvilken rase, har jeg ingen ide om, men et eller andet sted tiltaler Dansk landrace mig lidt.

Jeg glæder mig til at dykke mere ned i den her verden og jeg kommer helt sikkert til at bruge meget tid her inde.

Venlig hilsen og god dag til alle
Michael
Venlig hilsen
Michael

0,0  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #624 Dato: 05 Februar , 2013, 13:45 »
Velkommen på forum, Michael :D
Du spørger bare løs, der er altid mindst én venlig sjæl, der gerne svarer /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #625 Dato: 05 Februar , 2013, 15:20 »
Michael
 <. lig Velkommen her til.
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #626 Dato: 05 Februar , 2013, 16:16 »
Ja, velkommen til.
Hvis du vil have æg og kød til grillen, hvorfor vil du så have en dværg race?

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #627 Dato: 05 Februar , 2013, 16:19 »
velkommen til michael. Der findes flere hønseholdere i det nordjyske så der skulle være mulighed for og komme ud og se de forskellige racer lidt an. Det er nogen gange nemmere og se dyrene live inden man beslutter sig for noget. Jeg syns at dværghøns er gode til kød, men måske lige landhøns er lidt til den lille side i dværg udgaven. Meget flotte men også lidt små
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Leif Tranum

  • Bruger
  • Indlæg: 1 219
  • Gør ikke idag , hvad du kan få andre til i morgen.
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #628 Dato: 05 Februar , 2013, 16:39 »
Også velkommen herfra,Michael. /o /o /o
Hilsen Leif
Kanariefugle.

Offline Baldon

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #629 Dato: 07 Februar , 2013, 10:14 »
Tak for alle hilsnerne.

#Danny: Den eneste årsag til dværg-arten er hovedsagelig pga. dens udseende (Som fruen siger: "De er bare så søde"), men det kan da godt være jeg skal overveje den store model, så hele grillen kan blive udnyttet :)

# Jes.l.h: Ja det kunne være hyggeligt at komme ud og se lidt forskellige racer inden det endelige valg

 
Venlig hilsen
Michael

0,0  :)