Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Medlemspræsentation  (Læst 83767 gange)

0 Medlemmer og 4 Gæster læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #180 Dato: 16 ſeptember , 2009, 15:36 »
Velkommen til :D
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #181 Dato: 19 ſeptember , 2009, 11:02 »
Nå, bedre sent end aldrig ;)
Har været medlem i 1½ år - sååå forventer ikke den helt store velkomst kommite.

Jeg anskaffede de første høns for så mange år siden, at jeg ikke engang kan huske hvornår det var. De første var et tilfældigt køb for at få æg, så det var bare hvad der nu var til salg i nærheden. Jeg endte op med 1,4 dværg Wyandotte, som efterfølgende altid har været en del af min flok, uanset hvad jeg ellers har haft af hønseracer.

Er oprindelig født og opvokset i København, men for et par år siden sendt min lægsel efter landet mig til Jylland. Jeg bor nu i en lille Jysk landsby omkranset af skov, marker og enge.

Jeg fandt Forum her, da jeg for 1½ år siden mistede mine dengang 3,12 dværg Wyandotter til ræven - selfølgelig op til Påske, hvor det ikke lige er helt let at købe nye dyr.
Dværg Wyandotte var helt umulige at få fat på, så jeg gik i tænkeboks. Da jeg altid har synes at Silker var så grimme, at man ikke kunne andet end at holde af dem, fik jeg fat i 1,1 stor sort Silke.
Jeg fortsatte med at bønfalde folk her på Forum. Tommy tilbød at jeg kunne købe 10 af hans hvide Silke kyllinger. Jeg slog selvfølgelig til.
I løbet af sommeren havde Berit 4 sort/rød Silke kyllinger, som jeg fluks sagde ja tak til. Børge skrev at han da havde en enkelt sort høne, Klukker, som søgte nyt hjem.
Meeen stadig ingen Wyandotter. Fandt en som solgte nogle aflagte avlsdyr, 1,2 laksefarvede dværg Wyandotte, som jeg selvfølgelig hentede. Skæbnen ville bare, at selv om jeg havde rævesikret, og hegent var 1,80 højt, så var ræven stadig sulten - og væk var mine dotter igen!

Jeg tænkte ved mig selv, at det nok ikke lige var meningen, at jeg skulle ha' andet en mine Silker. Silkerne blev reduceret til 2,6 - nogen blev solgt, nogen blev slagtet, og 2 blev byttet til 1,1 Moskus ænder. Der kom senere 0,2 Moskus ænder mere til, da andriken var lidt for driftig ;D
Fik de første 12 ællinger i sommers.

Men i år begyndte jagten selvfølgelig igen. Marianne V. have 2 dværg Wyandotte kyllinger med 2 mødre, som jeg kunne købe, når de var klar til at flytte hjemmefra. Jeg kørte ud og så på dem, og var selvfølgelig solgt med det sammme. Sammen med dotte kyllinger gik der 5 stor kobberfarvet marankyllinger, og så var jeg jo solgt. Så jeg endte op med 0,2,2 dværg Wyandotte og 0,0,5 Maran.

Meeeen, da jeg er til selvforsyning, blev jeg enig med mig selv om, at jeg måtte ha' endnu en stor race, som var god at slagte af. Det skulle være lys Sussex eller Laksefarvede Faverolls.
Begyndte endnu engang min søgning. Fandt en som solgte daggamle, men der var udsolgt. Han tilbød dog at smide æg i rugemaskinen til mig. Jeg sagde ja tak. Skæbnen ville dog, at der ikke kom noget ud af æggene  >:(
Nu var jeg ved at panikke, for vi var jo allerede næsten færdige med sommeren. Fandt Gitte, som oven i købet bor i samme by som jeg, og hun ville da godt ruge et par kyllinger af Sussex ud til mig.
I starten af august hentede jeg så 20 daggamle af blandede Sussex.

De 15 af kyllingerne røg under en varmelampe her inde i huset, de sidste 5 luskede jeg ud under en Silke, som jeg havde lade ruge en enkelt kylling ud, som klækkede samme dag som de daggamle jeg købte.

Pt. holder jeg så en pause, for jeg skal jo også kunne følge med udbygning af huse og gårde. Og med de Silker og ænder jeg selv har ruget ud i år, er bestanden af fjerkræ nået op på 56 dyr - så der bliver noget at sælge og slagte af senere på året. Men hvis jeg har pladsen til det, skal jeg nok også ha' Faverrolls til næste år ::)

Ved siden af alle fjerkræene bruge jeg en del tid på at dyrke alt hvad jeg kan i haven, forsøger så vidt muligt at være selvforsynende.
Min anden store lidenskab er mine 2 Alaskan Malamute, som er den største og stærkeste af alle slædehundene. Så når fjerkrænene og haven ikke længere kræver så meget tid, er det tid til at komme ud og køre med hundene.

Som Rosinen i pølse enden har jeg også en rød gårdkat, som jeg håber kan holde vinterens rotter i skak, så de ikke flytter ind til vinter.

1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #182 Dato: 19 ſeptember , 2009, 18:46 »
Velkommen Tina  ;D /o

Du har da nok at se til  :D

Og ja som man siger bedre sent end aldrig...
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #183 Dato: 19 ſeptember , 2009, 20:39 »
Tak for updaten, Tina! :) Det var meget rart lige at læse din (hønse)historie *l

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #184 Dato: 19 ſeptember , 2009, 20:45 »
Mærkeligt at du ikke kunne skaffe nogen Dværg Wyandotter, de er da ellers MEGET talrige, især her på Sydhavsøerne har vi mange opdrættere af disse begynder høns  ;) ;D
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline P. Jakobsen

  • Bruger
  • Indlæg: 493
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #185 Dato: 19 ſeptember , 2009, 21:09 »
hmm syntes ikke det var så nemt..før jeg blev medlem Lestat.. Men er det et spørgsmål om tidspunktet?..
Men når det så er sagt.. så er det knag´me nogle dejlige høns (wyandotter) jeg har fået  ;D Og den ene hønnike er begyndt at lægge æg nu.. Hvilket jo så gør hende til høne

Og Mortensen min lille hane er så god som dagen er lang.   ;D så klger ikke!! Vi er go´e hernede!!
0,1 puttemor i minderne.
0,1 dværgorpington (gul/sort columbia)
2,5 dværgwyandotter (0,1 guld/sortbåndede 0,1 blandingsfarve 2,2 orange/sortbåndede)
1 (i minderne),3 skånske blomsterhøns
1,1 huskatte
1,0 dalmatiner sortplettet

Høns er bare SKØNNE!!!

Pernelle

Offline gitteholk

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 179
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #186 Dato: 19 ſeptember , 2009, 22:28 »
Hej Tina.

Tak for din hyggelige beretning.
Ja det var sjovt at tale sammen her på forum og så efterfølgende finde ud af at vi kun bor 3 km fra hinanden  /o

Dette forum er perfekt til at finde bekendskaber hvorend man er i landet  :)
Lys succex 1,3 Kobberfarvet Maran 1,6
Dværg kochin 0,3   Farvorelles 1,8  Sussex 1.3
Labrador 1     Dejlig mand og 3 børn

Offline Kim Stenderup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #187 Dato: 24 ſeptember , 2009, 19:51 »
Hej.
Jeg er rimeligt ny i dette forum, men erfaren i due-opdræt, da jeg har haft raceduer (Cauchois) i over 25 år. De har i alle årene gået i den lokale klubs koloni, men i foråret blev de flyttet hjem i haven  - det bedste der nogensinde er sket indenfor den hobby. Til næste år bliver slaget udvidet med en afdeling til lidt æg-læggende høns samt ællinger til opfedning. Jeg starter med slagte-ællinger men det er ikke umuligt at jeg senere laver en lille stamme af Moskusænder, så jeg selv kan lægge ællinger til.
Udover mig selv tæller hustanden som nævnt mine Cauchois - en stor fransk due, der avler godt (10 par blev til 45 unger i denne sæson), samt katten Molly, der har til opgave at holde hus og have fri for mus og andet kravl - en opgave hun tager meget alvorligt (desværre mener hun osse at småfugle hører med i den kategori).
Hej fra Kim.
De bedste hilsner fra Kim.

Pt ejer af 0,4 Isa Warren, 1,1 (Vildtgrå) Franske Væddere, 1,1 (Zobelblå Dværg-væddere, Show Racer og Cauchois i forskellige farver og varianter, 1.0 skør Missekat Sputnik.

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #188 Dato: 24 ſeptember , 2009, 20:53 »
Hej Kim,

Velkommen til. Det lyder, som om der er hygge i din have ;)
Når du nu udvider, så husk, at der ifølge gældende lov skal være 15 meter mellem ænder og andre kræ. (Træls, men sandt) Ved godt nok ikke lige, hvem der kontrollerer det :D

Hvis du en dag får tid, så ville jeg da nyde billeder af duerne og slaget ;)

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #189 Dato: 24 ſeptember , 2009, 21:33 »
Velkommen til et godt og hyggeligt forum Kim.
Meeeen pas lige på med udvidelserne, det har det med at gribe om sig ;D
Tina
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #190 Dato: 29 ſeptember , 2009, 07:40 »
Velkommen på forum, Kim  :D
Vi glæder os til at høre mere om dine planer - og billeder selvfølgelig  /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline kaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 318
Medlemspræsentation
« Svar #191 Dato: 13 Oktober , 2009, 13:42 »
Hej alle derude

Nu har jeg været på dette forum i godt og vel et par måneder, og synes da lige jeg bør præsentere
mig. Som i kan se hedder jeg Kaj og bor i Moselund - en lille landsby med 152 indbyggere, som
ligger lige udenfor Engesvang, og ca 10 km vest for Silkeborg.
Her er plads til lidt af hvert, også høns. Vi har fået lavet hønsehus i den ene ende af brændeskuret,
og hønsegård udenfor. Vi har husket at tage billeder undervejs, så, jeg skal nok få lavet et indlæg
med billeddokumentation helt fra begyndelsen - og til hønsene rykker ind. Jeg læste et sted herinde,
at det er der stor søgning på....og, jeg fandt selv DFF ved at google ´nyt hønsehus´....og, måske har
jeg ikke søgt det rigtige sted herinde, men, synes også der mangler info om netop nyt hønsehus.
Jeg har hermed lovet at lægge det ind som jeg har...mangler lige at få at vide hvor det skal være,
for der er selvfølgelig en del billeder, og de fylder jo også...
Hønsene kommer senest på mandag, og jeg skal nok holde jer underrettet......indtil da......................KYKKELIIII - KYYYYYY ....herfra.

Venlig hilsen
Kaj

New Hampshire, Barnevelder, Sorte Skovhøns, Tværstribede høns, Grünleger, Sølvhals

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #192 Dato: 13 Oktober , 2009, 16:38 »
Velkommen til.

Billeder kan du putte i galleriet. Der er en kategori til hønsehuse og lignende. Så kan du skrive et indlæg, hvor du viser billeder og forklarer lidt. Det vil være rigtig godt til inspiration
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline G. Lausen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 503
  • Grafitti :)
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #193 Dato: 15 Oktober , 2009, 11:24 »
Hej Allesammen,
efter nu at have været på dette glimrende forum i ca. 2 måneder og efter her at have fået hjælp til både at finde den rette hønserace + opdrætter af samme OG hjælp og gode råd til bekæmpelse af primadonnaens orm... SÅ er det vist på tide at præsentere sig selv ...
Mit navn er Grethe, jeg er gift med en landmand (malkekvæg - masser af malkekvæg) ejer af nogle (1,2) nydelige barneveldere  og ( 0,3 )wyandottersamt en enkelt... hmmmm ja italiener/amerikaner/isa brown dog i hvid... opridelsen er tvivlsom - men ÆG det kan hun lægge... og så er hun tam... spiser af hånden og er i det hele taget en ganske hyggelig dame...:)
udover hønsene, som er anskaffet med ægproduktion for øje(!)  ::) så har jeg en skøn labrador, som hører glimrende... men lystrer lidt mindre glimrende  ::)
Gift er jeg som sagt og det med en meget rar, tålmodig og super dejlig mand! Børn har vi ingen af, men han har 2 fra et tidligere forhold og de besøger os og især hønsene hver 2. weekend - så tjekkes redekassen mange gange om dagen, for nu MÅ Gokke da have lagt det æg - børn er altså herlige ;D
Vi bor ganske tæt på Kongeåen og ret så meget ude på landet ;)... så her er plads!! og masser af frisk luft, især lige nu, hvor vi har snittet majsene, så der røg den læ og ro om huset/gården  :'(
venlig hilsen
Grethe

1,0 Australtorp Kong Hans :-), 1,0 Araucana Grafitti :-D , 0,5 austalorps, 0,5 gul columbia sussex, 0,4 hvid-sort columbia sussex, 0,1 maran, 0,1 maranbland,, 0,2 grünleger, 0,9 araucana
1,0 mand (der ikke har pip)
1,0 Labrador (Labbe)
1,0 Foxterrier (Bølle)

serverin

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #194 Dato: 24 Oktober , 2009, 01:55 »
Hej alle sammen

mit navn er søren jeg er 21, nok en smule ung i forhold til gennemsnitsalderen her inde, uden at sige i er gamle :P
men jeg faldt over denne side fordi jeg ledte efter nogle høns, da min forlovede og jeg flytter på landet.
jeg har tænkt mig at bygge et hønsehus osv. så jeg tænkte at siden her ville kunne hjælpe mig godt på vej til rigtig mange af tingene, så jeg ser frem til en masse sjov og ballade.

men udover grunden til min oprettelse så vil jeg da lige nævne at jeg går på HF og bor på øst fyn, og når vi er flyttet så bliver det syd-øst fyn..
jeg er uddannet web-integrator så ved hvordan man laver hjemmesider(cms-systemer osv.)
jeg er en del af en arrangør gruppe i odense som arrangere live-rollespil for juniorer)
jeg er absolute nybegynder til det med fjerkræ så bær over med mig :) jeg kan komme med mange dumme spørgsmål..
er der andet i vil vide så send mig en pm.