Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Størelse på hønsegård/hus  (Læst 2974 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Henrik 4400

  • Gæst
Størelse på hønsegård/hus
« Dato: 15 Maj , 2012, 11:20 »
Hej

Tænker at anskaffe mig 1+3 New Hampshire i stor, men de skal ikke gå frit i have, hvor meget eller retter lidt plads skal de have, har en ide om en gård på ca. 20 m2 og hus på ca. 1½ m2, vil det være ok ?

Mvh. Henrik

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Størelse på hønsegård/hus
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2012, 15:15 »
Hej Henrik, og velkommen til forum <I.

Et hønsehus på 1½ m2 er nok lige i underkanten. Hvis det er dårligt vejr, og det er det jo ind imellem på disse breddegrader, vil hønsene gerne være indendøre. Det kunne også være, at du gerne ville have kyllinger eller flere høns, og så er det surt at stå med et nybygget hønsehus der er alt for lille. Jeg vil derfor anbefale dig at bygge dobbelt så stort, dvs. 3 m2, og hvis du har pladsen, så større endnu endda. Husk at der også skal være plads til både redekasser, foder, siddepind og evt. vand. Det er påbudt at fodre indendørs.

Hønsene vil også elske at komme ud på græs, og hvis det er fordi du er bange for at de ødelægger dine bede eller render ind til naboen, at du ikke ønsker at de render frit, kan du købe en rulle havehegn i byggemarkedet og 5-6 tentorpæle, og derved lave en flytbar grøn hønsegård. Det vil dine kommende høns værdsætte, for de 20 m2 hønsegård vil lynhurtigt blive forvandlet til en gold jordbund.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Henrik 4400

  • Gæst
Sv: Størelse på hønsegård/hus
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2012, 17:41 »
Hej Tanja

Tak :) og tak for svaret, hvis jeg så laver husets grundflade svarende til en hel plade 120X240 og redekasser udvendig på huset, så passer det vel meget godt. jeg vil hæve det 40-50 cm fra jorden, det er ikke meningen jeg skal kunne gå ind i huset, så en indv. højde på 80/100cm, sidde pind skal vel bare hæves lidt over gulvet.

Mvh. Henrik

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Størelse på hønsegård/hus
« Svar #3 Dato: 15 Maj , 2012, 18:02 »
Hej Tanja

Tak :) og tak for svaret, hvis jeg så laver husets grundflade svarende til en hel plade 120X240 og redekasser udvendig på huset, så passer det vel meget godt. jeg vil hæve det 40-50 cm fra jorden, det er ikke meningen jeg skal kunne gå ind i huset, så en indv. højde på 80/100cm, sidde pind skal vel bare hæves lidt over gulvet.

Mvh. Henrik

Fine forhold til det antal høns du ønsker at have

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Størelse på hønsegård/hus
« Svar #4 Dato: 15 Maj , 2012, 19:30 »
hæv lige huset op så du ved rengøring kan få trillebøren under, dovenskab, hønsegården er fin men den bliver sort hvis der skal være græs i den skal du op på 50 -80 m2 og så evt et par bærbuske

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Størelse på hønsegård/hus
« Svar #5 Dato: 15 Maj , 2012, 22:24 »
Velkommen på forum, Henrik :D
Glæd dig til en hyggelig hobby.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk