Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Sam-rugning  (Læst 1269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Almo

  • Gæst
Sam-rugning
« Dato: 21 November , 2011, 23:44 »
Jeg købte en rugemaskine i sommer og kom i god snak med sælgeren. Det har i hans fjerkræ-omgangskreds været meget brugt at tale sammen ang. rugning i maskine og derved få fyldt maskinerne til max, så man ikke bare ruger 20-30 æg i en 160 ægs maskine.

Ved ikke om det kunne være en idé til en undergruppe i forum, lige som transport, eller om denne service mest er brugt i de respektive klubber... Synes det var værd at tage en snak om  ;)

....hvis den altså ikke er brugt før under en tråd jeg ikke har fået læst  ::)

Offline Søren

  • Bruger
  • Indlæg: 261
  • ER CHR registret.
Sv: Sam-rugning
« Svar #1 Dato: 22 November , 2011, 08:25 »
Hej Allan
Ideen er selvfølgelig god, men det er de færreste der køber en rugemaskine til 160 æg
og kun ruger 20-30 æg selv og dem der gør det er det som reglen for at tjene lidt
penge på maskinen. For de fleste er det nemmere at købe en dværg høne til de 10-20
æg de skal have udruget ingen udgifter til strøm under hele forløbet.
Bare min mening, har selv en 160 ruger og en 160 klækker, men for min egen skyld
har måske ruget 40-50 æg for andre, der er kun bøvl.
Søren 
Søren
 Gul Orpington , 25 Aberdeen-Angus kødkvæg
Tårnfalke og en sneugle

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Sam-rugning
« Svar #2 Dato: 22 November , 2011, 10:28 »
Jeg har jo også en ret stor rugemaskine 290 ægs. Har også tænkt på at tilbyde at ruge æg ud..men problemet er som regel ikke at ha andres æg i maskinen under udrugningen..nej det er værre når æggene klækker og man skal holde styr på hvilke og hvis kyllinger der klækker. Nogle regner også med at man skal kunne svare på hvad for en race de forskellige kyllinger er som klækker(feks. hvis der er flere forskellige slags æg i maskinen) så gider jeg altså ikke rigtigt mere ;)sidder jo nogle gange og sætter farvede strips på mine daggamle. Det gør jeg altså ikke ved andres kyllinger..
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.