Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Tørvestrøelse  (Læst 10579 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Tørvestrøelse
« Dato: 13 Januar , 2011, 19:37 »
Hej
Er der nogen som har prøvet / bruger Tørvestrøelse har nemlig ikke fundet det helt rigtige til mit hønse/andehus.


Malene

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #1 Dato: 14 Januar , 2011, 00:25 »
Har du prøvet easy-strø: /o

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #2 Dato: 14 Januar , 2011, 09:04 »
Nej det har jeg ikke, har kun fundet det på nettet hvor det sælges på hele paller og er lidt voldsomt at starte med, er det ellers godt ?
Malene

Offline Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 934
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #3 Dato: 14 Januar , 2011, 10:58 »
Jeg ved man i nogen land bruger det meget til fjerkræ, og har selv overvejet at bruge det.

Men hvor finder man et sted hvor man kan købe en enkelt balle jo  ;)

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2011, 13:35 »
jeg begyndte at bruge easy-strø her først på vinter og det er meget mere tørt ved dem  end med spånder der er heller ikke nogle bakterier i det da det er varmebehandlet

når jeg skifter det drysser jeg lidt foderkalk hen over det for de er vilde med at skrabe og støvbade i det

dlg østjylland / land&fritid har det ellers kan man se forhandler over hele landet  her neden for



http://www.easy-stroe-shop.dk/info/Forhandlere_151l1.aspx

opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #5 Dato: 14 Januar , 2011, 16:38 »
Jeg bruger Easy - strø, det har jeg købt i Land og Fritid.
Det er meget let at skifte ud, og så kører jeg det ud i urtehaven, hvor det så gerne skulle give ekstra trivsel til grøntsagerne.  /o
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Susanne

  • Gæst
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #6 Dato: 14 Januar , 2011, 22:25 »
Interessant!

Jeg kan se i link'et, at der findes både Easy Strø (ca 2,95 kr/kg) og Easy Way (!,88 kr/kg)

Er der nogen, der kende forskellen - det kan være svært at se udfra beskrivelsen ?

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #7 Dato: 14 Januar , 2011, 23:13 »
Easy strø er så vidt jeg kan læse mig til, fintsnittet og varmebehandlet halm og sælges for 2,95 kr/kg.

Det lyder som en alletiders forretning. Måske man skulle overveje at producere noget tilsvarende.  ;) ;)

Jeg køber frisk halm (når der lige er blevet høstet) i bigballer til 0,20 kr/kg. Det er så ikke fintsnittet, og gud ske lov for det, synes jeg.

Har svært ved at se merværdien i at det er fintsnittet og varmebehandlet hvis det skal bruges som underlag til høns. Er der nogen af Jer der varmebehandler Jeres hønsegård, eller de frie arealer hønsene får lov at gå i?

Undskyld at jeg siger det så direkte, men hvis I køber halm til 2,95 kr/kg så bliver I sgu godt nok taget ved r....
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #8 Dato: 15 Januar , 2011, 04:49 »
Susanne, så vidt jeg kan se er Easy-Way et granulat.
Erik, jeg er ikke enig med dig. Jeg har brugt Easy-Strø til mine vagtler i 1½ år, og det har været en super løsning, som har medført, at jeg fik levedygtige unger. :D
Man kan slet ikke sammenligne halm og Easy-strø. Dels er der varmebehandlingen, der gør Easy-strø bakterie- og svampefrit, dels har det en helt anden struktur, fordi det er så fintsnittet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Susanne

  • Gæst
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #9 Dato: 15 Januar , 2011, 09:04 »
Ja, det er rigtigt, Marianne - ved nærmere læsning kan jeg også se, at det er et halmgranulat.

Og hvis man under "Easy way" klikker ind på "til fjerkræ" er der billeder af det samt (selvfølgelig) meget rosende beskrivelser af dets egenskaber.

Og det er ca en trediedel billigere end "easy strø" - ikke nogen ulempe  :D

Jeg bruger stadig spåner, som heller ikke er særlig billige, og de kan IKKE gå i køkkenhaven bagefter - det var derfor jeg blev interesseret.

Er der nogen, der har erfaring med "Easy way" ?

Erik: Du har sikkert ret - der er nogen, der tjener pænt på os. Jeg har hverken lade eller stald - dvs meget små pladsforhold til hønsehalløjet. Så opbevaringen skal foregå i kasser, tønder eller pakker, og halmløsningen hører lissom ikke hjemme hos mig.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #10 Dato: 15 Januar , 2011, 10:27 »
Jeg ved Gunni og Viben bruger EasyStrø, vist også til deres kalve. Der skulle også være mange landmænd, der bruger det til deres køer og grise, og hvis landmænd vælger den løsning, er det nok på langt sigt den bedste, for i modsætning til os andre, har de jo ikke deres dyr som en hobby.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline JanR

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 686
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #11 Dato: 15 Januar , 2011, 17:20 »
Jeg bruger snittet halm jeg henter i sække. Indtil videre har han ikke villet ha noget for det :).
Men syntes osse det er meget nemmerer og bruge snittet end hele strå. Både når det skal ind og når det skal derfra igen.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #12 Dato: 15 Januar , 2011, 21:05 »
Tja, nu bliver jeg nok lidt kontroversiel igen. Det er set før og vil blive set igen.  :D

Nogen skal stikke snuden frem hvis vi skal have en bred diskussion om diverse emner her på Forum. Jeg gør det gerne, med risiko for også at få en ordentlig en på tuden fra tid til anden.

Der skulle også være mange landmænd, der bruger det til deres køer og grise, og hvis landmænd vælger den løsning, er det nok på langt sigt den bedste, for i modsætning til os andre, har de jo ikke deres dyr som en hobby.

Det er måske nok den bedste løsning for deres dyr. MEEN, hvorfor nu det. Er det mon ikke fordi dyr i industriproduktion netop bliver mere og mere afskærmede (læs - degenererede), i sterile miljøer, hvilket så gør at de ikke tåler at blive udsat for noget udefrakommende, som ikke er sterialiseret.

For os med høns og andet fjerkræ, i beskeden målestok, og i de fleste tilfælde med adgang til frie, naturlige arealer, er der næppe behov for sterialiseret underlag. Vores fjerkræ er allerede blevet eksponeret for diverse bakterier og parasitter/utøj, på de frie arealer. Og det kan underlaget ikke gøre noget ved.

En parallel til dyr i industriproduktion kan desværre nok trækkes til en anden udbredt race. Homo sapiens.
Mvh
Erik Andersen

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #13 Dato: 15 Januar , 2011, 21:25 »
@Pilegården : industri dyr der intet kan tåle mere ? Yep - du har helt ret. Desværre ! Bare tal med en bonde og drej samtalen ind på hans dyrlæge regning - uuuuuh ha.

Tilbage til Easy - strø : jeg bruger det udelukkende i min kyllingmoder - og der er det med længder det bedste jeg har prøvet : det er noget der kan holde de smås fusselanker rene !
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

frida

  • Gæst
Sv: Tørvestrøelse
« Svar #14 Dato: 15 Januar , 2011, 22:29 »
Jeg har/er ved at prøve tørvestrøelse. Hvis du mener blandingen af spaghnum og spåner :)?. Jeg købte en pakke før frosten overtog mine handlinger og personlige frihed ;D

Da der blev frost, blev pakken hård som beton og umulig at få til at fungere som strøelse >:(.

Lige nu bruger jeg så easy-strø og spåner. Jeg synes duften af spåner er bedst, men da det tager laaaaang tid om at kompostere er jeg ved at gå bort fra det. Derfor er jeg på vej til udelukkende at bruge easy-strø.

Ja, jeg ved godt det er dyrt ifht. hø og halm, men jeg bor i almindelig hus med lille have, og har ikke plads til opbevaring af baller med hø og halm :o