Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Farvelære?  (Læst 3460 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Farvelære?
« Dato: 22 Maj , 2013, 19:40 »
I hesteverdenen findes der en fantastisk, dansk bog om farvernes arvegang "Hestenes farver" - jeg har ikke fundet nogen lignende for farvearvelighed hos høns. Er der nogen, der har ideer til læsning?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Farvelære?
« Svar #1 Dato: 22 Maj , 2013, 19:49 »
Vi skal da bare have overtalt Anne til at skrive en om hønsene også :-)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Farvelære?
« Svar #2 Dato: 22 Maj , 2013, 20:07 »
Det findes på en side som jeg ikke lige kan huske nu, men andre kan nok huske den.

Tommy

Offline kvb

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 475
Sv: Farvelære?
« Svar #3 Dato: 22 Maj , 2013, 20:30 »
der findes fx denne side, som primært er beregnet til at udregne, hvad man skal forvente at få af farver, når man krydser forskellige farver sammen http://kippenjungle.nl/kruising.html

Alternativt er der denne bog, Genetics of Chicken Colours http://www.chickencolours.com/, om fjerkræ farvegentik med masser af gode billeder til illustration. Bogen er dog ikke helt gratis men god. Og hvis man interesserer sig for det, er den ikke noget dårligt køb. Har den selv på hylden og slår jævnligt op i den.

Alternativt findes forskellige udenlandske fora i lighed med fjerkræforum, hvor man også kan tilegne sig megen viden.
Kevin Byskov
medlem af www.v-o-f.dk, www.racefjerkrae.dk, www.sussex.dk og www.brahma-klubben.dk
Leger lidt med forskellige farvekombinationer :)

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Farvelære?
« Svar #4 Dato: 22 Maj , 2013, 22:29 »
Charlotte har jo helt ret! Anne må overtales til at se det spændende i hønsefarver :) - hun kan nemlig skrive så osse en helt almindelig biblotekar kan fatte det. Indtil da vil jeg følge Kevins links ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline mcquolle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 639
Sv: Farvelære?
« Svar #5 Dato: 22 Maj , 2013, 23:11 »
Tove; er en "helt almindelig bibliotekar" ikke ekspert i informationssøgning? ??? Det mener min bibliotekar-hustru i hvert fald at I er... ;) :P
MvH
Morten

0,1 Hustru
1,1 Hellig Birma Katte - Bella & Teddy
1,0 Sort Flatcoated Retriever - Zacho
Pt. uden fjerkræ :-/

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Farvelære?
« Svar #6 Dato: 23 Maj , 2013, 06:55 »
Jo, men engelske bøger om farvearvelighed hos høns er ikke så almindelige i danske databaser ;) og jeg er faktisk også i tvivl om hvad man skal søge på (på engelsk) - pg vupti! Så spørger man  forum ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)