Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Æg alle vegne eller i redekassen?  (Læst 7207 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tante Brun

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Æg alle vegne eller i redekassen?
« Dato: 01 Januar , 2020, 23:39 »
Mine kommende høns bliver fritgående med egen skov og have med masser af gemmesteder. Nu er jeg kommet til at tænke på om jeg får et hyr med at rende og lede efter æg allevegne, eller om de mon går i redekasserne i huset og lægger dem?
Jeg ved godt at de kommer til at gemme reder når de skrukker, men mon de går ind til "hverdag"?
Med venlig hilsen Charlotte

1,0 husbond
2,1 børn
1,0 berner sennen blanding
1,3 maran
0,2 kochin
0,1 orpington
0,05 RIR

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #1 Dato: 02 Januar , 2020, 10:31 »
Hos mig er det lidt af hvert. Primært æg i reder, men ind imellem 'mangler' jeg nogle æg. Når jeg finder dem, chekker jeg der hver dag, og så holder de som regel op, ind til næste gang.
En sjælden gang finder jeg dem først, når bladene falder.

De kajer jo op, når de har lagt et æg, og så får man et hint om, hvor på matriklen, det ligger.

Sidste sommer kom en høne stolt frem med 12 kyllinger. Jeg troede, at hun var blevet taget af ræven.

Konklusion: Ja man 'mister' lidt æg, og vinder nogle kyllinger, men det er det værd  :)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #2 Dato: 02 Januar , 2020, 15:21 »
Fuldstændig enig med Marie1 ;D

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #3 Dato: 07 Januar , 2020, 07:12 »
Fandt for nylig en rede med 20 æg lige ved siden af vores fordør. Havde undret mig over at een af de unge høner gik så meget i forhaven. Hun skal trods alt forcere et hegn for at komme derom. En dag gik jeg efter hende og fandt reden. Hun lægger stadig æg der, men det er jo nemt at gå ud og hente det. Egentlig utroligt nu hvor bladene er væk og hun ligger der fuld synlig og kan hilse på dem der kommer.

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #4 Dato: 07 Januar , 2020, 20:45 »
Ak ja. Jeg fandt lige en rede med mere end 30 æg gemt et sted i haven, hvor en pressening havde skjult dem. Jeg forsøger ellers at lokke dem til at lægge i redekasserne ved altid at have et par kunstige æg liggende i hver redekasse. Men høns har jo ofte deres egen ubøjelige vilje.  Pyt. Jeg foretrækker at give dem så meget frihed som muligt, hvilken så også har sine ulemper, som alle valg og fravalg jo har. De unge høner fra i sommer lægger i forvejen så mange æg, vi er ved at drukne i æg. Nu har jeg fundet opskrifter på, hvordan man sylter æg. Blot for at prøve noget andet og få dem brugt til noget fornuftigt.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #5 Dato: 07 Januar , 2020, 21:52 »
det glæder jeg mig til at høre om de syltede æg. Måske jeg også kan bruge det
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #6 Dato: 07 Januar , 2020, 22:08 »
det glæder jeg mig til at høre om de syltede æg. Måske jeg også kan bruge det
Ja jeg er spændt på resultatet. Vender tilbage, når jeg finder ud af, om det er en god ide eller ej.

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #7 Dato: 07 Januar , 2020, 22:38 »
Bare det var mig - det med at drukne i æg - for tiden kommer der regelmæssigt et lille bitte dværg æg og ikke andet. Men hønsene er nu meget i hønsehuset for tiden, så jeg tror ikke de lægger æg andre steder. Men man ved jo aldrig  ;D

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #8 Dato: 08 Januar , 2020, 10:20 »
Jeg får heller næsten ingen æg, men det er ok, de skal have en pause. Det gør heller ikke noget, at jeg selv holder en pause, jeg spiser klart for mange æg, hvis man spørger sundhedsguruerne.

Offline Gerda

  • Bruger
  • Indlæg: 824
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #9 Dato: 08 Januar , 2020, 11:17 »
Jeg spiser også æg hver dag. Både morgen og til frokost. Og hvis den står på biksemad skal der også æg dertil. Det har vi også fået i min barndom. Og jeg kan fortælle at min doktordatter fik mig jaget til læge for at få et sundhedstjek og alle prøverne var normale. Så jeg tager det stille og roligt.
1 hvid splash maran som hedder Marie, 2 sort kobber maran, og så er der Sofie som jo er en brakel hane, og brakel høner, barnevelder haner

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #10 Dato: 08 Januar , 2020, 13:48 »
Det blev også en kort pause, fandt lige 4 æg, det ene af dem var stadig varmt, så de er nye. Slår dem nu alligevel ud i en kop først  ;)

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #11 Dato: 08 Januar , 2020, 20:20 »
I et radioprogram i sidste uge med hende lægen der drøfter - nørder - med forskellige lægelige emner var der en anden læge eller kostforsker der udtalte, at det er en skrøne det med antallet af æg man indtager dagligt - set ift feks kolesterol - det har ingen betydning - man skal bare aldrig overdrive - og sådan er det jo med det meste her i livet  ???

Offline Marie1

  • Bruger
  • Indlæg: 581
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #12 Dato: 09 Januar , 2020, 11:07 »
Ja, den udsendelse hørte jeg også.
Jeg tror ikke, de har fantasi til at forestille sig, hvor mange æg det kan blive til, når man selv henter dem i baghaven. De vil nok kalde det at overdrive  :)
Det er fantastisk mad, man bliver så dejlig tilfreds i maven af det. Og det holder i mange timer.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #13 Dato: 10 Januar , 2020, 12:13 »
Ja hvis hønsene bliver lukket ud på friland tidligt, så kan man godt forvente at der kommer æg udenfor...
Og netop derfor bliver industri hybrider (fritgående og øko) i produktionerne først lukket ud over middag.
For her tæller hvert et æg..
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Hans-Kurt

  • Bruger
  • Indlæg: 1 934
Sv: Æg alle vegne eller i redekassen?
« Svar #14 Dato: 12 Januar , 2020, 00:10 »
Ja, der er jo nogen der skal betale husleje mm og hvis indtjeningen kommer fra ægproduktion, så må man jo gøre  noget for at få de æg der kommer i æggebakker og ikke under buske hid og did. Men det er der ikke alle der kan forstå, de tror vi lever i en verden hvor alting kommer helt af sig selv - selv pengene til ens udgifter. Virkeligheden er bare en anden.