Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: "Forbudt" foder?  (Læst 11631 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline wande54

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 8
    • Steen privat
"Forbudt" foder?
« Dato: 20 Marts , 2010, 10:04 »
Hej i dette herlige - og lærerige - forum.

Der skrives så meget om, hvad man kan anbefale af foder, men nu har jeg et nok lige så relevant spørgsmål.

Hvad skal man absolut holde sig fra at give putterne?
Her tænker jeg på ting der kan være giftige - ufordøjelige - give afsmag i kød og æg og sådan noget.
Og selvfølgelig hvad man ikke vil have spredt rundt i haven gennem gødningen (brændenælder).

Lige nu får de fuldfoder, lidt ekstra blandet korn og alt godt fra køkkenbordet, samt det de finder i græsplænen.

Hilsen Steen
1.1 Guld/sortbåndede og 0.1 hvid Wyandot dværge.
1.0 Cocker Spaniel, 0.1 Golden Retriever, 0,1 Norsk skovkat, samt parakitter, dværgvagtler og zebrafinker, akvarier.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #1 Dato: 20 Marts , 2010, 10:39 »
Jamen så får de jo stort set det vi alle fodre med, med visse forskelle på holdning og mening.

Der er planter der er giftige, men dem går hønsene som regel udenom, så det behøver man ikke tænke meget over.

Hvad brændenælder angår, så kommer de ikke af at hønsene har spist brændenældefrø, men fordi brændenælder får fantastiske livsbetingelser når der er hønsegødning.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #2 Dato: 20 Marts , 2010, 21:23 »
Fisk og fiskemel skal man ikke overdosere. Æggene kommer hurtigt til at smage af fisk. Hvis det er dyr til slagt så skal du stoppe med evt. tildeling af fiskemel 1-2 måneder inden slagt.

Byg og rug må du, hver især, maks. bruge som 25% af den daglige fodermængde da det ofte giver tynd mave i større mængder.

Mine får også alt godt fra husholdningen. Og det er ikke så lidt med 2 små børn.
Men fedt giver jeg dem aldrig. Ikke fordi at de som sådan ikke kan tåle det, men fede høns giver ingen æg og ofte er befrugtningen dårlig eller slet ikke tilstede.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #3 Dato: 10 April , 2010, 23:56 »
Syntes jeg har hørt noget om at de ikke må få kødrester, altså tilberedt selvfølgelig.
Nogen der kan fortælle mig om det er rigtigt eller forkert?
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #4 Dato: 11 April , 2010, 00:25 »
Det er forkert........ Så kort kan det vist siges.
De elsker kød også tilberedt og har til og med godt af det.

Offline Charlotte78

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 78
  • Mutter
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #5 Dato: 11 April , 2010, 00:32 »
Det er forkert........ Så kort kan det vist siges.
De elsker kød også tilberedt og har til og med godt af det.

Oki.
Vil det sige at de må få alt husholdningsaffald?
Mit dyrehold
Pt. Ingen høns høns
1.0 Kæle kanin
1.0 Chihuahua
2.2 børn ❤️

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #6 Dato: 11 April , 2010, 00:35 »
jeg har ofte hørt at de ikke må få rå kartoffel og tomat, men flere herinde siger at det ikke skader.
Jeg fik at vide for år tilbage, at planter af natskygge slægten var skadelig for høns.

Sådan noget som rå løg og porre toppe vil mine ikke ha. Heller ikke grønne ærter !

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #7 Dato: 11 April , 2010, 07:32 »
Mine spiser gerne tomater, og også avokado, som jeg også har læst ikke skulle være så godt (har dog aldrig kunne finde en begrundelse).
Spagetti er et hit, ja, faktisk kan man sige at de elsker det meste. Mine gider dog heller ikke grønne ærter - underligt, for de spiser dem tørret i det foder jeg giver dem.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Sussie Baassel Holdt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 51
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #8 Dato: 11 April , 2010, 07:45 »
jeg giver mine høns både ærter kartofler i rå og kogt tilstand, gerne skræller, tomater, ja selv bananer (uden skræl selvfølgelig)

Løg og porrer vil mine heller ikke ha´. Med hensyn natskygge så er den giftig og kan i rette (eller urette) mængder være dødelig for småbørn, så mit gæt ville være at hønsene automatisk gik langt udenom.

Ellers får de alt lige fra børnenes rester af havregrød om morgenen til ris og spaghetti.
Jeg giver dem ikke kød
Kærlig hilsen
Sussie Baassel Holdt

glad og tilfreds ejer af
1.3.8 Danske Landhøns

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #9 Dato: 11 April , 2010, 08:08 »
Du kan roligt give dem kød, Sussie, for høns er altså ikke vegetarer og har brug for proteiner, tænk bare på alle de biller m.m. de spiser.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #10 Dato: 11 April , 2010, 09:33 »
Mine høns elsker tomater, og de har da fået dem finthakket fra de er ganske små kyllinger. Anede ikke det skulle være et problem. De er da aldrig blevet syge eller noget.  :-\
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #11 Dato: 11 April , 2010, 11:36 »
Jeg har haft papegøjer og småfugle i mange år,og hos dem er der flere eksempler på dødsfald ved fodring med advocado,så Marianne , vil jeg ikke forsøge med det.Jeg har læst en videnskabelig beretning i et fugleblad en gang, men kan ikke huske hvor.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #12 Dato: 11 April , 2010, 12:12 »
Mine gider ikke gulerødder kun hvis de er kogte, finthakket og blandet med andet mere lækkert :)
Ellers får de også alt det de gider æde... også det kød de kan nå at tage inden hund og kat æder det :)
Kålrabi er et stort hit her jeg flækker den gerne men så klarer de resten derfra og jeg tænker de syntes det er lidt sjovt at stå og hakke i sådan en.
Rå løg vil de heller ikke have her.
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Andreas

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #13 Dato: 11 April , 2010, 12:45 »
Råt Kartoffel og gulerods skræl går de gladeligt udenom. Det er jo ret hårdt så kan egenligt godt forstå det. Vandmelon er et kæmpe hit her. Nogle gange når vi har købt en vandmelon der ikke smager helt godt, ryger der lidt ud til hønsene.! De elsker det! Og et par dage efter kan man gå ud og finde en fuldstændigt bar vandmelon skræl, som næsten ligner et kunstværk med alle fordybninigerne fra hønsenes næb.
Maraner i blå/kobber, splash og sort/kobber.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: "Forbudt" foder?
« Svar #14 Dato: 11 April , 2010, 17:14 »
Det er nok et spørgsmål om tilvending.
Her spiser de både grønne ærter og majs, men aldrig gulerødder under nogen form ej heller rå løg eller tomater, ellers glider det meste ned, de spiser gerne indmaden af en kogt kartoffel, men skrællen er ikke interessant. De er heller ikke ret glade for kål.
Der er altid nogen der spiser noget, for det forsvinder trods alt henad vejen, og her tror jeg det er Hubbe de hjælper, han er stort set alt fortærende især hønsemad er fantastisk.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn