Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk foder fra DLG  (Læst 6117 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Økologisk foder fra DLG
« Dato: 13 Januar , 2010, 09:41 »
Jeg kan se der er en del herinde der køber øko foder fra DLG -land og fritid. Jeg har været inde på deres hjemmeside, men er blevet fuldstændig rundforvirret over de forskellige varianter.
Jeg har 4 orpingtonhøner + 2 blandingshøns gående i den ene indhegning sammen med en orpingtonhane. De er alle lige på nippet til at begynde at lægge æg (undt. Günther naturligvis  ;D). Ingen af dem skal slagtes, det er meningen vi skal have alle de kyllinger, de overhovedet gider ruge ud til foråret (kan næsten ikke vente  ;))
I den anden indhegning går 5 isa brown + den stolte blanindingshane, Fritz. Deres formål her i livet er at holde os med æg...
Det ser ud til at det meste af foderet fra DLG er pellets, gider de godt spise det? (Jeg har nemlig lige rigeligt med æslægningspiler liggend tilbage nu, synes jeg...)

Er der nogen der har et godt bud på hvilken type foder jeg skal købe?
Orpingtonerne har en tendens til at overæde, hvorfor nogle mener det er en god idé at give havre også. Er der nogen der har erfaring med det?
Skal man skifte hønsefoder gradvist ligesom f.eks. foder til en kat el. hund eller er de ligeglade?

Sikke en masse spørgsmål, men så er det jo godt der er så mange hjælpsomme kloge mennesker herinde  :)
Stoooor hilsen
Tanja
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk foder fra DLG
« Svar #1 Dato: 13 Januar , 2010, 16:52 »
Jeg bruger den der hedder Natur Æg 95 KP  i 25 kg sække. Det er piller. Supplerer med foderhavre, fordi jeg ved slagtning fandt ud af at de var lige rigeligt godt istand (suppehønerne altså). Så får de rester af madaffald. De er ikke kræsne men spiser det hele.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Stinne

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 148
  • Sidste skud på stammen
Sv: Økologisk foder fra DLG
« Svar #2 Dato: 13 Januar , 2010, 18:13 »
Tanja@ Mht. det med at de ikke helt vil spise pillerne op, kan du prøve at se om denne tråd kan være til hjælp: http://fjerkrae.dk/prod/index.php/topic,7393.0/topicseen.html
Mange hilsner
Stinne

0.5 stor silke (sort, hvid og vildtfarvet)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Økologisk foder fra DLG
« Svar #3 Dato: 13 Januar , 2010, 21:46 »
@ Tanja. Fodersammensætning kan du finde råd om i tråden fra Stinne.

Skal man skifte hønsefoder gradvist ligesom f.eks. foder til en kat el. hund eller er de ligeglade?

Jeg tror for så vidt hønsene er ligeglade. De æder jo også alt 'nyt' fra husholdningen med største glæde.

Om alle hønsemaver kan tåle et totalt skifte på en gang ved jeg ikke, men så igen. De fleste af foderstofferne er hovedsageligt baseret på korn, så jeg tror ikke det vil give store problemer. 
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Økologisk foder fra DLG
« Svar #4 Dato: 14 Januar , 2010, 09:01 »
Jeg bruger den der hedder Natur Æg 95 KP  i 25 kg sække. Det er piller. Supplerer med foderhavre, fordi jeg ved slagtning fandt ud af at de var lige rigeligt godt istand (suppehønerne altså). Så får de rester af madaffald. De er ikke kræsne men spiser det hele.
Tak Finn, det var lige sådan et svar jeg har brug for!  ;D
Og tak for tråden, det er gode råd!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk