Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: aaaaddddd... snudebiller overalt...  (Læst 17003 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

pylle pylle

  • Gæst
aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Dato: 06 Oktober , 2009, 14:14 »
Jeg købte igår en sæk hvede til mine høns..
lykkelig uvidene om evt. konsekvenser, sætter jeg sækken ind på et værelse i huset. da jeg idag, skal ind og hælde foderet i fodertønden, er den dækket af biller, både i og uden på sækken.. jeg skynder mig at få sæk og foder ud, og støvsuger hele rummet..

jeg ringede til sælger og klagede, de vidste ikke hvad det var, men tog gerne sækken ind til en bytning.. jeg har nu selv undersøgt nettet, og har fundet ud af at billen er en slags snudebille, som lever typisk i korn.. den er planteæder, men har ikke kunne finde andet..
skal jeg være bekymret? for mine høns?? for huset??? æder de min have??? hvad er det for nogle kryb?øv altså.. skadedyr!!! /d

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #1 Dato: 06 Oktober , 2009, 14:27 »
Jeg tror dine høns vil elske lidt levende foder !!

Men kan følge dig i du ikke ønsker krybet indendørs.

            VH Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #2 Dato: 06 Oktober , 2009, 14:47 »
Jeg har også fået dem med i det korn jeg købte denne her gang og jeg syntes det er træls, har oplevet det før også, jeg har så godt nok bare givet mine det.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #3 Dato: 06 Oktober , 2009, 16:29 »
Hej


Hvis du har købt det hos en foderstof så har de et storet problem, det kunne lyde som kornbiller og det skulle være kasseret som dyre foder da det kan brede sig til andre foder stoffer og kornprodukter, så det er godt du har gjort rent i rummet.

I de store lader hvor det opbevares har jeg hørt om at man gasser for billerne, så det er dårlig kontrol.

Tommy   


pylle pylle

  • Gæst
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #5 Dato: 06 Oktober , 2009, 17:47 »
øv altså.. det er den på det sidste link.. foderstoffen lød lidt ligeglade da jeg talte med dem..  men de sagde det ikke var noget jeg skulle være bekymret for.. kan slet ikke bære tanken om at de ulækre kryb, kravler rundt i mit hus.. normalt er jeg ikke hys over et par biller, men vi snakker tusinder nede i kornet... føj et syn..

må vist finde mig en ny foderstof.. gider ikke have små bæster i mine høns`s snacks... og har flyttet alt der ligner foder laaaang væk... ud i kulden..  fy da føj da..  <R /3

tak Tommy...

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #6 Dato: 06 Oktober , 2009, 18:43 »
Hej

Ingen årsag.

hvis foderstoffen er lige glad, så må du finde ud af hvor foder bliver lavet og så klage direkte til firmaet, for der må ikke findes biller, heller ikke i dyrefoder.

Så gå videre med sagen.

Tommy 

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #7 Dato: 06 Oktober , 2009, 20:12 »
Øj, Pylle, stakkels dig, Må vi andre her i lokalområdet høre, hvad det er for en kedelig foderstof, du der har værete udsat for?

Håber, du får bugt med evt. afhoppere!

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #8 Dato: 06 Oktober , 2009, 20:44 »
øh det lyder da ikke særligt betryggende at foderstoffen er ligeglad.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #9 Dato: 06 Oktober , 2009, 21:07 »
Har de overhovedet "lov til" at være ligeglade?  /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #10 Dato: 06 Oktober , 2009, 22:16 »
Er de der snudebiller skadelige for vores fjerede venner ?

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #11 Dato: 07 Oktober , 2009, 07:23 »
Jeg tænker jo, at billerne som sådan er ok for hønsene, men når de (billerne) æder kornet, kommer der vel også noget ud i den anden ende, og det kan da ikke være specielt godt?!?!
Når så hønsene får af kornet, er der både korn, biller og billeafføring - bvadr! /d
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #12 Dato: 07 Oktober , 2009, 10:25 »
Selve billen er sikkert ok hønsemad, men det er netop det med afføringen, og at det giver svmpe og alt muligt skidt i kornet. Kornet bliver simpelthen fordærvet, og ingen harjo godt af fordærvet mad.
Og hvem kan se, hvor længe kræene har boet i kornet og dermed afgøre, HVOR fordærvet det er?
At foderstoffen ikke tager det alvorligt, svarer i mine øjne til, at jeg tog en bakke råddent kød med tilbage til købmanden, og sagde "Den her har jeg lige købt her hos dig". Jeg ville godt nok forvente en anden reaktion end et "Slap dog af og steg det godt. Hvad skaber du dig for?"

pylle pylle

  • Gæst
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #13 Dato: 07 Oktober , 2009, 12:04 »
Det var nu ikke lige det svar jeg fik storm-olsen.. ;) det var mere noget i stil med, at det ikke var skadeligt for hønsene, for de spiser jo alligevel biller i naturen :P..  men jeg var velkommen til at komme og bytte sækken. Jeg sagde så, at det kunne vel være ligemeget, for så havde de det jo i alt deres foder, det sagde manden ja til. jeg spurgte ham om, om det ikke var skadeligt for deres lager?? nej det mente han ikke.. for de solgte altid helt ud af det lager de havde, inden de fik et nyt ind, og det vil sige høsten fra i år.. Jeg sagde, at når de først var på lageret, så gik de i det nye foder, men det mente han ikke var noget problem.

Han sagde at jeg skulle opbevare det ved max 10 grader, for så gik de i dvale, og stoppede med at udvikle sig... men syntes nu ikke lige jeg har plads i køleskabet til 25 kg hvede.. >:( jeg kører ud med det igen.. og vil ikke have mere derfra..

med hensyn til at afslører forhandleren.. vil det være politisk korrekt????

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: aaaaddddd... snudebiller overalt...
« Svar #14 Dato: 07 Oktober , 2009, 12:17 »
Han er da vist en drønnert... Jeg tror måske godt jeg kan gætte hvor det er.
Om det er politisk korrekt at fortælle andre om det, tja...!?!? Hvis det nu var dårligt kød i et bestemt supermarked, ville jeg gøre det.
Mvh Marianne