Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: % Regning ?  (Læst 5501 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
% Regning ?
« Dato: 04 August , 2009, 20:26 »
Jeg gik og tænkte over, at når nu man selv blander sit foder, hvordan regner man så procenten ar de forskellige foderemner ud...

Går man efter vægten, altså et kg. af det, og to kilo af noget andet, eller går man efter et mål af det og to mål af det andet, arbejder man med f.eks. havre kan forskellen være temmelig stor  ::)

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: % Regning ?
« Svar #1 Dato: 04 August , 2009, 20:31 »
Som udgangspunkt er det altid vægt man går efter. Det samme gælder for færdig foder.
Men om du så selv bruger en skovl havre, 2 skovle hvede osv. osv. er jo op til dig selv.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: % Regning ?
« Svar #2 Dato: 04 August , 2009, 20:40 »
Tak Danny !

Jeg skal til blande selv i lidt større stil, så jeg ville lige høre... et kilo valset havre fylder noget mere end en liter valset havre, jeg har lige været hos HN og hente en blandemaskine til formålet så jeg kan blande til 14 dage af gangen  :D

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: % Regning ?
« Svar #3 Dato: 05 August , 2009, 09:14 »
Jeg plejer at tage udgangs punkt i 100 kg. så er procenterne i kg.  ;D

Men jeg syntes at det er svært at blande selv til fjerkræ, og når der er mange forskellige. nogle kan lide det ene og nogle kan lide det andet.

Mine gule Kockin er lige pt. kun til voksefoder, men da de kom spiste de mest knust majs og hel hvede.

Silkerne og Araucanaerne de spiser hvad der bliver serveret.

Jeg køber pelleteret foder og blander så knust majs og hel hvede i og det bliver ikke blandet i forhold, men ud fra hvad jeg kan se de er mest spisende af pt.

Mvh Viben

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: % Regning ?
« Svar #4 Dato: 05 August , 2009, 09:39 »
@Viben

Har du ikke problemer med, at de så sviner meget med foderet?
Jeg har prøvet at blande pelleteret foder med korn, og så er hønsene blevet selektive i valget af foder, og piller bare foder ud af foderautomaten, og spiser kun det bedste, hvilket resulterer i masser af foder på gulvet omkring automaten.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Tina Holmberg

  • Bruger
  • Indlæg: 700
Sv: % Regning ?
« Svar #5 Dato: 05 August , 2009, 09:46 »
Jeg har samme problem som børge, hvis jeg blander så ligger pillerne ud over hele gulvet.
Så mine får piller og skaller indendørs, alt det andet giver jeg udendørs, så de selv skal finde det, og i en mængde, hvor jeg er sikker på, at der bliver spist op.
1,2 kobberfarvet maran
0,3 birchen maran
1,2 araucana, rumpless
1,1 lys sussex & 0,3 gul sussex
1,1 alaskan malamute - den største & stærkeste af slædehundene

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: % Regning ?
« Svar #6 Dato: 05 August , 2009, 09:52 »
Samme her, Tina.

Korn i afmålt mængde, så det bliver spist op inden for overskuelig tid, og der ikke ligger noget til natten.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: % Regning ?
« Svar #7 Dato: 05 August , 2009, 10:42 »
@Viben

Har du ikke problemer med, at de så sviner meget med foderet?
Jeg har prøvet at blande pelleteret foder med korn, og så er hønsene blevet selektive i valget af foder, og piller bare foder ud af foderautomaten, og spiser kun det bedste, hvilket resulterer i masser af foder på gulvet omkring automaten.

Det er kun et problem hos mine Kockin ligenu, da de er mest til pelleteret foder, så det er det de få nu.

De andre racer har jeg intet problem med, men måske det er fordi de har store skåle , størrelse som en opvaske balje, at spise af og dem kan de ikke skrabe foderet op af.

Jeg foder om morgenen og om aftenen, når jeg ser i skålen om aftenen og ser at de f.eks har efterladt knust majs, ja så blander jeg mindre mængte majs i til aften, på den måde kan jeg holde øje med hvad de foretrækker at spise pt.

Kyllingerne er de eneste som har foder med i seng, de voksne syntes jeg det er godt at de er sultne om morgenen, så man kan holde øje med dem og se at de spiser, så de ikke går rundt og er småsyge.

Mvh Viben

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: % Regning ?
« Svar #8 Dato: 05 August , 2009, 13:13 »
i færdigfoder er der en meget stor andel korn (hvede, byg, havre og majs) som kan købes meget billigere hver for sig, men der er jo også tilsat mineraler og vitaminer, og hver enkelt pille har det hele, modsat hvis man fodre med blandet korn, så kan man vel ikke garantere at hver enkelt dyr spiser lidt af det hele og dermed får dækket alle behov ?!
Eller ??

Kan/skal man evt. fodre med kun hvede den ene dag, så med byg næste dag osv. for at være sikker på at alle får det hele ? ??? ;) ;

Høns gør ligesom os andre gør, nemlig spiser det de bedst kan lide.

Men helt klart så kan man spare ved at blande selv, især os med de store racer, som æder godt og som skal have det de skal have for at blive store nok.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Viben schliemann

  • Gæst
Sv: % Regning ?
« Svar #9 Dato: 05 August , 2009, 15:09 »
i færdigfoder er der en meget stor andel korn (hvede, byg, havre og majs) som kan købes meget billigere hver for sig, men der er jo også tilsat mineraler og vitaminer, og hver enkelt pille har det hele, modsat hvis man fodre med blandet korn, så kan man vel ikke garantere at hver enkelt dyr spiser lidt af det hele og dermed får dækket alle behov ?!
Eller ??

Kan/skal man evt. fodre med kun hvede den ene dag, så med byg næste dag osv. for at være sikker på at alle får det hele ? ??? ;) ;

Høns gør ligesom os andre gør, nemlig spiser det de bedst kan lide.

Men helt klart så kan man spare ved at blande selv, især os med de store racer, som æder godt og som skal have det de skal have for at blive store nok.



Når man blander selv så er det jo ikke kun korn, men også soyaskrå som jo ikke er helt billigt.

Det gode ved pelleterede foder er også at de får det kalk som de har behov for.

Start foder er jo kun til de er 8 uger, derefter går man over på vokse foder frem til slagt/æglægning, dog har jeg aldrig anvendt vokse foder rent til hybrid kyllinger, da de så vokser for hurtigt og derved får dårlige ben, vi havde 50 hybrid kyllinger og ikke en af dem fik dårlige ben  /o.

Æglægnings foder findes i to slags et fuldfoder, det vil sige at man ikke skal tilfører korn, og så et tilskudsfoder hvor man skal tilfører korn.

Jeg har aldrig brugt ret meget byg, faktisk kun det som findes i færdig foder,  da jeg ofte har oplevet en blød afføring.

Når mine silker begynder æglægning, vil jeg foder med æglægnings foder i fuldfoder + skaller, så jeg er sikker på de får alt hvad de har behov for. Det vil jo være surt at misse 20 æg pr. høne bare fordi man vil spare lidt penge.  :-\

Det kunne faktisk være sjovt at hænge 3-4 fodertrug op med foderet adskilt for at se hvad for foder de helst vil spise *f


Mvh Viben