Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Animalsk protein , kød og benmel ....  (Læst 10280 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanegalgak

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 851
Animalsk protein , kød og benmel ....
« Dato: 18 Juni , 2009, 14:51 »
Knægten kom hjem fra skole med : Høns (og andet fjerkræ) til husbehov  , skrevet af Andrew Singer engang i 1970erne.
Forfatteren slår hårdt til lyd for , at høns i vild form har maddiker og orm som hovedernæringskilde , og høns i fangenskab lider under mangel af animalsk protein. Hans løsnings forslag er helt klart : kød og benmel.
Nu har jeg læst de relevante tråde under foder, specielt en ældre ( kød som foder ) og det er tydeligt de elsker det animalske islæt.
Så melder spørsmålene sig :

Hvor meget SKAL de som minimum have af animalsk foder
Skal det hæves i den års periode hvor de ikke har så stor adgang til det i haven
Hvis hønsene får for lidt animalsk foder , hvad sker der med dem så
Hvordan kommer i omkring den del af foderet ( når de ikke render ude i haven og finder alt muligt)
Tror i hønsene får for lidt animalsk protein som Andrew Singer mener

Ja en ordentilg omgang , men hvis foderet ikke er ok lider de kære jo på et eller andet plan !

Jan
Billeder ? Er det ikke noget børn maler ?

Offline Christina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 300
  • Alle burde have en 2-årig...
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #1 Dato: 18 Juni , 2009, 14:54 »
Her får de hver morgen rester fra dagen før. Da jeg er dagplejer, og samtidig selv har to små børn, er det en god stor bøtte de får. Der er altid en eller anden form for kød deri, og ellers så får de ikke andet end korn og voksefoder.

De bliver gerne lukket ud omkring 5-7 gange om ugen, hvor de selv kan finde regnorme, insekter osv. :)

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #2 Dato: 18 Juni , 2009, 14:58 »
Jeg kunne faktisk godt forestille mig, at høns uden adgang til have ofte lider af mangel på animalsk protein. Jeg tror ikke, man nødvendigvis får direkte mangel symptomer, men måske lidt mindre æg, lidt mere snusket fjerdragt osv.

Mine får også husholdningsrester som fiskefrikkadeller og pålæg. Det hjælper jo lidt. Knægten samler nogle gange bænkebidere etc. til dem i en lille spand og spreder det i hønesgården.
Melorme er de også pjattede med.
Men hvor meget og hvor lidt.. der er jeg blank. Håber andre kan hjælpe.

Offline Børge Bech Jensen

  • Chicken rules
  • Bruger
  • Indlæg: 2 338
  • Opdrætter af Norske Skovkatte
    • ShaggyTail's Norske Skovkatte
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #3 Dato: 18 Juni , 2009, 15:43 »
Vores får også diverse rester, inkl. pålægs og kødrester, og det må så dække deres behov.
Kød og benmel vil jeg aldrig ty til, ikke at jeg har noget direkte at sige omkring det, men man ved jo ikke, hvad der er i det.
Der kan både være medicinrester og lign. i det, og sygdomme har man jo hørt om tidligere blev overført via dette.

Jeg tror ikke, det er nødvendigt med dagligt tilskud af kød, men nogle gange om ugen er sikkert meget godt.
Med venlig hilsen
Børge Bech Jensen
ShaggyTail

1.5 Brahmaer, 0,3 Australorps, 4.9 Norske skovkatte + Rie, som er faldet for dem alle.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #4 Dato: 18 Juni , 2009, 16:16 »
For at købe "rent" fiskemel skal du have tilladelse af plantedirektoratet....(Forbuds-Danmark slår til igen)

Der er fiskemel i færdige blandinger, op til 5%. Men ellers vil jeg sige at hvis de får køkkenrester og/eller adgang til have etc. så klarer de sig fint.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #5 Dato: 18 Juni , 2009, 16:19 »
Når vi har hakket oksekød på menuen, og vores er altid det med den laveste fedtprocent, så tager jeg en håndfuld fra til hønsene, de er fuldstændig vilde med det, kyllingerne spiser det også gerne.
Søren bruger at blende afpudset kalvehjerte til sine akvariefisk (bl.a. discus) og der tager jeg som regel også lidt fra til hønsene, igen er det bare et kæmpe hit.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #6 Dato: 18 Juni , 2009, 16:43 »
Nogen der ved om man foreksempel fra en nedlagt råbuk vil kunne bruge lever/hjerte og andet til hønsene? Personligt er jeg ikke for glad ved at give dem det råt, men kogt eller stegt kød for de tit ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Bjørn Nielsen.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 515
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #7 Dato: 18 Juni , 2009, 18:02 »
For at købe "rent" fiskemel skal du have tilladelse af plantedirektoratet...

Og for at få tilladelsen skal man registreres og kontrolleres i et væk...

Jeg køre med en 5% blanding oven i det normale foder, og jeg laver mit "fiskemel" selv...

Det billigste kattefoder med fisk fra fakta, igennem denne her :

http://www.america-thisted.dk/showpage.asp?id=849&profileid=1000&siteid=1&pagetype=produtpage&vid=504

og der er det fineste fiskemel bag efter.

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #8 Dato: 18 Juni , 2009, 18:13 »
Uha Uha.
Pålægrester og råt kød er det rene gift til høns efter myndighedernes opfattelse. Alt hvad de får skal koges og helst desenficeres så der ikke er noget som helst tilbage i det.

Pålægsrester vil jeg være lidt betænkelig ved at bruge ikke på grund af at det er kød, men på grund af alle de konserveringsmidler og E numre der er i det. Jeg ville hellere vælge frisk råt kød.

Det er nok muligt at erhvervsfjerkræet er så sart at de kun tåler sterile produkter hvor der ikke er noget som helst i, men det er jo ikke ensbetydende med at vores dyr er lige så svage.

Dengang de fjernede kød og benmel fra foderet, blev foderet væsentlig mindre værd på grund af manglende animalske proteiner, som bl.a fjerkræ har stort behov for. Det at de får et alsidigt animalsk foder er med til at opbygge imunforsvaret, som i modsat fald vil blive svækket i de tilfælde hvor der er mangel på disse animalske proteiner. Ærgeligt at man så også af uforståelige grunde også fjernede fiskemel, gjorde ikke problemet mindre.
Det er ganske uforståeligt at der er de restriktioner på Fiskemel. Det er lige ved at man er lige så kriminel hvis man opbevare og bruger fiskemel som hvis det var hash man opbevarede og brugte.

Et godt og naturligt imunforsvar opbygges ved en alsidig fodring, der opbygger et godt imunforsvar der gør at dyrene tåler den påvirkning den omgivende natur giver dem.

Den måde erhvervet er tvunget til at køre deres produktion på kan meget vel på længere sigte blive deres egen grav.

Jeg sad faktisk ude i havepavilonen og kiggede ned i haven hvor der fløj en masse vilde fugle rundt forand min store voliere og tanken slog mig at det jo efter udsagn kunne være meget farlig for mine fugle. Tanken der gså slog mig var at hvis de ikke kan tåle omgivelsernes påvirkning må det være fordi de er fodret for ringer.

I naturen ser man ikke den voldsome spredning af sygdomme som vi oplever især i erhvervs besætningerne. Her kan fuglene godt få en sygdom, men langt de fleste overlever og danner et imunforsvar mod den pågældende sygdom. Når sygdommen er overstået er alle de svage sorteret fra. I erhvervet gør man det at man beholder de svage der ikke har noget imunforsvar overhovedet og afliver de der har dannet antistoffer mod forskellige sygdomme. Min holdning er at man hvis man ønsker at bevare erhvervet burde gøre det modsatte. Men nu er jeg heller ikke veterinærmyndighed, men kun en fugle og fjerkræholder der gennem mange år har gjordt nogle erfaringer.

Hvad mon myndighederne vil sige til at man blander frist afføring fra voksne fugle i drikkevandet til kyllinger. Der er faktisk nogle arter hvor dette er nødvendig da de er født uden tarmflora, nok et perfekt dyr efter myndighedernes synspunkt, men et sådant dyr kan ikke overleve da det ikke kan omsætte føden.

Der hvor vi som hobby avlere har et problem som myndighederne også gør deres til at øge er for mange dyr på for lidt plads. Her træder naturen til og sætter en sygdom på for at udryde de svage for at give plads til de stærke.
Så der er ingen tvivl om at gød plads og masser af frisk luft samt rene omgivelser er af stor betydning for sundheden blandt vores dyr. Jeg plejer at sige at der jo heller ikke er møgbeskidt i naturen.

Det er faktisk ikke så længe siden jeg skrev en længere artikel i Dansk Fuglehold om emnet.

Dette er ikke ment som at vi skal gå imod myndighederne og ignorere deres anvisninger, men det kunne være dejligt om vi kunne overbevise dem om at naturen er stærk og først når vi efter for godt befindende begynder at manipulere med den og mod dens spilleregler går det galt.
« Senest Redigeret: 18 Juni , 2009, 18:18 Fra Bjarne Andersen »

GKV

  • Gæst
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #9 Dato: 18 Juni , 2009, 19:52 »
For en hel del år siden, da vi lige havde købt vores lanejendom døjede vi det første stykke tid med en forfærdelig masse store grå fluer. Tror de hedder kødfluer. De var forfærdelige, de kunne finde på, at lægge deres spy på vore angorakaniner, som var helt sunde og raske, ingen tynd mave eller noget.Selv vores katte gik ikke ram forbi, lå de og sov i solen kom bæsterne og lagde deres spy. Fårene var ligeledes meget udsatte, heldigvis slap vi for at nogen af dem fik spy i måsen, men rundt omkring på kroppene var disse klatter.

Behøver jeg at sige at det var ækelt og besværligt, at stå og ordne dyrene? Spyen var næsten ikke til at få af. Nå, men vi havde købt små kyllinger (50 til slagt og 25 til æglægning) og det var tid til, at de skulle ud i det fri.

De åd løs af fluerne og jeg kunne få det helt dårligt når jeg så, hvordan deres kro så ud, helt opspilet af al "den gode mad"

Fra da af var det slut, fluerne kom aldrig til, at genere os mere. Så jo, proteiner er guf og det ser man jo også, når de finder en myretue eller hvis de hjælper til i haven. De er jo på pletten, så snart de ser man har en greb i hånden. Går de ikke frit er jeg sikker på man må give dem noget istedet.

Gunni.

Offline Marie-Louise

  • Bruger
  • Indlæg: 303
  • Ønsker Sussex-høns igen
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #10 Dato: 18 Juni , 2009, 21:10 »
Kød- og benmel er droppet til havebrug efter kogalskabs-perioden for nogle år siden. Så mon ikke også det er derfor, det ikke er hensigtsmæssigt at give det til høns?
Mine høns får næsten dagligt torskelevertran i deres blødfoder. Det er nemt at have med at gøre.
- Og så får de også alt, hvad husholdningen levner, inkl. kødprodukter...
Regnorme får de også en del af, men da der er mange høns om at dele, er det vist ikke at regne for noget rent ernæringsmæssigt.
Mange hilsner fra

Marie-Louise

Ønsker 0.4 Stor Sussex
6.0 egne børn og en meget flittig husbond

Bjarne Andersen

  • Gæst
Sv: Animalsk protein , kød og benmel ....
« Svar #11 Dato: 18 Juni , 2009, 23:10 »
Det at man brugte kød og benmel til kreature skulle jo gå galt. En ko er planteæder og ikke rovdyr, modsat fjerkræ og til dels nok også grise. Det er ærgeligt at et så godt spild produkt ikke må bruges længere til de rette dyr. Mig bekendt har der aldrig været problemmer i forbindelse med kød og benmel og fjerkræ, tvært imod.