Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: økologisk fodring  (Læst 7451 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline heidimeldgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
økologisk fodring
« Dato: 09 Juni , 2015, 10:59 »
Jeg får snart min første hønseflok. Dværg høns af forskellig race.

Jeg vil gerne fodre økologisk og gerne korn. Ikke piller(eller kon som tilskud)

Findes der et økologisk korn foder der er blandet og evt knækket?




Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: økologisk fodring
« Svar #1 Dato: 09 Juni , 2015, 11:42 »
Der er efterhånden flere muligheder for at fodre økologisk. DLG laver to typer økologisk tilskudsfoder til æglæggende høner. Og økologisk korn fås de fleste steder.
Et godt udgangspunkt for dig vil også være hvis du har mulighed for at give dine dværghøns et godt stort græsareal. Dette græs vil om sommeren næsten helt kunne erstatte deres pillefoder.
Til et lille hønsehold så vil det være godt også at kunne supplere med overskuddet fra familiens husholdning, derfor ville jeg selv anvende tilskudsfoder og ikke fuldfoder. Kun hvis du ikke har et græsareal til hønsene og ikke ønsker at supplere fra køkkenet ville jeg bruge fuldfoder.
God fornøjelse med din hønsestart /o
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: økologisk fodring
« Svar #2 Dato: 09 Juni , 2015, 12:13 »
Du kan også købe korn direkte ved en økologisk landmand.  Det er billigere end i foderstoffen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline heidimeldgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: økologisk fodring
« Svar #3 Dato: 09 Juni , 2015, 12:46 »
Ja det kan jeg. Men jeg har når den tid kommer kun 5 dværghøns. Så skal jeg til at købe flere forskellige korn ved en landmand og så selv få det groftkværnet.

Så det var mere om der fandtes et færdig blandet product

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: økologisk fodring
« Svar #4 Dato: 09 Juni , 2015, 12:53 »
Økologisk tilskudsfoder? Hvad hedder?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: økologisk fodring
« Svar #5 Dato: 09 Juni , 2015, 15:48 »
DLG naturæg p, hedder det.
Jeg selv bruger møllerens "fuld af pep" og har derfor ikke erfaringer med andet. Men som tidligere nævnt foretrækker mine høns frisk (økologisk  ;) ) græs når der er nok af det.
Hvis man selv har emballage med, så får man meget korn hos en landmand for en hund og el flaske god rødvin. Men køber man direkte fra høsten, så pas på at det er tørt nok, og hellere opbevaring i trækassen end i plasticposer.
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: økologisk fodring
« Svar #6 Dato: 09 Juni , 2015, 19:20 »
Mig bekendt findes der ikke økologisk tilskudsfoder til høns med mindre man kan aftage 6 tons. 

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: økologisk fodring
« Svar #7 Dato: 09 Juni , 2015, 20:48 »
Det veteranen nævner "naturæg" er et pillefoder.

Offline heidimeldgaard

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: økologisk fodring
« Svar #8 Dato: 09 Juni , 2015, 20:57 »
Altså hvor meget har ens høns brug for foderpiller, når de får korn og har adgang til haven. Jeg vil helst fodre med korn og ikke piller.

Mine vagtler får gra mix  fra verselære laga. Det findes ikke i øko. Men kan læse mig til man også kan bruge det til høns

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: økologisk fodring
« Svar #9 Dato: 10 Juni , 2015, 07:43 »
Jeg har Naturæg foderpiller som back up. Hønsene spiser ikke ret meget af det, men de har valget. Der er også vitaminer, mineraler og andre vigtige ting i. Jeg giver et dagligt blødfoder med proteinholdige fødeemner og vitamintilskud ,for at sikre mig at de får nok. Jeg ville også gerne droppe pillerne, men må erkende at det også giver hønsene en mulighed for at få dækket specifikke behov - hvilket kan være et problem om vinteren og i det tidlige forår. Jeg har en enkelt høne som lige nu spiser en del piller - og det TROR jeg hun gør fordi hun mangler 'noget'.

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: økologisk fodring
« Svar #10 Dato: 10 Juni , 2015, 10:04 »
Behovet for tilskudsfoder (pillefoder) hænger sammen med hønsenes adgang til protein. I en periode hvor du er flittig til at grave regnorm til dem gider de ikke at tage pillefoderet, og hvis de får rigeligt græs og mulighed for at jage insekter og finde snegleæg m.m. så er deres behov dækket om sommeren. Hvis man tænker lidt hønse-proteinbehov ind i familiens køkkentjeneste, så er det ikke meget som skal til for at dække behovet for en håndfuld dværghøns.
Da jeg fornyeligt satte et nyt hold kyllinger på græs, så blev der lidt tendens til tynd mave. Inden jeg nåede at blande lidt trækulssmuld i deres foder havde de selv løst problemet ved at æde noget lerjord fra et hul jeg har i haven. Hønsene er overraskende gode til at finde det de har behov for, hvis de har mulighed for det, og undgår behændigt de giftige planter. Som oftest bliver alle vores bekymringer gjort til skamme.
Selv om høns måske ikke er kloge dyr, så har de indbygget en masse kloge instinkter.
Høns er bare go'e ;D
Hilsner
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: økologisk fodring
« Svar #11 Dato: 10 Juni , 2015, 10:26 »
glem alt om at knække det klarer hønsene fint selv ja selv daggamle kan spise hele korn, fn dig en kvægbonde og har byg ærte blanding, evt med en sjat hvede til at blande i, så kommer du langt når hønsegården er grøn

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: økologisk fodring
« Svar #12 Dato: 11 Juni , 2015, 06:01 »

Jeg vil gerne fodre økologisk og gerne korn. Ikke piller(eller kon som tilskud)


Hej Heidi,

Jeg er bare nysgerrig. Hvorfor egentlig ikke fodre med piller?

Glade hilsner,
Mette