Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bare en tanke....  (Læst 13971 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Bare en tanke....
« Dato: 11 November , 2014, 18:13 »
Jeg synes at det er lidt besynderligt at mange forventer at hønsene skal sprøjte ud med æg, helst 365 stk. om året, eller blive til 5 kg. steg på ingen tid. Men at de skal helst gøre alt dette på gammelt brød og hvede.....  :o :o
Og hvis hønsene ikke yder dette, så er det bare nogle møghøns. især hvis det er racehøns.

Og endvidere at der også er mange, som har samme mål, som industrien har, nemlig mest ydelse for mindst foder og på mindst plads.
Den holdning ses jo både her og i andre grupper (FB). 

Ok, industrien fodre jo ikke med gammelt brød og hvede, de bruger noget foder med mere "krudt" for ellers kunne de ikke nå deres mål.

Meen måske er det bare mig, for Forum her eller på FB er jo trods alt ikke helt den virkelige verden.  ;) ;D
« Senest Redigeret: 11 November , 2014, 19:15 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Veteranen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 525
Sv: Bare en tanke....
« Svar #1 Dato: 11 November , 2014, 18:45 »
Kære Lene
Det er ikke bare dig, eller i hvertfald er det også mig der er noget galt med.
Der er mange som ikke er helt realistiske i deres forventninger. I naturen er det absolut lavsæson for æglægning, og vi kan kun fire lidt på naturlovene ved at tilføre kunstigt lys og "sommer-kraftfoder". Racehøns er de bedste havehøns, - jeg kan mærke at der er en tråd på vej om dette....... :)
I industrien skaber man et komplet kunstigt miljø i fabrikken, men er det den usle dyretrivsel vi ønsker?
I hvertfald ikke her hos mig!
Mvh
Havehøns giver fred, afstressning og harmoni.
8 store "hjemmelavede" høns på græs.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Bare en tanke....
« Svar #2 Dato: 11 November , 2014, 19:49 »
Det er også utroligt at mange bliver ved med at blande fuldfoder og tilskudsfoder sammen. Hvis man fodrer med fuldfoder og så smider en masse korn m.m. efter hønsene, så får de jo slet ikke krudt nok til at lægge æg her i denne periode. Jeg er også ude for æggestrejke for tiden, men det retter sig nok snart. Det plejer det jo. ;) Jeg har stor tiltro til at mine racehøns kommer i gang igen, og pause er dem faktisk vel undt. De har jo sprøjtet æg ud i månedsvis.

www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bare en tanke....
« Svar #3 Dato: 11 November , 2014, 20:24 »
Du mener vel fuldfoder og korn sammen? Eller at mange mener at fuldfoder er tilskudsfoder?

Men at tilsætte en masse korn, gør jo fodringen billigere.  ;)
« Senest Redigeret: 11 November , 2014, 20:25 Fra Lene Lestat »
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Bare en tanke....
« Svar #4 Dato: 11 November , 2014, 20:42 »
At de ikke kan kende forskel. ;)
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Marcella

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Bare en tanke....
« Svar #5 Dato: 11 November , 2014, 20:50 »
Må jeg øffe lidt med her, for nu bliver jeg da bekymret.
Jeg fodre med fuldfoder og ikke andet. Ved middagstid kommer alle ud i haven, og der går de så til de går ind i seng. Ingen går ind og spiser i huset fra middag af, men får de så nok? Ville de ikke selv gå ind og spise hvis de var sultne?
Det høre nok ikke til her i denne tråd, men Lene startede lide eftertanke hos mig.
Og ja, jeg savner da en høne, der stolt proklamere at den har lagt æg, rent øreguf for mig ;D.

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: Bare en tanke....
« Svar #6 Dato: 11 November , 2014, 20:56 »
Hvis de har fri adgang til fuldfoder hele dagen, så vælger de selv hvornår og hvor meget de spiser. Men de spiser helt sikkert nok. Nu får de en masse motion og jeg ved ikke om du har lys og hvor gamle dine høns er, om du har tjekket en ekstra gang for utøj osv. men ellers er det jo helt normalt at de ikke sprøjter æg ud på den her årstid. Der kan være rigtig mange faktorer der spiller ind. Men jeg tror ikke det er foderet der gør det i dit tilfælde.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Bare en tanke....
« Svar #7 Dato: 11 November , 2014, 21:16 »
De er garanteret ikke sultne. Mine spiser heller ikke så meget af deres foder som de plejer på denne årstid, men der er også stadig masser af orme, kryb, græs og andet guf ude i den fri natur. Maranerne er ikke færdige med at sætte nye fjer, så fra 7 af dem får jeg max 2 æg om ugen. Til gengæld kvitterer de 3 nye New Hampshire med 3 æg hver anden dag og 2 hver anden. De fælder jo heller ikke. Æggene skal nok komme igen

Offline Marcella

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Bare en tanke....
« Svar #8 Dato: 11 November , 2014, 21:24 »
Tak Henriette, det lettede min bekymring en hel del.
Ja de har lys fra 3.00 og til dagslyset kommer, og jeg syntes de skal have ro om aftenen til at finde i seng, så ingen lys til aften.
Alle stortrives og vi har intet utøj, så de får sikkert rigeligt om natten og tidlig morgen, og så dessert og slik <O om eftermiddagen i haven. Jeg måtte hegne vores vintergrønkål ind i dag, for det skal de først have når vi får sne.
Jeg har kun 2 gamle, og 7 fra maj, så æg kommer jo nok.
Alligevel er der jo ikke noget der kan slå et lunt fint nylagt æg, og jøsses hvor jeg dog glæder mig til det.
Jeg syntes jo stadig det er et helt mirakkel *p

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Bare en tanke....
« Svar #9 Dato: 11 November , 2014, 21:32 »
Når jeg løber ind i et problem med mine høns mgl æg, sygdom og lign så må jeg lægge øre til at de nok er for 'rene', for indavlede, og jeg bare skal få sådan nogle røde nogen der giver masser æg. Jeg forklarer tålmodigt- synes jeg - at Orpington vokser langsomt, kommer sent i gang og også er kødhøns- at jeg gerne vil have høns der lever forholdsvis naturligt, at høns holder æglægningspause, fælder osv osv. Jeg gentager og gentager og gentager og må igen og igen høre om de der røde nogen. Jeg bliver så TRÆT!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Bare en tanke....
« Svar #10 Dato: 11 November , 2014, 21:50 »
Ja, man kan godt blive træt af alle de fordomme mange folk (som faktisk ikke kender til racehøns) har omkring racehøns.

Især spørgsmålet om at racehøns ikke lægger æg. Folk bliver dog lidt mærkelige, når jeg dertil nogen gange svarer "nej, de føder levende unger".  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Marcella

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 105
Sv: Bare en tanke....
« Svar #11 Dato: 11 November , 2014, 21:57 »
Jeg er færdig af grin ;D, tak Lene.
Den vil jeg huske ;D.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Bare en tanke....
« Svar #12 Dato: 11 November , 2014, 23:54 »
Uha hvor jeg fik grinet der - lige i øjet.
Jeg har kæmpet i et helt år med en udvekslingsstudent fra Asien, som bare ikke kunne forstå, at vi ikke fik nogle rigtige høns, sådan nogle, som lagde æg hver dag, lige som dem, de selv havde. Røde.....For da det blev vinter, lagde vore høns jo ikke ret mange æg.
Og så mente han iøvrigt, at deres slagtehøns slet ikke egentligt var høns, de var da en anden dyreart....  *e *e <O.
Høns er jo sådan nogle søde nogen, som ikke må slagtes, og det var helt forfærdeligt, at vi slagtede nogle af vore ind imellem. Akkeja. :angel:
Men levende unger - den var god!

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Bare en tanke....
« Svar #13 Dato: 12 November , 2014, 00:27 »
Hi hi. Den var god - Lene!

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Bare en tanke....
« Svar #14 Dato: 12 November , 2014, 00:34 »
Stella. Herlig historie med den udviklingsstudent! Han kunne såmænd også have været dansker.