Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk tilskudsfoder  (Læst 28297 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #30 Dato: 01 Juli , 2014, 18:15 »
Land og fritid: folket vil have Natur æg T MF50 i små sække  ;)

http://group.dlg.dk/da/oekologi/foder/fjerkrae/oekologiske-aeglaeggere/
Opslag på Land og Fritids FB side. Kommenter/like https://www.facebook.com/landogfritid/posts/10204162623011033

Start bølgen
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #31 Dato: 04 Juli , 2014, 16:52 »
Nu har jeg fået en kontakt ved Land og Fritid, vi skal snakke på mandag. Nu er da hul igennem. Tak for opbakning indtil nu
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #32 Dato: 04 Juli , 2014, 16:54 »
Nu har jeg fået en kontakt ved Land og Fritid, vi skal snakke på mandag. Nu er da hul igennem. Tak for opbakning indtil nu
Det lyder godt. /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #33 Dato: 04 Juli , 2014, 17:20 »
Fedt Finn - jeg har været inde og kommentere  ;)
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #34 Dato: 04 Juli , 2014, 17:37 »
Dejligt, vi venter i spænding :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Nina Vitale

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 64
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #35 Dato: 04 Juli , 2014, 19:53 »
 /o /o /o /o /o /o /o
Sumatra, sort
Amrock
Maran, sort & blå kobber
Danske landgæs, broget
Moderne Engelske dværg kamphøns
0,1 Hønseelskende barn
1,0 Dejlig mand;-)

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #36 Dato: 04 Juli , 2014, 23:38 »
Hej Finn
Som jeg læser dit opslag, så mener du, at der er GMO-produkter i Land & Fritids økologiske fuldfoder.

I så fald mener jeg, at at du tager fejl. Jeg er 99,99999 % sikker på, at der aldrig må være selv den mindste andel af GMO-produkter i nogen form for økologiske produkter.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #37 Dato: 05 Juli , 2014, 09:38 »
Det var ikke sådan det skulle forstås og jeg er godtnok ked af det hvis det kan misforstås. Der er jo ikke GMO i økologisk foder, men der er i konventionelt foder... Og det var meningen at dette økologiske tilskudsfoder skulle være et alternativ til det konventionelle tilskudsfoder så os forbrugere fik et reelt valg. I dag har vi jo ikke dette valg. Der er "kun" økologisk fuldfoder på markedet. Det er jo fint nok at det er der, men det andet mangler. Som jeg hører det, så er der mange der gerne vil købe økologisk tilskudsfoder men som ikke har "brug" for det økologiske fuldfoder og som derfor er tøvende med at købe økologisk. Det er det jeg vil forsøge at overbevise LAnd og Fritid om
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #38 Dato: 05 Juli , 2014, 09:46 »
Jeg læser det som at os der fodrer med tilskudsfoder også gerne vil slippe for GMO, men det kan vi ikke for der findes intet øko tilskudsfoder produkt i små sække.
Jeg syntes ikke umiddelbart det er tvetydigt ...

Og ja jeg syntes ikke fuldfoder passer i min foderplan og vil selv bestemme hvor kalorierne kommer fra, så fuldfoder er ikke et reelt alternativ.

Jeg bor i øvrigt lige ved en land & fritid, så er meget spændt på om de kommer på gaden med et produkt :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #39 Dato: 07 Juli , 2014, 17:25 »
Jeg fik en fin snak idag på ca ½ time og fik forklaret hvad formålet skulle være med økologisk tilskudsfoder. Han var såmænd ganske positiv overfor det og er gået videre med det. Land og Fritid er afhængige af hvad de kan få fra DLG, som jo laver foderet til dem, men han kunne godt se at når de nu havde det i programmet i løs vægt... Vi aftalte også at vi skulle snakke sammen engang imellem, for han ville meget gerne have vores input til hvad de skulle markedsføre. Så det er meget fint.

De vil gerne have økologi på programmet, men det er ikke noget der økonomisk fylder særligt meget! Jeg fik nogle tal for hvor mange sække de sælger og jeg er altså lidt rystet... Når jeg til min lille hobbybesætning tager en pæn procentdel af deres samlede salg af økologiske startfoder, så er det ikke fordi de sælger alverden af det. Det kan vi altså godt gøre bedre.... øko-æglægningsfoder er der noget mere salg i, men stadig ikke alverden.

Nå men det gode er som sagt at han vil gå videre med det og han vender tilbage om det kommer på markedet.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #40 Dato: 08 Juli , 2014, 14:04 »
Det bliver spændende at se hvad der kommer ud af anstrengelserne. Håber det bedste.

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #41 Dato: 15 Juli , 2014, 16:27 »
Det sker ganske ofte, at jeg ikke kan få økostart hos min Land og Fritid - det er simpelthen udsolgt. Så det er da underligt. at de ikke sælger ret meget af det?
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #42 Dato: 15 Juli , 2014, 18:32 »
Det sker ganske ofte, at jeg ikke kan få økostart hos min Land og Fritid - det er simpelthen udsolgt. Så det er da underligt. at de ikke sælger ret meget af det?
Her hos den lokale Land&Fritid i Ølgod har de det som regel ikke på lager - gælder også øko-korn. Jeg ringer altid i forvejen for at spørge om de har det. De er meget flinke til at få det hjem. Det kunne god tyde på at der ikke er det store salg i det. Der burde heller ikke være de store vanskeligheder for dem i at have øko-tilskudsfoder også. Når bare man ved at det skal bestilles i forvejen så indretter man sig.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #43 Dato: 19 Juli , 2014, 14:13 »
Okay. nu lyder jeg som en gammel mand.. (Nogle vil også påstå at det er rigtigt.)

Men for år tilbage da var det nødvendigt at bestille alt øko-foder hjem, hver gang... For 10 år siden begyndte de at have æglægningsfoder på lager og så var det "kun" nødvendigt at bestille startfoder hver gang. For ca 5 år siden begyndte de at have det hele på lager og hvis det er udsolgt så bestiller de automatisk.

Så der sker fremskridt og det er godt!

Iøvrigt er der en ved Høng, Sjælland der sælger øko-triticale.
http://ecoweb.dk/marked/rubrik/1.htm
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Kaastrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #44 Dato: 28 ſeptember , 2015, 13:23 »
Er der nogen som har fundet økologisk tilskudsfoder, eller der det helt umuligt at opdrive?