Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk tilskudsfoder  (Læst 28299 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #15 Dato: 28 Juni , 2014, 13:20 »
Har været i Land&Fritid i dag efter foder og spurgte til hvorfor der står tilskudsfoder på Naturæg P 95, når det er et fuldfoder. Fik den forklaring at lovgivningen siger, at et fuldfoder skal indeholde alt hvad dyret har behov for og da høns skal have skaller - og vel også grønt- ved siden af skal det ifølge loven deklareres som et tilskudsfoder. Ekspedienten vidste at det gælder for heste og kalvefoder og mente at det var en generel regel.
Dlg har et rigtigt øko tilskudsfoder så jeg pressede lidt på mht at få det i mindre sække. Sagde at der var et stort behov - håber det er rigtigt :). Hun vil undersøge om det er muligt at få noget i mindre portioner. Spændt på hvad resultatet bliver.

Offline SarahBT

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #16 Dato: 28 Juni , 2014, 14:36 »
Så deres tilskudsfoder kan altså bruges som fuldfoder, hvis hønsene også selv henter protein i haven (går frit 4-5 timer dagligt) og de får madrester og skaller på siden?
Jeg tror helt sikkert der er et behov - godt du gav udtryk for det ;-)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #17 Dato: 28 Juni , 2014, 19:02 »
Det er land og fritid der fejlfortolker loven ...

Nærmere bestemt er det Markedsføringsforordningens artikel 3 som de misfortolker, hvilket er lidt sjovt for de kan godt finde ud af det i deres heste, svine og kvæg foder sortiment ;)

Det er ganske rigtigt en helt generel lovgivning som gælder alt foder og det er EU der definerer reglerne.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2009R0767:20100901:DA:PDF


Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Tove

  • Bruger
  • Indlæg: 319
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #18 Dato: 28 Juni , 2014, 23:23 »
Hvad er det for er rigtigt tilskudsfoder, de har? Det har jeg aldrig opdaget!
Brahma i stor, tværstribede plymouth rock, silker, maran, hollandske dværge, 1 hitte-dværg-høne, faverolles i stor,
2 maine coon, 2 siamesere, 1 tervueren/border collie bl., 1 mand, 2 voksne sønner, 2 svigerdøtre, 2 børnebørn (0,2)

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #19 Dato: 29 Juni , 2014, 07:44 »
Det er vist noget med at hvis man køber 6 tons af gangen så vil de lave noget økotilskudsfoder, ja det var 6 tons..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Tinggaard

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #20 Dato: 29 Juni , 2014, 10:01 »
Jeg tror vi er mange der kunne være interesseret i økologisk tilskudsfoder.
Jeg talte med dem om det via telefon og de sagde der hvor jeg ringede til (både land og fritid samt Danish Agro) at de ikke var sikre på om der var et marked for det. Jeg håber vi kan modbevise det....
Jeg spørger i hvert fald hver gang jeg handler der :-)

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #21 Dato: 29 Juni , 2014, 12:09 »
Land og fritid: folket vil have Natur æg T MF50 i små sække  ;)

http://group.dlg.dk/da/oekologi/foder/fjerkrae/oekologiske-aeglaeggere/
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #22 Dato: 29 Juni , 2014, 12:54 »
Hvad er det for er rigtigt tilskudsfoder, de har? Det har jeg aldrig opdaget!
Jeg har vedhæftet en kopi fra DLG's hjemmeside.

Opdager lige at det er lagt ind - kan ikke finde ud af at slette mit indlæg.
« Senest Redigeret: 29 Juni , 2014, 12:56 Fra Lene Skelmose »

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #23 Dato: 29 Juni , 2014, 16:06 »
Det er land og fritid der fejlfortolker loven ...

Nærmere bestemt er det Markedsføringsforordningens artikel 3 som de misfortolker, hvilket er lidt sjovt for de kan godt finde ud af det i deres heste, svine og kvæg foder sortiment ;)

Det er ganske rigtigt en helt generel lovgivning som gælder alt foder og det er EU der definerer reglerne.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2009R0767:20100901:DA:PDF


Er det disse definitioner du mener?

i) »fuldfoder«: foderblanding, som på grund af sin sammensætning
fuldt ud dækker den daglige ration

j) »tilskudsfoder«: foderblanding, der har et stort indhold af visse
stoffer, men som på grund af sin sammensætning kun sammen
med andet foder dækker den daglige ration





Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #24 Dato: 29 Juni , 2014, 16:24 »
Præcist.

Tilskudsfoder er koncentreret, typisk i forhold til vitaminer/mineraler og protein, og skal derfor tilsættes andre kalorier for at være fuldt ud nok.

om man skal give skaller ved siden af eller ej gør ikke et fuldfoder til et tilskudsfoder :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #25 Dato: 30 Juni , 2014, 07:28 »
Præcist.

Tilskudsfoder er koncentreret, typisk i forhold til vitaminer/mineraler og protein, og skal derfor tilsættes andre kalorier for at være fuldt ud nok.

om man skal give skaller ved siden af eller ej gør ikke et fuldfoder til et tilskudsfoder :)

Land&Fritid lægger åbenbart mest vægt på sidste del af definitionen og glemmer at afveje i forhold til første del.

Hønen kan vælge at spise småsten i stedet for skaller - vand er defineret som "ikke foder". Det samme burde gælde for sten!

Når et fuldfoder fuldt ud skal dække den daglige ration er det  næsten umuligt at lave et fuldfoder, når dyrets tyggebehov og behov for beskæftigelse også skal  tilgodeses. Må da komme til at fylde enormt i sækken hvis f.eks. hestens hø og græs også skal proppes deri.

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #26 Dato: 30 Juni , 2014, 07:52 »
ved heste, køer og lign. betegnes det stadigvæk et fuldfoder selvom der skal gives betragtelige mængder grovfoder ved siden af, og i lyset af det er det jo helt latterligt at kråsemateriale tæller som noget som helst.

en ting er den faktiske formulering af loven en anden er den mening den gerne skulle udtrykke, og der fortolker land og fritid til den ene side med deres hønsefoder og den anden side med deres kvæg, svine og heste foder.

Hele denne deklarationsproblematik er i øvrigt noget mange danske forhandlere har haft problemer med da den blev indført, men oftere er det forskellen på en forblanding og et tilskudsfoder hvor man kommer i tvivl.
Så kan man tænke det er da helt irrelevant for mig, men det har faktisk også betydning for os helt almindelige forbrugere, eksempelvis hvis ens hest ikke er registreret som ikke-konsum, så er den jo et kød-dyr (hmm gad vide om de regler ikke også gælder vores høns ...) og så skal man faktisk gemme foderkvitteringer i flere år + at der er regler for at visse fodertyper må man ikke bruge som lægfolk etc. (EU igen ...) så der er det vigtigt at det foder du køber er korrekt mærket.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #27 Dato: 30 Juni , 2014, 09:20 »
Skaller skal der gives uanset om der fodres med tilskud - eller fuldfoder.

Mem SarahBT med  kun 3 dværghøns er det vel lettest at fodre med fuldfoder.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #28 Dato: 01 Juli , 2014, 10:27 »
MEGET interessant diskussion det her :)
Og hold da op, hvor er I seje og kloge, piger - jeg er imponeret!

Mere af det - og  /o  /o  /o
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #29 Dato: 01 Juli , 2014, 11:46 »
NAG - Andefoder: Fuldfoder til ænder

15% råprotein

Lavet på:
48 % hvede
16% majs
14 % sojaskråfoder, afskallet GS - :(
11% byg
3,4% solsikkeskråfoder, afskallet
2% lucernegrønpiller
2 % calciumcarbonat, kridt
m.m.
(indlægsseddel vedhæftet)

- altså ganske vist tilsat foderkridt, men altså ingen 'kråsemateriale', og ænder er da også en slags fjerkræ med kro og kråse…  :o

Jeg bruger det dog som tilskudsfoder, dvs. blander det op med korn, 1:1, til ænderne. Før i tiden fik de aldrig tilskudsfoder, da de går frit i haven om dagen. Det fungerede fint, indtil vi fik de lange is-vintre, hvor sne og is først forsvandt 1. april. Da begyndte ænderne at få småskavanker bl.a. revner under fødderne, og så måtte jeg jo tage affære og begyndte at købe dette foder i vores lille lokale foderbutik (der fra d.d. er lukket  :'( )

I tidernes morgen da jeg blev hønseejer, blandede jeg hønsetilskudsfoder i kornet til hønsene - med dårlige maver til resultat. Så det holdt jeg op med og gav i stedet kun korn (hvede og byg) samt solsikkekerner suppleret med hønseguf og adgang til haven. Det fungerede også fint - indtil de omtalte isvintre. Nå ja, og så nok færre timer i haven pga. jeg tit var længe væk på arbejde… 
Så jeg begyndte også at blande andefoderpillerne i hønsenes foder i forholdet 6 dele korn, 2 dele andefoder, 2 dele solsikkekerner samt ekstra godt kråsemateriale fra BelGrit. Og ikke nok med at jeg aldrig før har haft så stabil en leverance af æg - hønsene (og ænderne) er fuldkommen pjattede med andefoderet  ::) De skraber kornet ud på gulvet og spiser solsikke og andefoder først - og kigger så fornærmet på mig, når jeg beder dem spise deres 'rugbrød'.

I foderbutikken fortalte de, at andre også havde den erfaring - at fjerkræet æææælsker NAG's foder. Engang de var løbet tør, kørte jeg til DLG/Land og Fritid og købte deres andefoder (findes ikke i øko), som der er mange flere spændende ting i. Tror I høns og ænder gad æde det? Jo, måske af sult men ikke af lyst…

Nogen idéer til hvorfor fjerkræet bare elsker NAG andefoder??

For egentligt er jeg til øko, men med de gode erfaringer og den trods alt mindre mængde andefoder der indtages, har jeg holdt mig til NAG's andefoder. Men nu er foderbutikken som nævnt lukket - så måske jeg skal forsøge noget andet?
« Senest Redigeret: 01 Juli , 2014, 11:52 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)