Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk tilskudsfoder  (Læst 28294 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline SarahBT

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Økologisk tilskudsfoder
« Dato: 05 Juni , 2014, 23:44 »
Hej alle.

Har netop fået 3 dejlige dværg wyandotter hjem på 12 uger. Det er første gang vi har høns, så har behov for jer eksperter.

Vi har fået foder med til at starte på, men er nu ved at kigge på indkøb.
Havde en ide om, at de skulle have korn og tilskudsblanding ved siden af - herudover madrester og hvad de selv finder i haven.
Men hvor får jeg øko tilskudsfoder? Korn har jeg fundet hos Land og Fritid, men de har kun fuldfoder ellers - og det går vel ikke at kombinere med korn.
Gode råd modtages gerne - også taget i betragtning at de ikke er æglæggere endnu.

Ser frem til at høre fra jer.
Mvh Sarah

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #1 Dato: 06 Juni , 2014, 00:23 »
Det er lidt underligt at man på Land&Fritid's netshop ikke kan se om øko fjerkræfoderet er et tilskuds- eller fuldfoder. Ved foder til ko, svin og får står der hvad det er. Har lige tjekket de sække jeg har. Naturæg er tilskudsfoder. Øko Startfoderet er fuldfoder.  Jeg har ikke en sæk voksefoder - så oplysning om den kan jeg ikke hjælpe med.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #2 Dato: 06 Juni , 2014, 08:37 »
Naturæg er da et fuldfoder produkt? 

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #3 Dato: 06 Juni , 2014, 09:59 »
naturæg http://www.landogfritid.dk/Fjerkr%C3%A6blandinger/Natur_%C3%86g_95_P_15_kg/V452757 er et fuldfoder.

DLG laver naturæg tilskudsfoder, men kun i bigbags ...

Jeg har endnu ikke fundet et økologisk tilskudsfoder i små sække, men måske nogen andre herinde har?
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #4 Dato: 06 Juni , 2014, 12:36 »

Naturæg er da et fuldfoder produkt?
på indlægssedlen står tilskudsfoder. Jeg har skrevet til Land&Fritid og foreslået dem at lægge flere informationer på hjemmesiden. Både oplysning om fuld/tilskudsfoder, og gerne også en fortegnelse over indhold. Skal vise sig om der kommer noget ud af det.

Offline RandiL

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 200
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #5 Dato: 06 Juni , 2014, 12:48 »
på indlægssedlen står tilskudsfoder(Image removed from quote.). Jeg har skrevet til Land&Fritid og foreslået dem at lægge flere informationer på hjemmesiden. Både oplysning om fuld/tilskudsfoder, og gerne også en fortegnelse over indhold. Skal vise sig om der kommer noget ud af det.
Jo men når du læser hvad det består af er det da et fuldfoder? Altså bestanddelene svarer tol andre fuldfoder mærker

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #6 Dato: 06 Juni , 2014, 12:51 »
spændende hvad de svarer ...
Deres tilskudsfoder hedder naturæg 95 T.
Du kan også se på de 16% protein at det er et fuldfoder og ikke et tilskudsfoder
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #7 Dato: 06 Juni , 2014, 12:57 »
Det er da mildest talt forvirrende!

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #8 Dato: 06 Juni , 2014, 13:11 »
Hvad skal proteinprocenten være i et tilskudsfoder?

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #9 Dato: 06 Juni , 2014, 13:27 »
i det endelige foder hønsene får skal (bør for at få mange æg) proteinindholdet være 16-18%.
Så hvis man tager et foder med 16% protein og iblander korn (eks. dansk byg ca 10% protein, dansk hvede ca 11%, dansk fodermajs ca. 9%), så bliver proteinindholdet for lavt til optimal æglægning.
Men reglerne omkring deklaration af tilskudsfoder er sådan formuleret at der skal stå hvad og i hvilket forhold det skal blandes for at få et korrekt slutprodukt, ellers overholder de simpelthen ikke foderdeklarationsloven.
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Lene Skelmose

  • Gæst
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #10 Dato: 06 Juni , 2014, 14:07 »
Der står intet om at der skal fodres med andet. Det er på sin vis vel korrekt nok for et fuldfoder - men ikke for et tilskudsfoder. Er det rigtig forstået?

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #11 Dato: 06 Juni , 2014, 15:14 »
det er helt rigtigt Lene :)
Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn

Offline SarahBT

  • Bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #12 Dato: 06 Juni , 2014, 23:16 »
Det var da lidt forvirrende ja ;-) Men tak for jeres svar.
Hvad fodrer I så med?

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #13 Dato: 07 Juni , 2014, 09:28 »
Jeg fodrer med Naturæg, men hvis hønsene får det som fuldfoder, så bliver mine høns for fede (muligvis fordi de får køkkenrester ved siden af?) Så her er det halvt natur-æg og halvt havre. Så det fungerer som tilskudsfoder her
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline nimrod

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 839
Sv: Økologisk tilskudsfoder
« Svar #14 Dato: 07 Juni , 2014, 09:45 »
Æglæggerne fodrer jeg med møllerens tilskudsfoder, altså ikke økologisk.

også byg, sort havre, ikke-gmo majs og ærter.

Med venlig hilsen

Charlotte

Fjer : tværstribet Plymouth rock, Maran (den spæde opstart), Vildtfarvet Araucana, Brunbroget Moskus, Hvid gås
1.1 heste
3.0 Missetat
1.0.4 Mand og dejlige børn