Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk Soya protein - hvor ?  (Læst 9504 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Økologisk Soya protein - hvor ?
« Svar #15 Dato: 19 Maj , 2014, 17:11 »
Frø fra smalbladet lupin (blue lupin) kan erstatte op til 20% af soya i hønsefoder med god effekt på hønsene. Også undersøgt i Danmark tidligere (2005). Så sæt dog igang... http://www.worldpoultry.net/Layers/Health/2014/5/The-effect-on-hens-after-blue-lupine-seeds-added-to-diet-1524315W/
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Økologisk Soya protein - hvor ?
« Svar #16 Dato: 28 Juni , 2014, 09:45 »
jeg er i dialog med en "fodermand" som vil kigge på at lave økologisk, lokalt produceret (dansk) foder og hvor I (medlemmer/brugere) her på forum får mulighed for at komme med input til hvad der skal være i foderet. Så kom med tankerne allerede nu.

Dansk øko-soya findes ikke, men alternativer kan være Lupin, Hestebønner, Ærter.

Får vi også lov at teste??  :)
Supergodt initiativ!
« Senest Redigeret: 28 Juni , 2014, 09:46 Fra Mette Nygaard »
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Økologisk Soya protein - hvor ?
« Svar #17 Dato: 28 Juni , 2014, 10:23 »
nu er jeg ikke super tilhænger af øko af flere grunde. er selv i landbruget hvor vi har både øko marker og konventionelt. og der skal så også noget mere protein holdigt i øko foder. for eks. øko korn indeholder ikke meget protein. jordene pines for kvælstof  (som bla. giver protein) da der simpelhen ofte ikke kan gives nok kvælstof i et økologisk landbrug. (vidste i man ofte kører ikke øko gylle på øko marker? ikke meget med øko at gøre da mange landmænd kan smide medicin rester og alt muligt mærkeligt i deres gylletanke) det ville så stoppe her i løbet af nogle år, og jordene vil så blive endnu mere udpinte med meget lidt udbytte.


har før været tilhænger af øko, men det er jeg ikke mere efter at være i landbruget i mange år og kan se den meget store forskel der er. det er også mere miljøbelastende end konventionelt. og mange ville blive meget overrasket over hvor lidt gift der rent faktisk bruges for at sprøjte konventionelle marker. og det er gift der nu til dags ikke er så giftig mere. hvor der førhen bruges meget, meget giftige sager.

det er bare min holdning, og var jo egentlig ikke hvad denne tråd handlede om :)
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Økologisk Soya protein - hvor ?
« Svar #18 Dato: 01 Juli , 2014, 12:04 »
jeg er i dialog med en "fodermand" som vil kigge på at lave økologisk, lokalt produceret (dansk) foder og hvor I (medlemmer/brugere) her på forum får mulighed for at komme med input til hvad der skal være i foderet. Så kom med tankerne allerede nu.

Dansk øko-soya findes ikke, men alternativer kan være Lupin, Hestebønner, Ærter.

Hampefrø læser jeg ofte omtalt som god proteinkilde?

Lucerne(grønmel)?
Det batter nok ikke så meget på protein-siden, men kunne udgøre grønfoder-delen i tør form? Godt til 5 måneder lange isvintre, når grønkålen ikke helt rækker...
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)